خانه » همه » مذهبی » مرجع تقليد سوم

مرجع تقليد سوم

از مجتهدى تقليد مى‏كردم، سپس بعد از مدتى از دنيا رفت و به مجتهد زنده رجوع كردم و با اجازه او در بعضى مسائل بر او باقى ماندم. او نيز از دنيا رفت و به مجتهد سومى رجوع كردم، آيا اكنون مى‏توانم بر تقليد مجتهد اول يا دوم باقى بمانم؟

 آيات عظام امام، خامنه‏اى و نورى: بين تقليد از مجتهد زنده و بقا بر تقليد مجتهد دوم، مخيريد.

 آيةاللَّه مكارم: مى‏توانيد در مسائلى كه به فتواى مجتهد اول عمل كرده‏ايد، باقى بمانيد.

 آيةاللَّه تبريزى: در مسائلى كه ياد گرفته‏ايد هر كدام را كه اعلم از ديگرى و اعلم از مجتهد زنده بدانيد، بايد بر تقليد او باقى بمانيد و در صورت شك، مى‏توانيد به مجتهده زنده رجوع كنيد و در مسائلى كه ياد نگرفته‏ايد، بايد به مجتهد زنده رجوع نماييد.

 آيةاللَّه بهجت: تنها در مسائلى كه به فتواى آن دو عمل كرده‏ايد، بايد بر اعلم باقى بمانيد. اگر مجتهد زنده اعلم باشد، نمى‏توانيد بر آن دو باقى بمانيد.

 آيةاللَّه صافى: اگر مجتهد دوم، اعلم از مجتهد اول و زنده باشد، بقا بر تقليد او اشكال ندارد و اگر مجتهد اول اعلم و مجتهد دوم اعلم از مجتهد زنده باشد، در فتواى اين دو مجتهد )ميت(، به احتياط عمل كنيد.

 آيات عظام سيستانى، فاضل و وحيد: بايد از كسى كه اعلم است، تقليد كنيد.

 منبع:

آيات عظام امام و نورى، تعليقات على العروة، م 61 و دفتر:آيت الله خامنه‏اى.آيت الله مكارم استفتاءات، ج 1، س 27.آيت الله تبريزي استفتاءات، س 8.آيت الله بهجت توضيح‏المسائل، م 15 14 12.آيت الله صافي جامع‏الاحكام، ج 1، س 34.آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 16؛آيت الله وحيد، توضيح‏المسائل، م 9؛آيت الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س24 23 22 21 20 19.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد