اين توضيح در ابتدا لازم است كه بنابر فتاواي غالب مراجع عظام تقليد، سلام كردن به نمازگزار مكروه است [آيت الله مكارم، كراهت را ثابت نمي داند] ولي اگر شخصي به نمازگزار سلام كند، جوابش واجب است. اما درباره چگونگي پاسخ به سلام، فتاوا به دو بخش قابل تقسيم است:
الف- مماثل بودن در مفرد و جمع (يعني مثلا اگر سلام كننده گفت سلام عليك، نمازگزار هم سلام او را با «عليك» ضميمه كند و همينطور در مورد عليكم):
آيات عظام امام، رهبري، سيستاني، شبيري: بنابر احتياط مستحب مماثل باشد.
آيات عظام صافي، تبريزي: بنابراحتياط واجب مماثل باشد.
آيات عظام مكارم، بهجت: بايد مماثل باشد.
ب- مماثلت در تقديم سلام بر عليك:
آيات عظام امام، رهبري، صافي، نوري: بايد در هر حال، سلام مقدم باشد.
آيات عظام وحيد، شبيري: بنابر احتياط واجب، در هر حال سلام مقدم شود.
آيات عظام سيستاني، تبريزي: مماثلت در تقديم سلام بر عليك، جايز است.
آيات عظام مكارم، بهجت: نمازگزار بايد عين عبارت سلام دهنده به او جواب دهد.
پي نوشت:
توضيح المسائل مراجع، ج1، م 1137. آيت الله سيستاني، توضيح المسائل جامع، ج1، م 1363. آيت الله بهجت، جامع المسائل، ج1، س 419. جامع احكام، رضوي، م 295.