۱۳۹۳/۰۸/۲۰
–
۹۱۳ بازدید
سلام.چرادرزیارت عاشورامستقیمأبه حرمله لعن فرستاده نشده درحالیکه جنایات فجیعی مرتکب شده,وچرابه طورمستقیم به حضرت عباس سلام داده نشده ولی ب حضرت علی اکبرسلام داده شده است.
به نکات ذیل توجه نمایید:
1- لعن در زیارت عاشورا به دو صورت است :
الف- لعن به صورت کلی و فراگیر که در چند فراز از زیارت عاشورا بیان شده مانند : اللهم العن بنی امیه قاطبه و یا : اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین – علیه السلام – …..تمامی افرادی که در مقابل امام حسین علیه السلام جنگیدند و یا با لشگر دشمن همراهی و همکاری کردند بر علیه امام حسین علیه السلام در زیارت عاشورا به صورت کلی و عمومی مورد لعن واقع شده اند. در زیارت عاشورا می خوانیم:
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا .
ب- لعن به صورت خاص و با انگشت گذاردن بر افراد مانند : اللهم ابا سفیان و معاویه و یزیدبن معاویه و عمر بن سعد و شمرا و….
2- حرمله کاهلی که جنایات بزرگی در کربلا مرتکب شد در زیارت عاشورا به صورت عام مورد لعن قرار گرفته و علاوه بر این در احادیث از زبان حضرت سجاد -علیه السلام – مورد لعن و نفرین قرار گرفته است .
3- در زیارت عاشورا نوک تیز لعن متوجه سردمداران کفر و نفاق و جنایت شده است و افرادی مانند حرمله از تابعان و زیر دستان آن سردمداران بوده اند و در واقع به دستور آنها مرتکب این جنایات شدند و به یک معنا امرای آنها مسئول این جنایات هستند و به همین خاطر در زیارت عاشورا نام افرادی ماند او که از سربازان و زیر دستان بودهاند و موقعیت کلیدی در این حادثه نداشتند برده نشده است . در زیارت عاشورای غیر معروف، سلام به حضرت اباالفضل علیه السلام نیز هست. السَّلَامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ الشَّهِید
اما در زیارت عاشورای معروف چون نظر اصلی زیارت کننده حضرت امام حسین علیه السلام است. لذا ضرورت ندارد که در این زیارت نام همه را به صورت مستقل ذکر کنند و در این میان خود حضرت اباالفضل علیه السلام زیارت مستقل دارد. البته از دیگران به صورت غیر مستقل و با عنوان اصحاب الحسین یاد شده است که حضرت زینب علیها السلام و حضرت اباالفضل علیه السلام را نیز شامل می شود.
1- لعن در زیارت عاشورا به دو صورت است :
الف- لعن به صورت کلی و فراگیر که در چند فراز از زیارت عاشورا بیان شده مانند : اللهم العن بنی امیه قاطبه و یا : اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین – علیه السلام – …..تمامی افرادی که در مقابل امام حسین علیه السلام جنگیدند و یا با لشگر دشمن همراهی و همکاری کردند بر علیه امام حسین علیه السلام در زیارت عاشورا به صورت کلی و عمومی مورد لعن واقع شده اند. در زیارت عاشورا می خوانیم:
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِکَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ وَ بَایَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِیعا .
ب- لعن به صورت خاص و با انگشت گذاردن بر افراد مانند : اللهم ابا سفیان و معاویه و یزیدبن معاویه و عمر بن سعد و شمرا و….
2- حرمله کاهلی که جنایات بزرگی در کربلا مرتکب شد در زیارت عاشورا به صورت عام مورد لعن قرار گرفته و علاوه بر این در احادیث از زبان حضرت سجاد -علیه السلام – مورد لعن و نفرین قرار گرفته است .
3- در زیارت عاشورا نوک تیز لعن متوجه سردمداران کفر و نفاق و جنایت شده است و افرادی مانند حرمله از تابعان و زیر دستان آن سردمداران بوده اند و در واقع به دستور آنها مرتکب این جنایات شدند و به یک معنا امرای آنها مسئول این جنایات هستند و به همین خاطر در زیارت عاشورا نام افرادی ماند او که از سربازان و زیر دستان بودهاند و موقعیت کلیدی در این حادثه نداشتند برده نشده است . در زیارت عاشورای غیر معروف، سلام به حضرت اباالفضل علیه السلام نیز هست. السَّلَامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ الشَّهِید
اما در زیارت عاشورای معروف چون نظر اصلی زیارت کننده حضرت امام حسین علیه السلام است. لذا ضرورت ندارد که در این زیارت نام همه را به صورت مستقل ذکر کنند و در این میان خود حضرت اباالفضل علیه السلام زیارت مستقل دارد. البته از دیگران به صورت غیر مستقل و با عنوان اصحاب الحسین یاد شده است که حضرت زینب علیها السلام و حضرت اباالفضل علیه السلام را نیز شامل می شود.