آيا عدول از مرجع تقليد زنده به مرجع مساوى با او، جايز است؟ به طور مثال آيا در نماز و روزه دانشجوى مسافر، مىتوان به مرجع ديگرى كه مساوى با مجتهد اول است، رجوع كرد؟
آيات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جايز است.
آية اللَّه تبريزى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، رجوع به ديگرى جايز نيست.
آية اللَّه صافى: در خصوص مسائلى كه ياد گرفته، بنابر احتياط واجب رجوع به مساوى جايز نيست.
آية اللَّه خامنه اى: بنابر احتياط واجب، رجوع به مساوى جايز نيست.
آيات عظام مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقليد (عمل) كرده، رجوع به مساوى جايز نيست.
آيات عظام بهجت و سيستانى:اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غير مرتبط به هم جايز است، براى مثال نمى تواند در مسائل احكام روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.
آية اللَّه وحيد: بايد به فتوايى عمل كند كه مطابق احتياط است و اگر احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مى تواند به فتواى ديگرى عمل كند.
منبع:
آيت الله فاضل، توضيح المسائل، م 11؛ امام، تحريرالوسيله، ج 1، م 4.آيت الله تبريزي استفتاءات، س 11.آية اللَّه صافى جامع الاحكام، ج 1، س 18.آيت الله خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س 31.آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ آيت الله نوري استفتاءات، ج 2، س 12.آيت الله بهجت وسيلة النجاة، ج 1، م 4؛آيت الله سيستانى، تعليقات على العروة، م 11 و 13.آيت الله وحيد توضيح المسائل، م 4.