خانه » همه » مذهبی » تعداد پيامبراني كه در قبرستان وادي السلام دفن شده اند با ذكر نام مباركشان را بيان کنيد.

تعداد پيامبراني كه در قبرستان وادي السلام دفن شده اند با ذكر نام مباركشان را بيان کنيد.

قبرستان وادي السلام بعد از بقيع و قبرستان ابوطالب مهمترين و والاترين گورستان به حساب مي آيد و از قداست خاصي برخوردار است و محلي است كه بنابر جوامع روائي ما ارواح مؤمنين بعد از مرگ به آنجا منتقل مي شوند و تا برپائي حشر كبري در آنجا به سر مي برند.
امام صادق ـ عليه السلام ـ فرموده: در شرق و غرب عالم هر مومني از دنيا برود، خداوند سبحان روح او را به وادي السلام منتقل مي نمايد. گويا مي بينم انسان هاي با ايمان گروه گروه كنار همديگر نشسته و با هم صحبت مي كنند.[1]تربت پاك دو نفر از پيامبران بزرگ در وادي السلام مشخص مي باشد. ممكن است پيامبران زيادي در آنجا باشند ولي قبر دو نفر از آنها معروف است: 1. حضرت هود 2. حضرت صالح كه مرقد شريفشان در ابتداي قبرستان وادي السلام در وسط اتاقي كوچك زير گنبدي قرار دارد.
در زيارت نامه حضرت علي ـ عليه السلام ـ دارد: سلام بر تو اي مولاي من و بر دو تن همجوار تو در اين بقعه كه حضرت آدم و نوح ـ عليهم السلام ـ مي باشند. اين قسمت از زيارت نامه در اكثر كتابهاي روائي و ادعيه ذكر شده است ولي در كتاب منتخب التواريخ دنبال آن سلام اينچنين وارد شده: درود و سلام بر دو همسايه شما هود و صالح كه در قبرستان وادي السلام آرميده اند.[2] اگر اين قسمت مأثور باشد و از معصومين ـ عليهم السلام ـ رسيده باشد دلالت مي نمايد كه غير از اين دو بزرگوار پيامبري در قبرستان وجود ندارد و گرنه نمي فرمود بر دو همسايه شما به ديگران هم اشاره مي فرمود. در مقابل اين قول عده اي از اعلام و مورخين معتقدند اين دو پيامبر عاليقدر در كنار مرقد مقدس و ضريح علي ـ عليه السلام ـ مدفون شده اند به چند نفر به عنوان نمونه اشاره مي شود.
1. امام حسن ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: از پدرم سوال نمودم ابن ملجم را بكشم؟ فرمودند: خير، بلكه او را حبس نمائيد. اگر من شهيد شدم او را بكشيد و مرا در كنار مرقد شريف برادرانم هود و صالح دفن نمائيد.[3]و باز در بحارالانوار دارد كه قبر حضرت نوح و ابراهيم ـ عليهما السلام ـ و حدود 370 نفر از پيامبران در كنار مضجع شريف علي ـ عليه السلام ـ مي باشد.
و در تهذيب الاحكام روايتي هست كه مي گويد: قبر اين دو پيامبر در كنار قبر علي ـ عليه السلام ـ است [4] و همچنين در وسائل الشيعه همانند دو كتاب قبلي مي فرمايد: قبر علي ـ عليه السلام ـ در كنار آنهاست.[5]پس دو قول از، اعلام فن و بزرگان در رابطه با مرقد شريف اين دو پيامبر بزرگ ابراز شده، يكي در وادي السلام باشند و دوم در كنار مرقد علي ـ عليه السلام ـ آرميده باشند.
در قبرستان وادي السلام غير از مرقد اين دو بزرگوار 3 مقام وجود دارد:‌1. مقام امام زين العابدين ـ عليه السلام ـ كه حضرت مدتي در آنجا اقامت داشته 2. مقام امام صادق ـ عليه السلام ـ كه امام مدتي در آنجا بوده 3. مقام حضرت مهدي ـ عليه السلام ـ كه امام در آنجا مشغول راز و نياز با معبود بي نياز بوده است.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ منتخب التواريخ ملا هاشم خراساني تهران كتابفروشي اسلاميه چاپ سوم 1347ص 171.
2ـ هفت شهر عشق، زيارت عتبات عاليات احمد لقماني قم چاپ دوم 1381 ص 58.
3ـ با من به كربلا بيائيد، علي اكبر بابا زاده.
 
پي نوشت ها:
[1] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا، طبع سوم، 1403ق، ج6، ص268.
[2] . خراساني، ملاهاشم، منتخب التواريخ، تهران، كتابفروشي اسلاميه، چاپ سوم، 1347ش، ص171.
[3] .مجلسي، همان، ج100، ص239 و 251 و 292.
[4] . شيخ طوسي، تهذيب الاحكام، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، 1365ش، ج6، ص33.
[5] . شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه (30 جلدي)، قم، مؤسسه آل البيت چاپ اول، 1412ق، ج14، ص398.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد