خانه » همه » مذهبی » اولین مخالفت امام با شاه؟

اولین مخالفت امام با شاه؟


اولین مخالفت امام با شاه؟

۱۳۹۳/۰۹/۱۰


۲۱۹۳ بازدید

«آغاز مخالفت حضرت امام با رژیم شاه » تاریخی‌ترین سند مبارزاتی حضرت امام مربوط به تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۲۳ / ۱۱ جمادی الاول ۱۳۶۳ است. ایشان در پیامی به علما و ملت ایران آنان را دعوت به قیام برای خدا کردند. در بخشی از این پیام آمده است: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان رابر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده . قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده . قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند.

«آغاز مخالفت حضرت امام با رژیم شاه » تاریخی‌ترین سند مبارزاتی حضرت امام مربوط به تاریخ 15 اردیبهشت 1323 / 11 جمادی الاول 1363 است. ایشان در پیامی به علما و ملت ایران آنان را دعوت به قیام برای خدا کردند. در بخشی از این پیام آمده است: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان رابر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده . قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده . قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمه مشتی شهوت پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر بیسواد [رضاخان پهلوی] را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می کند که حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الان هم چند نفر کودک خیابانگرد رادر تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده . قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکزفحشا کرده . قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه گرد بی شرف کرده و نفس از هیچ کس درنمی آید. قیام برای نفس است که چادر عفت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الان هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی گوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامه ها که کالای پخش فساد اخلاق است ، امروز هم همان نقشه ها را که ازمغز خشک رضاخان بی شرف تراوش کرده ، تعقیب می کنند و در میان توده پخش می کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه می خواهد بگوید و کسی نفس نکشد.» (صحیفه امام ، ج 1، ص 22) امام خمینی پس از رحلت آیت‌الله بروجردی به طور جدی وارد عرصه سیاسی شدند. اولین تلگرام امام خمینی به شاه درباره انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود . ایشان در 17مهرماه1341 خطاب به شاه نوشت: به طوری که در روزنامه‌ها منتشر است ، دولت درانجمن‌های ایالتی و ولایتی ، اسلام را در رای دهندگان و منتخبین شرط نکرده ؛ و به زنها حق رای داده است . و این امر موجب نگرانی علمای اعلام و سایر طبقات مسلمین است. بر خاطر همایونی مکشوف است که صلاح مملکت در حفظ احکام دین مبین اسلام و آرامش قلوب است. مستدعی است امر فرمایید مطالبی را که مخالف دیانت مقدسه و مذهب رسمی مملکت است از برنامه‌های دولتی و حزبی حذف نمایند تا موجب دعاگویی ملت مسلمان شود. ( همان، ج1، ص 78) امام خمینی در 15آبان1341در تلگرامی به محمد رضا پهلوی در اعتراض به عملکرد اسدالله علم و پافشاری نخست‌وزیر برای تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی نوشت:تلگراف مبنی بر آنکه اعلیحضرت بیش از هرکس در حفظ شعائر مذهبی کوشا هستند، و تلگراف اینجانب را برای دولت ارسال داشتند، و توفیق اینجانب را در ترویج مقررات اسلامی و هدایت عوام خواستار شدند، موجب تشکر گردید. البته ملت مسلمان ایران از اعلیحضرت همین انتظار را دارند. فرموده اعلیحضرت موافق است با آنچه از پیغمبر اسلام – صلی الله علیه و آله – به ما رسیده : اذا ظهرت البدع فی امتی فلیظهر العالم علمه ؛ فمن لم یفعل . فعلیه لعنه الله. البته شغل روحانی ، ارشاد و هدایت ملت است. ارشاد مفید خطبای اسلام احترامی قائل شدند… آقای علم از نشر افکار عمومی در مطبوعات و انعکاس تلگرافات مسلمین و اظهار تظلم آنها به اعلیحضرت و علمای ملت جلوگیری کرده و می‌کند؛ و برخلاف قانون اساسی مطبوعات کشور را مختنق کرده؛ و به وسیله مامورین در اطراف مملکت ، ملت مسلمان را که می‌خواهند عرض حال خود را به اعلیحضرت و علمای ملت برسانند ارعاب و تهدید می‌کند. آقای علم تخلف خود را از قانون اسلام و قانون اساسی اعلام و برملا نموده. آقای اسدالله علم گمان کرده با تبدیل کردن قسم به قرآن مجید به کتاب آسمانی ممکن است قرآن کریم را از رسمیت انداخت؛ و اوستا و انجیل و بعض کتب ضاله را قرین آن یا به جای آن قرار داد. این شخص تخلف از قانون اساسی را به بهانه الزامات بین‌المللی شعار خود دانسته؛ با آنکه الزامات بین‌المللی مربوط به مذهب و قانون اساسی نیست. تشبث به الزامات بین‌المللی برای سرکوبی قرآن کریم و اسلام و قانون اساسی و ملت ، جرم بزرگ و ذنب لایغفر است. اینجانب ، به حکم خیرخواهی برای ملت اسلام ، اعلیحضرت را متوجه می‌کنم به اینکه اطمینان نفرمایید به عناصری که با چاپلوسی و اظهار چاکری و خانه زادی می‌خواهند تمام کارهای خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسی را که ضامن اساسی ملیت و سلطنت است، با تصویبنامه‌های خائنانه و غلط از اعتبار بیندازند تا نقشه‌های شوم دشمنان اسلام و ملت را عملی کنند. انتظار ملت مسلمان آن است که با امر اکید، آقای علم را ملزم فرمایید از قانون اسلام و قانون اساسی تبعیت کند، و از جسارتی که به ساحت مقدس قرآن کریم نموده، استغفار نماید و الا ناگزیرم در نامه سرگشاده به اعلیحضرت مطالب دیگری را تذکر دهم. از خداوند تعالی استقلال ممالک اسلامی و حفظ آنها را از آشوب و انقلاب مسئلت می‌نمایم. ( همان ، ج1، ص 88-89) هرچند امام خمینی در این تلگرام نوشته بود « ناگزیرم در نامه سرگشاده به اعلیحضرت مطالب دیگری را تذکر دهم.» اما این تلگرام آخرین نوشته امام خمینی به شاه و حکومت پهلوی بود. و از این به بعد جلوه سیاسی امام خمینی نمایان شد. پس از این امام خمینی در صحنه سیاسی کشور حضور پررنگی داشت و به بیداری توده‌های مردم پرداخت؛ پیام‌ها، سخنرانی‌ها، تحریم رفراندوم انقلاب سفید، عزای نوروز 1342 و سرانجام سخنرانی آتشین عاشورای 1342 و قیام 15 خرداد1342که در نهایت با فداکاری و رشادت مردم به پیروزی انقلاب اسلامی انجامید .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد