خانه » همه » مذهبی » چرا در برخی از آیات قرآن به نحو تحقیر آمیز در مورد حیوانات سخن گفته شده است؟ برای نمونه صدای الاغ را زشت ترین صداها معرفی کرده است.

چرا در برخی از آیات قرآن به نحو تحقیر آمیز در مورد حیوانات سخن گفته شده است؟ برای نمونه صدای الاغ را زشت ترین صداها معرفی کرده است.

از نصایح لقمان به فرزندش این است: «آوازت را فرود آر، زیرا ناخوش‏ترین بانگها بانگ خران است». عبارت «ناخوش‏ترین بانگها بانگ خران است» علت بلند نکردن صدا است. وجه علت بودن این‌گونه است: ای فرزندم صدای خود را بالا مبر زیرا بلند کردن صدا نشانه بزرگی و قدرت انسان نیست، همان‌گونه که می‌بینیم صدای الاغ از همه صداها بلندتر است اما این بلندی نه نشانه کمال است و نه نشانه بزرگی، بلکه حتی نشان از زشتی صدا است و بلندی صدا در الاغ با زشتی صدای او همراه گشته است. گفتنی است که ذکر این‌گونه صفات در قرآن تنها جنبه تشبیهی داشته و مورد پذیرش همگان است و با توجه به عدم وجود فهم و عقل برای این حیوانات، باید اینها را در حد مثال‌هایی دانست که هیچ تحقیر و اهانتی در آن وجود ندارد. بنابر این به کار بردن این مثال‌ها و تشبیه‌ها هیچ اشکالی ندارد.
 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد