طلسمات

خانه » همه » مذهبی » براي دوري از بد زباني بايد چه كنيم؟

براي دوري از بد زباني بايد چه كنيم؟

اگر زبان شما به بيان سخنان بد عادت كرده بايد به دستورالعمل‌هاي زير توجه نماييد. تا كم‎كم از اين عادت ناپسند دوري كنيد.
1. اول فكر، بعد حرف
شتاب‎زده حرف نزنيد. اول كمي فكر كنيد و پس از آن سخن بگوييد: حضرت علي (عليه السلام) فرمودند: «زبان عاقل از پس قلب او، و دل احمق از پس زبان او است»[1]اين سخن زيبا بيانگر آن است كه شخص عاقل پيش از سخن گفتن مي‎انديشد و مي‎سنجد و از دل خود مي‎پرسد كه آيا اين كلام به صلاح او است؟ آيا به شخصيت ديگران لطمه‎اي نمي‎زند؟ و بعد كه تمام جوانب امور را مورد بررسي قرار داد لب به سخن مي‎‎گشايد. ولي فرد جاهل كه بدون فكر حرف مي‎زند يك دفعه متوجه مي‎شود كه شخصيت ديگران را كوبيده و باعث حسرت و اندوه خود شده است.
2. ارزيابي بعد از صحبت كردن
بعد از صحبت كردن حرف‌هاي خود را مورد ارزيابي قرار دهيد. فكر كنيد كه سخن شما چگونه بوده آيا خود شما از چنين حرف زدني احساس شوق مي‎كنيد يا باعث سرافكندگي شده است. چنان‌چه به نظرتان كلام ناپسند آيد ديگر آن را تكرار نكنيد.
3. امتحان حرف‌ها
دوستي را پيدا كنيد و روبروي هم بنشينيد و به نوبت، سخن بگوئيد و سپس دريافت‎هاي خود را نسبت به طرف مقابل و عكس العمل‎هايي را كه مشاهده مي‎شود مورد دقت قرار دهيد. اگر عكس‎العمل منفي است از آن كلام ديگر استفاده نكنيد و به دنبال سخن مطلوب‎تري باشيد.
4. ضبط و تكرار
اگر برايتان امكان دارد هر روز چند دقيقه‎اي سخن زيبا و پرمحتوا بر زبان جاري نماييد و آن را بر روي نوار ضبط كنيد و اين كار را تكرار كنيد تا زبان شما با سخنان خوب عادت نمايد.همچنيم سخنان افرادي را كه سنجيده و زيبا سخن مي گوينئ را بشنويد.
5. مرور و بررسي
هر شب حرف زدن‎هاي يك روزه خود را با ديگران مرور كنيد و ببينيد آيا جوري حرف زده‎ايد كه ديگران از شما انتظار دارند؟ اگر كلمات نادرست گفته‎ايد سعي كنيد فردا ديگر آن را تكرار نكنيد.
6. عبرت پذيري
زندگي كساني را كه با سخنان بد ديگران را رنجانده‎اند و نتايج بدي را به دنبال داشته مطالعه و مورد دقت قرار دهيد، و واقعاً از آنان عبرت بگيريد.
7. همنشيني با افراد اخلاقي
هميشه سعي كنيد با افراد خوش سخن و اديب و افرادي كه داراي كلام هستند و از اخلاقي اسلامي بهره‎مندند همنشين شويد. و از آنان الگو بگيريد.
8. توجه به آثار منفي بد زباني
كلن خواجه بر خويشتن كار سخت
كه بد خوي باشد نگون سار بخت
به نرمي زدشمن توان كند پوست
چوبا دوست سختي كني دشمن اوست
9. توجه به ارزش مدارا و خوش خلقي
امام كاظم –عليه السلام- فرموند كه: «نصف عيش وزندگاني آدمي رفق و نرمي است»
به لطف و خلق توان كرد صيد اهل نظر
به بند و دام نگيرند مرغ دانا را
آسايش دو گيتي تفسير اين دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
10. جريمه كردن خود.
11- تشويق خود در صورت موفقيت.

پي نوشت:
[1] ـ علم الهدي، سيد رضي، نهج البلاغه، قم، جامعة مدرسين حوزه علمية قم، ص 1096.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد