۱۳۹۳/۰۹/۲۹
–
۱۵۵ بازدید
اگر پیامبر غیر از حضرت فاطمه(س) دختری ندارد وعثمان دامادپیامبر (ص) نیست پس چرا امام علی (ع) در خطبه ی۱۶۴نهج البلاغه به او می گوید[وقد نلت من صهره ما لم ینالا]؟
از حضرت خدیجه برای پیامبر اسلام شش فرزند به دنیا آمد: قاسم، عبدالله، ام کلثوم، رقیه، زینب و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و یک پسر هم از ماریه برای پیامبر اسلام به دنیا آمد. (بحار الانوار، ج22 ص151 ح3 چاپ بیروت) در حدیث دیگری از خصال آمده است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در جواب انتقاد عایشه از خدیجه فرمود: او برای من قاسم، عبدالله، فاطمه، رقیه، ام کلثوم و زینب را به دنیا آورد. (بحار الانوار، ج16 ص3 ح6)
در کتاب قرب الاسناد هم آمده است که پیامبر اسلام از حضرت خدیجه شش فرزند به نام های عبدالله، قاسم، ام کلثوم، رقیه، زینب و فاطمه(س) داشت و یک پسر هم از ماریه داشت. (بحار الانوار، ج22 ص151 ح2)
در مناقب برای پیامبر هفت فرزند ذکر کرده است که شش فرزند متعلق به حضرت خدیجه است و یک فرزند هم از ماریه است. (بحار 22 ص152 ح4)
بر پایه این روایات به پیامبر اسلام هفت فرزند نسبت داده شده است: قاسم، عبدالله، ام کلثوم، رقیه، زینب، فاطمه (سلام الله علیها) و ابراهیم. شش نفر از حضرت خدیجه و ابراهیم از ماریه. توجه داشته باشیم که عبدالله را گاهی با لقب طیب و طاهر یاد می کنند. (بحار 22 ص166 ح25 به نقل از المنتقی) در مناقب و اعلام الوری هم تصریح کرده است که طیب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص152 ح4 و ص201 ح20) در اعلام الوری گفته است: آنانکه می گویند پیامبر از خدیجه چهار پسر داشت؛ قاسم، عبدالله، طیب و طاهر، اشتباه کرده اند. پیامبر از خدیجه دو پسر داشت؛ قاسم و عبدالله، و طیب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص201 ح20)
بر این اساس اینکه کلینی در کافی، ج1 ، ص439 ، از ابواب تاریخ، باب تولد پیامبر برای پیامبر اسلام از حضرت خدیجه چهار پسر ذکر کرده و دو نفر از آنان را به نام طیب و طاهر نام برده است، صحیح نیست و پیامبر اکرم از حضرت خدیجه شش فرزند و از ماریه یک فرزند داشت.
در اینجا بد نیست به این مطلب هم اشاره کنیم که از دیدگاه برخی از دانشمندان نمی توان قاطعانه گفت که آن حضرت هفت فرزند واقعی داشت بلکه برخی از این فرزندان ممکن است فرزند واقعی آن حضرت نباشد بلکه فرزند خوانده آن حضرت بوده اند و عرب فرزند خوانده را هم فرزند می نامد. درباره زینب، رقیه و ام کلثوم، این احتمال داده شده است که این دختران، دختر خوانده پیامبر اسلام بوده اند. به عنوان مثال در کتاب الانوار و البدع آمده است که رقیه و زینب دختران هاله بودند و هاله خواهر خدیجه بود و بعضی ها گفته اند رقیه و زینب متعلق به جحش بودند فرزند خوانده پیامبر اسلام بودند. (بحار 22 ص191 ح5 به نقل از مناقب) در مورد دختر خوانده بودن زینب، ام کلثوم، و رقیه به کتاب «الصحیح» نوشته سید جعفر مرتضی عاملی ج1 ص121 به بعد مراجعه شود. در این کتاب درباره دختر خوانده بودن رقیه، ام کلثوم و زینب بحث دارد.
ابراهیم که از ماریه قبطیه به دنیا آمد پس از یک سال و ده ماه و هشت روز از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 ح4 و ص166 ح25) و بر پایه روایت اعلام الوری پس از یک سال و شش ماه و چند روز مرد. (بحار 22 ص201 ح20)
قاسم پسر دیگر پیامبر اسلام وقتی به دنیا آمد بیش از هفت شب نماند و از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 و ص166)
و بر پایه روایت دیگر قاسم یک ساله بود که چشم از جهان فرو بست. (بحار 22 ص166 ح 25).
عبدالله پسر سوم پیامبر هم در کودکی از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 ح4) و به روایتی عبد الله هم مثل قاسم بیش از هفت شب نماند. (بحار 22 ص166 ح25)
زینب را ابوالعاص به همسری گرفت. (بحار 22 ص151 ح1، ح3، ح4)
فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به همسری علی (علیه السلام) در آمد. (بحار 22 ص151 ح2، ح3، ح25)
ام کلثوم را پسر ابولهب به همسری گرفت. (بحار 22 ص152 ح4) پسر ابولهب، ام کلثوم را طلاق داد و پس از آن عثمان بن عفان او را به همسری گرفت. (بحار 22 ص166 ح25)
رقیه را پسر دیگر ابولهب گرفت. (بحار 22 ص152 ح4) و پسر ابولهب رقیه را طلاق داد و عثمان بن عفان او را به همسری خود در آورد. (بحار 22 ص166 ح25)
پسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) همگی در کودکی از دنیا رفتند . دختران پیامبر، اسلام را درک کردند و مسلمان شدند ولی آنها هم از دنیا رفتند. (بحار 22 ص166 ح25)
وقتی که پیامبر اسلام از دنیا رفتند، فرزندی جز فاطمه زهرا نداشتند و نسل پیامبر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ادامه یافت.
در مورد قرابت عثمان با پیامبر (ص) شک و تردید بسیار وجود دارد و بسیاری از علماء شیعه این مطلب را قبول ندارند و میگویند: یکی از فضیلتهایی که برای عثمان بن عفان نقل کردهاند ، ازدواج با دو دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله به نامهای رقیه و ام کلثوم است . در اینباره نظریات مختلفی وجود دارد، اهل سنت با قاطعیت تمام بر آن پافشاری میکنند ؛ اما از طرف دیگر ما بر این اعتقاد هستیم که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند ؛ بلکه ربیبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه بودهاند. (برای آگاهی بیشتر به این کتابها مراجعه بفرمایند : ازواج النبی و بناته ، تألیف الشیخ نجاح الطائی و الصحیح من سیرة النبی الأعظم نوشته سید جعفر مرتضی و…).
اما دلایلی که در این باره آورده شده است :
1 . عدم وجود رابطه صمیمانه بین پیامبر و دیگر دختران آن حضرت :
با رجوع به سیره نبی مکرم اسلام و دقت در آن ، در مییابیم که روایات بسیاری از رابطه بسیار صمیمانه نبی مکرم اسلام و دختر بزرگوارش صدیقه طاهره سلام الله علیها حکایت میکند ؛ تا جایی که هر زمانی پیامبر اسلام به سفر میرفت ، آخرین کسی که با او خداحافظی میکرد ، فاطمه زهرا بود و وقتی از سفر بر میگشت ، قبل از هر کاری به دیدار فاطمه میرفت و در خانه او را میزد . روایات فراوانی در کتابهای شیعه و سنی این رابطه بسیار صمیمانه را ثابت میکند ؛ از جمله بسیاری از علمای شیعه و سنی یکی از القاب آن حضرت را « ام أبیها » نقل کردهاند. ابن حجر عسقلانی در تهذیب و الإصابه ، ذهبی در سیر اعلام النبلاء و الکاشف خود و .. نوشتهاند :فاطمة الزهراء … کانت تکنى أم أبیها.(الإصابة – ابن حجر – ج 8 – ص 262 و سیر أعلام النبلاء – الذهبی – ج 2 – ص 118 – 119 و الکاشف فی معرفة من له روایة فی کتب الستة – الذهبی – ج 2 – ص 514 و تهذیب الکمال – المزی – ج 35 – ص 247 و أسد الغابة – ابن الأثیر – ج 5 – ص 520 و الاستیعاب – ابن عبد البر – ج 4 – ص 1899) .
اما هیچ روایتی؛ حتی یک روایت ضعیف نیز در کتابهای شیعه و سنی نقل نشده است که پیامبر اسلام حتی یکبار درِ خانه رقیه و ام کلثوم را زده باشد. چرا پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله این رابطه بسیار صمیمانه را با دیگر دختران خود نداشته است؛ نه در مدینه و نه حتی در مکه؟ مگر نه این که به ادعای اهل سنت آنها نیز یادگار خدیجه بودند؟
هر چند که فاطمه زهرا (سلام الله علیها)از هر نظر از تمامی زنان عالم متمایز بوده است؛ ولی اگر پیامبر دختری غیر از فاطمه داشت ، شایسته بود که این رابطه صمیمانه بین آنها نیز وجود داشته باشد .
2. در قضیه مباهله که پیامبر تمام بستگان درجه یک خود را انتخاب کرد ، چرا دیگر دختران خود را نبرد و از بین «نساء» خود فقط فاطمه را انتخاب کرد ؟
3 . چرا هیچ کس از دیگر دختران پیامبر خواستگاری نکردند؟ قضیه دیگری که بطلان این قضیه را روشن میکند ، این است که در هیچ جایی از تاریخ ثبت نشده است که در مدینه ، احدی از مهاجرین و یا انصار به خواستگاری ام کلثوم رفته باشد؛ با این که برای خواستگاری از فاطمه زهرا و رسیدن به افتخار دامادی پیامبر، بر یکدیگر پیش دستی میکردند و هر کس دوست داشت این افتخار نصیب او شود. آیا ام کلثوم دختر پیامبر نبود یا اصلاً چنین دختری وجود خارجی نداشت؟
4. از دلایلی که دروغ بودن این قضیه را روشن میسازد، این است که بسیاری از علمای اهل سنت و از جمله ضیاء المقدسی گفتهاند: ..قتاده گفته است: خدیجه برای نبی مکرم اسلام ، در عهد جاهلیت ، عبد مناف را به دنیا آورد و بعد از اسلام ، دو پسر و چهار دختر به نام های : قاسم ـ به خاطر او کنیه پیامبر را «ابوالقاسم » گذاشتند ، آن قدر زنده بود که میتوانست راه برود بعد از آن فوت کرد ـ و عبد الله که خردسال فوت کرد ، و ام کلثوم ، زینب ، رقیه و فاطمه را به دنیا آورد . (البدء والتاریخ ، ج 5 ، ص 16 و ج 4 ، ص 139).
شهاب الدین قسطلانی بعد از نقل سخن مقدسی مینویسد: گفتهاند که خدیجه قبل از مبعث یک پسر برای او به دنیا آورد که به او عبد مناف میگفتند، غیر از عبد مناف بقیه فرزندان پیامبر بعد از مبعث متولد شده است. (المواهب اللدنیة ، ج 1 ، ص 196) .
و ابن عبدالبر در الإستیعاب مینویسد: زبیر گفته: نخستین فرزند رسول خدا که به دنیا آمد، قاسم بود و او از همه بزرگتر بود، پس او زینب، و پس از وی عبدالله که به وی طیب و یا طاهر نیز میگفتند بعد از نبوت متولد شد، پس از آن ام کلثوم، سپس فاطمه و پس از وی رقیه به دنیا آمدند . (الاستیعاب – ابن عبد البر – ج 4 – ص 1818).
از طرف دیگر نوشتهاند که رقیه ، کوچکترین دختر رسول خدا و حتی از حضرت زهرا سلام الله علیها نیز کوچکتر بوده است . چنانچه ابن کثیر دمشقی مینویسد: بزرگترین فرزند ، پیامبر صلی الله علیه وآله، قاسم ، و پس از آن ، زینب ، عبد الله ، ام کلثوم ، فاطمه و پس از آن رقیه بوده است .
با این تفصیل ، چگونه میتوان این سخن اهل سنت را تصدیق کرد که رقیه با عثمان ازدواج کرده ، بعد با او به حبشه مهاجرت نموده و حتی در داخل کشتی فرزندی از او سقط شده است !!! . با این که میدانیم ، هجرت اول به حبشه در سال پنجم بعد از بعثت بوده است .
و همچنین بسیاری از علمای اهل سنت نوشتهاند که ام کلثوم و رقیه قبل از این که با عثمان ازدواج کند در عقد پسران أبی لهب بودهاند و بعد از آن که سوره تبّت در حق أبی لهب نازل شد ، وی به فرزندانش دستور داد که دختران رسول خدا را طلاق بدهند . ابن أثیر در اسد الغابة مینویسد : رسول خدا ، دخترش رقیه را به عتبه پسر أبی لهب و ام کلثوم را به عتیبه پسر دیگر ابولهب داد ، وقتی سوره تبت نازل شد ، ابولهب و همسرش ام جمیل که همان «حمالة الحطب » باشد، به پسرانش دستور دادند که دختران محمد را طلاق دهند . پس آنها را طلاق دادند … (أسد الغابة – ابن الأثیر – ج 5 – ص 456). در حالی که میدانیم، سوره تبت در زمانی نازل شده است که مسلمین در شعب أبی طالب در محاصره بودند.
سیوطی در الدر المنثور مینویسد: محاصره در شعب أبی طالب در سال ششم هجری و بعد از هجرت به حبشه بوده است. (الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج 6 – ص 408) با این حال چگونه میتوان تصدیق کرد که همسر عثمان دختر پیامبر بوده است؟
5. تنها کسی که پیامبر افتخار قرابت با او را ذکر کرده است حضرت علی بن ابی طالب (ع) است در این رابطه به این حدیث توجه کنید: ابن الدمشقی و محب الدین طبری مینویسند: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به على علیه السّلام فرمود : یا على خداى تعالى سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است که به من و هیچیک از مردم ، عنایت نفرموده است : 1. پدر زنى مانند من به تو ارزانى داشته است که به من عنایت نکرده است ؛ 2. همسر پاکیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته که به من عنایت نفرموده است ؛ 3 . حسن و حسینى از پشت تو به وجود آورده است که چنان دو فرزندى از پشت من بوجود نیاورده است ؛ آرى ! من از شمایم و شما از من مى باشد . (جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) – ابن الدمشقی – ج 1 – ص 209 و الریاض النضرة ج 2 ص 202) .
در این روایت پیامبر اسلام به صراحت میگوید که به احدی غیر از علی علیه السلام پدر زنی مثل من داده نشده است، معلوم میشود که پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمیفرمود. و همچنین به صراحت از حضرت علی(ع) تجلیل کرده است.
آن دخترانی که عثمان بن عفان گرفته بود دختر خوانده های پیامبر بودند و در آن زمان اگر دختر خوانده کسی را می گرفتی داماد به حساب می امدی .
در کتاب قرب الاسناد هم آمده است که پیامبر اسلام از حضرت خدیجه شش فرزند به نام های عبدالله، قاسم، ام کلثوم، رقیه، زینب و فاطمه(س) داشت و یک پسر هم از ماریه داشت. (بحار الانوار، ج22 ص151 ح2)
در مناقب برای پیامبر هفت فرزند ذکر کرده است که شش فرزند متعلق به حضرت خدیجه است و یک فرزند هم از ماریه است. (بحار 22 ص152 ح4)
بر پایه این روایات به پیامبر اسلام هفت فرزند نسبت داده شده است: قاسم، عبدالله، ام کلثوم، رقیه، زینب، فاطمه (سلام الله علیها) و ابراهیم. شش نفر از حضرت خدیجه و ابراهیم از ماریه. توجه داشته باشیم که عبدالله را گاهی با لقب طیب و طاهر یاد می کنند. (بحار 22 ص166 ح25 به نقل از المنتقی) در مناقب و اعلام الوری هم تصریح کرده است که طیب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص152 ح4 و ص201 ح20) در اعلام الوری گفته است: آنانکه می گویند پیامبر از خدیجه چهار پسر داشت؛ قاسم، عبدالله، طیب و طاهر، اشتباه کرده اند. پیامبر از خدیجه دو پسر داشت؛ قاسم و عبدالله، و طیب و طاهر لقب عبدالله است. (بحار 22 ص201 ح20)
بر این اساس اینکه کلینی در کافی، ج1 ، ص439 ، از ابواب تاریخ، باب تولد پیامبر برای پیامبر اسلام از حضرت خدیجه چهار پسر ذکر کرده و دو نفر از آنان را به نام طیب و طاهر نام برده است، صحیح نیست و پیامبر اکرم از حضرت خدیجه شش فرزند و از ماریه یک فرزند داشت.
در اینجا بد نیست به این مطلب هم اشاره کنیم که از دیدگاه برخی از دانشمندان نمی توان قاطعانه گفت که آن حضرت هفت فرزند واقعی داشت بلکه برخی از این فرزندان ممکن است فرزند واقعی آن حضرت نباشد بلکه فرزند خوانده آن حضرت بوده اند و عرب فرزند خوانده را هم فرزند می نامد. درباره زینب، رقیه و ام کلثوم، این احتمال داده شده است که این دختران، دختر خوانده پیامبر اسلام بوده اند. به عنوان مثال در کتاب الانوار و البدع آمده است که رقیه و زینب دختران هاله بودند و هاله خواهر خدیجه بود و بعضی ها گفته اند رقیه و زینب متعلق به جحش بودند فرزند خوانده پیامبر اسلام بودند. (بحار 22 ص191 ح5 به نقل از مناقب) در مورد دختر خوانده بودن زینب، ام کلثوم، و رقیه به کتاب «الصحیح» نوشته سید جعفر مرتضی عاملی ج1 ص121 به بعد مراجعه شود. در این کتاب درباره دختر خوانده بودن رقیه، ام کلثوم و زینب بحث دارد.
ابراهیم که از ماریه قبطیه به دنیا آمد پس از یک سال و ده ماه و هشت روز از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 ح4 و ص166 ح25) و بر پایه روایت اعلام الوری پس از یک سال و شش ماه و چند روز مرد. (بحار 22 ص201 ح20)
قاسم پسر دیگر پیامبر اسلام وقتی به دنیا آمد بیش از هفت شب نماند و از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 و ص166)
و بر پایه روایت دیگر قاسم یک ساله بود که چشم از جهان فرو بست. (بحار 22 ص166 ح 25).
عبدالله پسر سوم پیامبر هم در کودکی از دنیا رفت. (بحار 22 ص152 ح4) و به روایتی عبد الله هم مثل قاسم بیش از هفت شب نماند. (بحار 22 ص166 ح25)
زینب را ابوالعاص به همسری گرفت. (بحار 22 ص151 ح1، ح3، ح4)
فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به همسری علی (علیه السلام) در آمد. (بحار 22 ص151 ح2، ح3، ح25)
ام کلثوم را پسر ابولهب به همسری گرفت. (بحار 22 ص152 ح4) پسر ابولهب، ام کلثوم را طلاق داد و پس از آن عثمان بن عفان او را به همسری گرفت. (بحار 22 ص166 ح25)
رقیه را پسر دیگر ابولهب گرفت. (بحار 22 ص152 ح4) و پسر ابولهب رقیه را طلاق داد و عثمان بن عفان او را به همسری خود در آورد. (بحار 22 ص166 ح25)
پسران پیامبر (صلی الله علیه و آله) همگی در کودکی از دنیا رفتند . دختران پیامبر، اسلام را درک کردند و مسلمان شدند ولی آنها هم از دنیا رفتند. (بحار 22 ص166 ح25)
وقتی که پیامبر اسلام از دنیا رفتند، فرزندی جز فاطمه زهرا نداشتند و نسل پیامبر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ادامه یافت.
در مورد قرابت عثمان با پیامبر (ص) شک و تردید بسیار وجود دارد و بسیاری از علماء شیعه این مطلب را قبول ندارند و میگویند: یکی از فضیلتهایی که برای عثمان بن عفان نقل کردهاند ، ازدواج با دو دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله به نامهای رقیه و ام کلثوم است . در اینباره نظریات مختلفی وجود دارد، اهل سنت با قاطعیت تمام بر آن پافشاری میکنند ؛ اما از طرف دیگر ما بر این اعتقاد هستیم که همسران عثمان هیچ کدامشان دختر پیامبر نبودند ؛ بلکه ربیبه آن حضرت و دختران خواهر حضرت خدیجه بودهاند. (برای آگاهی بیشتر به این کتابها مراجعه بفرمایند : ازواج النبی و بناته ، تألیف الشیخ نجاح الطائی و الصحیح من سیرة النبی الأعظم نوشته سید جعفر مرتضی و…).
اما دلایلی که در این باره آورده شده است :
1 . عدم وجود رابطه صمیمانه بین پیامبر و دیگر دختران آن حضرت :
با رجوع به سیره نبی مکرم اسلام و دقت در آن ، در مییابیم که روایات بسیاری از رابطه بسیار صمیمانه نبی مکرم اسلام و دختر بزرگوارش صدیقه طاهره سلام الله علیها حکایت میکند ؛ تا جایی که هر زمانی پیامبر اسلام به سفر میرفت ، آخرین کسی که با او خداحافظی میکرد ، فاطمه زهرا بود و وقتی از سفر بر میگشت ، قبل از هر کاری به دیدار فاطمه میرفت و در خانه او را میزد . روایات فراوانی در کتابهای شیعه و سنی این رابطه بسیار صمیمانه را ثابت میکند ؛ از جمله بسیاری از علمای شیعه و سنی یکی از القاب آن حضرت را « ام أبیها » نقل کردهاند. ابن حجر عسقلانی در تهذیب و الإصابه ، ذهبی در سیر اعلام النبلاء و الکاشف خود و .. نوشتهاند :فاطمة الزهراء … کانت تکنى أم أبیها.(الإصابة – ابن حجر – ج 8 – ص 262 و سیر أعلام النبلاء – الذهبی – ج 2 – ص 118 – 119 و الکاشف فی معرفة من له روایة فی کتب الستة – الذهبی – ج 2 – ص 514 و تهذیب الکمال – المزی – ج 35 – ص 247 و أسد الغابة – ابن الأثیر – ج 5 – ص 520 و الاستیعاب – ابن عبد البر – ج 4 – ص 1899) .
اما هیچ روایتی؛ حتی یک روایت ضعیف نیز در کتابهای شیعه و سنی نقل نشده است که پیامبر اسلام حتی یکبار درِ خانه رقیه و ام کلثوم را زده باشد. چرا پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله این رابطه بسیار صمیمانه را با دیگر دختران خود نداشته است؛ نه در مدینه و نه حتی در مکه؟ مگر نه این که به ادعای اهل سنت آنها نیز یادگار خدیجه بودند؟
هر چند که فاطمه زهرا (سلام الله علیها)از هر نظر از تمامی زنان عالم متمایز بوده است؛ ولی اگر پیامبر دختری غیر از فاطمه داشت ، شایسته بود که این رابطه صمیمانه بین آنها نیز وجود داشته باشد .
2. در قضیه مباهله که پیامبر تمام بستگان درجه یک خود را انتخاب کرد ، چرا دیگر دختران خود را نبرد و از بین «نساء» خود فقط فاطمه را انتخاب کرد ؟
3 . چرا هیچ کس از دیگر دختران پیامبر خواستگاری نکردند؟ قضیه دیگری که بطلان این قضیه را روشن میکند ، این است که در هیچ جایی از تاریخ ثبت نشده است که در مدینه ، احدی از مهاجرین و یا انصار به خواستگاری ام کلثوم رفته باشد؛ با این که برای خواستگاری از فاطمه زهرا و رسیدن به افتخار دامادی پیامبر، بر یکدیگر پیش دستی میکردند و هر کس دوست داشت این افتخار نصیب او شود. آیا ام کلثوم دختر پیامبر نبود یا اصلاً چنین دختری وجود خارجی نداشت؟
4. از دلایلی که دروغ بودن این قضیه را روشن میسازد، این است که بسیاری از علمای اهل سنت و از جمله ضیاء المقدسی گفتهاند: ..قتاده گفته است: خدیجه برای نبی مکرم اسلام ، در عهد جاهلیت ، عبد مناف را به دنیا آورد و بعد از اسلام ، دو پسر و چهار دختر به نام های : قاسم ـ به خاطر او کنیه پیامبر را «ابوالقاسم » گذاشتند ، آن قدر زنده بود که میتوانست راه برود بعد از آن فوت کرد ـ و عبد الله که خردسال فوت کرد ، و ام کلثوم ، زینب ، رقیه و فاطمه را به دنیا آورد . (البدء والتاریخ ، ج 5 ، ص 16 و ج 4 ، ص 139).
شهاب الدین قسطلانی بعد از نقل سخن مقدسی مینویسد: گفتهاند که خدیجه قبل از مبعث یک پسر برای او به دنیا آورد که به او عبد مناف میگفتند، غیر از عبد مناف بقیه فرزندان پیامبر بعد از مبعث متولد شده است. (المواهب اللدنیة ، ج 1 ، ص 196) .
و ابن عبدالبر در الإستیعاب مینویسد: زبیر گفته: نخستین فرزند رسول خدا که به دنیا آمد، قاسم بود و او از همه بزرگتر بود، پس او زینب، و پس از وی عبدالله که به وی طیب و یا طاهر نیز میگفتند بعد از نبوت متولد شد، پس از آن ام کلثوم، سپس فاطمه و پس از وی رقیه به دنیا آمدند . (الاستیعاب – ابن عبد البر – ج 4 – ص 1818).
از طرف دیگر نوشتهاند که رقیه ، کوچکترین دختر رسول خدا و حتی از حضرت زهرا سلام الله علیها نیز کوچکتر بوده است . چنانچه ابن کثیر دمشقی مینویسد: بزرگترین فرزند ، پیامبر صلی الله علیه وآله، قاسم ، و پس از آن ، زینب ، عبد الله ، ام کلثوم ، فاطمه و پس از آن رقیه بوده است .
با این تفصیل ، چگونه میتوان این سخن اهل سنت را تصدیق کرد که رقیه با عثمان ازدواج کرده ، بعد با او به حبشه مهاجرت نموده و حتی در داخل کشتی فرزندی از او سقط شده است !!! . با این که میدانیم ، هجرت اول به حبشه در سال پنجم بعد از بعثت بوده است .
و همچنین بسیاری از علمای اهل سنت نوشتهاند که ام کلثوم و رقیه قبل از این که با عثمان ازدواج کند در عقد پسران أبی لهب بودهاند و بعد از آن که سوره تبّت در حق أبی لهب نازل شد ، وی به فرزندانش دستور داد که دختران رسول خدا را طلاق بدهند . ابن أثیر در اسد الغابة مینویسد : رسول خدا ، دخترش رقیه را به عتبه پسر أبی لهب و ام کلثوم را به عتیبه پسر دیگر ابولهب داد ، وقتی سوره تبت نازل شد ، ابولهب و همسرش ام جمیل که همان «حمالة الحطب » باشد، به پسرانش دستور دادند که دختران محمد را طلاق دهند . پس آنها را طلاق دادند … (أسد الغابة – ابن الأثیر – ج 5 – ص 456). در حالی که میدانیم، سوره تبت در زمانی نازل شده است که مسلمین در شعب أبی طالب در محاصره بودند.
سیوطی در الدر المنثور مینویسد: محاصره در شعب أبی طالب در سال ششم هجری و بعد از هجرت به حبشه بوده است. (الدر المنثور – جلال الدین السیوطی – ج 6 – ص 408) با این حال چگونه میتوان تصدیق کرد که همسر عثمان دختر پیامبر بوده است؟
5. تنها کسی که پیامبر افتخار قرابت با او را ذکر کرده است حضرت علی بن ابی طالب (ع) است در این رابطه به این حدیث توجه کنید: ابن الدمشقی و محب الدین طبری مینویسند: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله به على علیه السّلام فرمود : یا على خداى تعالى سه گونه موهبت به تو عنایت فرموده است که به من و هیچیک از مردم ، عنایت نفرموده است : 1. پدر زنى مانند من به تو ارزانى داشته است که به من عنایت نکرده است ؛ 2. همسر پاکیزه گوهر راستگو و راست رو به تو مرحمت داشته که به من عنایت نفرموده است ؛ 3 . حسن و حسینى از پشت تو به وجود آورده است که چنان دو فرزندى از پشت من بوجود نیاورده است ؛ آرى ! من از شمایم و شما از من مى باشد . (جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (ع) – ابن الدمشقی – ج 1 – ص 209 و الریاض النضرة ج 2 ص 202) .
در این روایت پیامبر اسلام به صراحت میگوید که به احدی غیر از علی علیه السلام پدر زنی مثل من داده نشده است، معلوم میشود که پیامبر دختر دیگری نداشته است و گرنه چنین سخنی نمیفرمود. و همچنین به صراحت از حضرت علی(ع) تجلیل کرده است.
آن دخترانی که عثمان بن عفان گرفته بود دختر خوانده های پیامبر بودند و در آن زمان اگر دختر خوانده کسی را می گرفتی داماد به حساب می امدی .