خانه » همه » مذهبی » پيامدهاي حاكميت ديني چيست؟

پيامدهاي حاكميت ديني چيست؟

در خصوص پيامدهاي حاكميت ديني نخست ما به طرح اهداف و پيامدهاي مثبت حكومت اسلامي و سپس به بررسي بعضي شبهات در خصوص پيامدهاي منفي اين حاكميت خواهيم پرداخت.
شهيد مطهري در ضمن بحث حكومت اسلامي با اشاره به خطبه 131 نهج البلاغه، دغدغه اصلي دين اسلام را تأمين سعادت دنيا و آخرت جامعه بشري ذكر مي‌كنند و به دنبال آن 4 هدف اساسي را براي حكومت اسلامي ذكر مي‌نمايند كه در صورت تحقق كامل حكومت اسلامي، نتايج فوق را در جامعه اسلامي شاهد خواهيم بود.[1]1. بازگشت به اسلام راستين: اصول و ارزشهاي ديني ممكن است بر اثر عدم حاكميت ديني به مرور مورد بي مهري و كم توجهي قرار گرفته و چه بسا اصول آن به فروع و بالعكس تبديل گردند لكن در صورت تحقق صحيح حكومت اسلامي گام نخست زدودن پيرايه‌ها و خرافات از دين و تجلي آموزه‌هاي ناب ديني و سازگار با فطرت انساني اسلامي خواهد بود. از ميان بردن بدعتها و جايگزين ساختن سنّت‌هاي اصيل ديني و اصلاح فكر و انديشه و باورهاي ديني از جمله پيامدهايي است كه در اين خصوص قابل ذكر است.
2. توسعه اقتصادي، اسلامي: بر خلاف گمان بعضي كه تمام همّ و غمّ دين و حكومت ديني را بر نيازهاي معنوي و اخروي بشر خلاصه مي‌كنند، شهيد مطهري توسعه اقتصادي با شاخصه و معيار هاي اسلامي را يكي از اهداف اصيل دين اسلام و پيامد تحقق اين حاكميت مي‌داند.[2]3. اصلاح روابط اجتماعي: در صورت تحقق كامل و صحيح حكومت اسلامي،‌ ما شاهد اصلاح روابط طبقات مختلف جامعه خواهيم بود، مظلوم با حمايت حكومت اسلامي خواهد توانست حق خود را از ظالم بگيرد و امنيت كامل در جامعه تحقق خواهد يافت، به عقيده شهيد مطهري، پذيرش حكومت از جانب حضرت علي ـ عليه‌السّلام ـ چيزي جز از بين بردن فاصله طبقاتي در جامعه نبود.[3]4. قانون‌گرائي: پيامد ديگري كه به دنبال تحقق صحيح حكومت اسلامي در جامعه نمود خواهد يافت، احياء مطلق قوانين الهي است. قوانيني كه همه را در برابر خداوند يكسان دانسته و بدون هيچ‌گونه ملاحظه كاري‌هاي سياسي، اجتماعي و قومي، از هر كس و گروه و صاحب منصبي جرم و خلافي صادر شود او را مسؤل دانسته و به پاي محاكمه خواهد كشاند زيرا در حكومت اسلامي همه در برابر قانون مساوي‌اند.
با نگاه به آيات قرآن كريم مي‌توانيم به نتايج ديگري نيز به دنبال استقرار حكومت اسلامي دست يابيم از جمله:
1. استقرار توحيد و خدا پرستي و رهانيدن مردم از بندگي و فرمانبرداري غير خدا.[4]2. رشد و تعالي علمي، فرهنگي و تربيتي انسانها و رهائي بشر از ظلمت جهل و ناداني.[5]3. رهانيدن انسانهاي مظلوم و مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و رهائي امت اسلامي از زنجيزهاي اسارت و بندگي.[6]4. ايجاد جامعه‌اي نمونه و مدينه‌اي فاضله و آرماني از طريق اقامة قسط و عدل اسلامي.[7]5. اجراء كامل قوانين آسماني اسلام با تمام ابعاد آن.[8]

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. پيرامون انقلاب اسلامي، شهيد مطهري،تهران : انتشارات صدرا.
2. پرسش ها و پاسخ ها،محمد تقي مصباح يزدي،قم: انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره

پي نوشت ها:
[1] . قدردان قراملكي، محمد حسن، حكومت ديني از منظر مرتضي مطهري، موسسه فرهنگي دانش، چاپ اول، 1379، ص 117 ـ 122.
[2] . همان، مطهري، مرتضي، پيرامون جمهوري اسلامي، انتشارات صدرا، ص 81.
[3] . همان، مطهري، مرتضي، همان، ص 91.
[4] . «و لقد بعثنا في كل امة رسولاً ان اعبدو الله و اجتنبو الطاغوت»، نحل/36.
[5] . «هو الذي بعث في الاميين رسولاً منهم يتلوا عليهم اياته و يزكيهم و يعلهم الكتاب و الحكمه و ان كانوا من قبل لفي ضلالٍ مبين» جمعه/2.
[6] . «و يضع عنهم اصرهم و الاغلال التي كانت عليهم…» اعراف/157.
[7] . «لقد ارسلنا بالبينات و اترلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط…» حديد/25.
[8] . «هو الذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله» فتح/28.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد