- اینکه پاکیزگى نیمى از ایمان است، چنین نقلى در کتب حدیث و… وجود ندارد. آنچه از پیامبر(ص) در کتابها نقل شده است، “النظافة من الایمان” مىباشد. معناى حدیث آن است که ایمان، منشأ پاکیزگى است و یا پاکیزگى، بخشى از ایمان را تشکیل میدهد؛ لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاکیزگى دارد.
- با توجه به بعضى روایات از پیامبر اکرم(ص) که فرمود: “بنى الدین على النظافة” و نیز کلمات امامان معصوم(ع) در باب وضو و… که “لاصلوة الا بطهور”، شاید بتوان گفت، مراد از نظافت، همان طهارت است و نه تنها نماز، بلکه هیچ عملى بدون طهارت و نظافت، صحیح و مقبول نخواهد بود، هرچند مراتب و اقسام طهارت(طهارت از حدث و خبث و طهارت از غیر خدا) متفاوت است.
- از نظر اسلام، ازدواج و تشکیل خانواده، اهمیت خاصى دارد؛ زیرا از سویى، ازدواج را وسیلهاى براى پاکدامنى و مهار غرایز جنسى و آرامش و حرکت به سوى کمال دینى میداند، و از سوى دیگر، رهبانیت(ترک دنیا و لذتهاى آن) را مذمت نموده، آنرا مانع کمال و سعادت میداند. با چنین نگرشى است که ازدواج “وسیلهاى است براى نگهدارى نصف دین”.
- تعبیر به “نصف دین” براى ازدواج، امرى عرفى است و براى بیان اهمیت یک مسئله، از چنین تعابیر، استفاده فراوانى میشود.
- نماز، روزه، حج، جهاد، ولایت،… از مواردى است که تعابیر وارده در متون دینى در مورد آنها، کمتر از تعابیر به کار رفته در ازدواج و نظافت نیست.
- در روایات فراوانى، حدود و اجزاى اسلام و ایمان مانند: توکل، واگذارى امر به خدا، رضا به قضاى الاهى، تسلیم، نیکى و صدق، وفا، علم و حلم، نماز، ولایت، و… مشخص گردیده است و نسبت “نیمى از دین” به ازدواج و… امرى نسبى است.
خانه » همه » مذهبی » اگر پاکیزگى نیمى از ایمان است! و با ازدواج هم نیمى از ایمان شخص کامل میشود، پس تکلیف نماز و روزه و… چه میشود؟!