آيات عظام امام، خامنهاى و نورى: اگر به عنوان هديه باشد، خمس ندارد.
آيات عظام بهجت، فاضل و مكارم: اگر به عنوان هديه باشد و تا سر سال خمسى زياد بيايد، بنابراحتياط واجب خمس دارد.
آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر به عنوان هديه بوده و ارزش آن زياد و قابل توجه باشد، چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد و در غير اين صورت خمس ندارد.
آيات عظام سيستانى و صافى: اگر تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد.
تبصره. از آنجا كه ماهيت بن كارمندى روشن نيست كه آيا به عنوان هديه است يا حقوق، پاسخ به طور مشروط ذكر شده است.
منبع:
امام، توضيحالمسائل، م1753؛آيت الله نورى، توضيحالمسائل، م 1749؛آيت الله خامنهاى، اجوبة، س 850 و 862.آيت الله تبريزى، توضيحالمسائل، م 1762؛آيت الله وحيد، توضيحالمسائل، م 1761.