توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » خمس را بايد به چه كسى پرداخت كنيم؟

خمس را بايد به چه كسى پرداخت كنيم؟

امام: بايد به مرجع تقليد خود يا مجتهدى كه مانند او از نظر كميّت و كيفيت به مصرف مى‏ رساند، بپردازد و نيز مى ‏تواند در جايى مصرف كند كه مرجع تقليدش اجازه مى ‏دهد.

آيات عظام بهجت، فاضل، مكارم، وحيد و نورى: بايد سهم امام را به مرجع تقليد خود يا مجتهدى كه مانند او از نظر كميّت و كيفيت به مصرف مى ‏رساند، بدهد و نيز مى‏ تواند در جايى مصرف كند، كه مرجع تقليدش اجازه مى ‏دهد و سهم سادات را بنابر احتياط واجب، بايد به مرجع تقليد خود و يا با اجازه او به سادات بدهد.

آيةاللَّه تبريزى: بايد سهم امام را به مرجع تقليد خود يا به مصرفى كه او اجازه مى ‏دهد، برساند و چنانچه بخواهد به مجتهد ديگرى بدهد، بنابر احتياط واجب بايد از مرجع تقليد خود، اجازه بگيرد و سهم سادات را مى ‏توان به خود آنان داد.

آيةاللَّه خامنه ‏اى: بايد خمس را به ولى امر مسلمين يا وكيل او بدهد و اگر به فتواى مرجع تقليد خود نيز عمل كند، موجب برائت ذمه مى ‏شود.

آيةاللَّه سيستانى: بايد سهم امام را به مرجع تقليد خود يا به مصرفى كه او اجازه مى ‏دهد، برساند و احتياط واجب آن است كه او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد و سهم سادات را مى ‏توان به خود آنان داد.

آيةاللَّه صافى: بايد سهم امام را به مرجع تقليد خود يا مجتهدى كه مانند او از نظر كميت و كيفيت به مصرف مى ‏رساند، بدهد و نيز مى‏ تواند در جايى مصرف كند كه مرجع تقليدش اجازه مى‏ دهد و سهم سادات را مى‏ توان به خود آنان داد.

تبصره. خمس دو قسمت مى ‏شود: نصف آن سهم امام و نصف ديگر سهم سادات است. آيات عظام سيستانى، تبريزى و صافى در پرداخت سهم سادات، اجازه مجتهد را لازم نمى ‏دانند.

منبع:

توضيح ‏المسائل مراجع، م 1834؛ آيت الله نورى، توضيح ‏المسائل، م 1830؛ آيت اللهوحيد، توضيح ‏المسائل، م  1843. آيت الله خامنه ‏اى، اجوبة، س 1004 و 1002.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد