همه عبادات از جمله؛ نماز، روزه و حج دارای آثار فردی و اجتماعی فراوانی هستند. یکی از برترین آثار نماز، قرب الی الله، نهى از فحشا و منکرات است. روزه نیز دارای اثرات فراوانی است. از جمله؛ صحت جسمی، ایجاد حس همدردی، و ایجاد تقوا. حج نیز به عنوان سفر روحانى و معنوى، اگر با رعایت آداب و شرایط ویژه آن انجام گیرد و علاوه بر اعمال و آداب و مناسک ظاهرى حج، ابعاد باطنى و معنوى آن نیز مورد توجه قرار گیرد، در انسان آثار عمیق و با برکتى به جا مى گذارد که گاه تا آخر عمر در وجود انسان باقى است. آراسته شدن به زیور و صفات بندگى و تحقق یافتن بُعد تسلیم و تعبد در برابر خداوند در وجود انسان و همگام و همراه شدن با پیامبران بزرگ الاهى و اولیاى خاص خداوند و بندگان شایسته او در سرزمین مقدس مکه و مدینه و جایگاه هاى با عظمتى چون عرفات و مشعر و منى و ملبس شدن به لباس سفیدى که یادآور لباس مرگ است، اثرات شگرفی در انسان ایجاد می کند، اما اگر اعمال ما دارای آثار خاص خود نباشد، و تأثیری در رفتار و اخلاق ما نگذارد، باید این نقص را در اعمال و نیات خود جست و جو کرد و در صدد رفع آنها اقدام نمود.
چرا ادای فرائضی؛ مانند نماز و روزه و حج و … آثار ملموسی ندارد؟
همه عبادات از جمله؛ نماز، روزه و حج دارای آثار فردی و اجتماعی فراوانی هستند. یکی از برترین آثار نماز، قرب الی الله، نهى از فحشا و منکرات است. روزه نیز دارای اثرات فراوانی است. از جمله؛ صحت جسمی، ایجاد حس همدردی، و ایجاد تقوا. حج نیز به عنوان سفر روحانى و معنوى، اگر با رعایت آداب و شرایط ویژه آن انجام گیرد و علاوه بر اعمال و آداب و مناسک ظاهرى حج، ابعاد باطنى و معنوى آن نیز مورد توجه قرار گیرد، در انسان آثار عمیق و با برکتى به جا مى گذارد که گاه تا آخر عمر در وجود انسان باقى است. آراسته شدن به زیور و صفات بندگى و تحقق یافتن بُعد تسلیم و تعبد در برابر خداوند در وجود انسان و همگام و همراه شدن با پیامبران بزرگ الاهى و اولیاى خاص خداوند و بندگان شایسته او در سرزمین مقدس مکه و مدینه و جایگاه هاى با عظمتى چون عرفات و مشعر و منى و ملبس شدن به لباس سفیدى که یادآور لباس مرگ است، اثرات شگرفی در انسان ایجاد می کند، اما اگر اعمال ما دارای آثار خاص خود نباشد، و تأثیری در رفتار و اخلاق ما نگذارد، باید این نقص را در اعمال و نیات خود جست و جو کرد و در صدد رفع آنها اقدام نمود.