توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » اگر پيامبران بايد از جنس خود مردم باشند، چرا پيامبر جنيان انسان است؟

اگر پيامبران بايد از جنس خود مردم باشند، چرا پيامبر جنيان انسان است؟

خداوند در آيه 130 سوره انعام به دو طائفه جن و انس خطاب مي كند كه مگر از جنس خودتان رسولي برايتان نيامد؟ «يَامَعْشرََ الجِْنّ‏ِ وَ الْانسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتىِ وَ يُنذِرُونَكمُ‏ْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَاذَا…» اى گروه جنّ و انس! آيا رسولانى از شما به سوى شما نيامدند كه آيات مرا برايتان بازگو مى‏ كردند، و شما را از ملاقات چنين روزى بيم مى دادند؟!
در اين آيه هر دو گروه جن و انس مورد مواخذه و سوال واقع شده اند كه آيا از جنس خودتان رسولي برايتان نيامد؟ حال اين سوال بوجود مي آيد كه مگر جنيان هم رسول و پيامبري داشتند كه مورد مواخذه اين چنيني قرار مي گيرند، يا اينكه پيامبر گرامي اسلام هم رسول و فرستاده خداوند بسوي انسان هاست و هم جنيان؟ اگر اينطور باشد پس ديگر پيامبر جنيان از جنس خود آنها نخواهد بود ، پس چرا خداوند فرموده براي هر گروهي رسولي از جنس خودشان فرستاديم؟
در واقع در اين آيه جن و انس يك گروه در نظر گرفته شده اند و به دليل همين همجنس بودن يك پيامبر بسويشان فرستاده شده است. اما بايد ديد منظور از اين هم جنسي چيست؟ انسان از خاك و جن از آتش خلق شده پس چطور مي توان اين دو را هم جنس دانست؟ علامه طباطبايي معتقد است منظور از اين جنس، جنس خاك و آتش نيست كه انس و جن از آن خلق شده اند؛ بلكه منظور اين است كه هر دو متعلق به عالم ماده و طبيعت هستند و به همين جهت براي هر دو يك پيامبر فرستاده شده است. اما انسان نسبت به جن موجود قوي تري است و جن طفيلي انسان به حساب مي آيد. اما در هر حال از اين نظر كه هر دو متعلق به همين جهان مادي و طبيعي هستند خداوند يك رسول برايشان فرستاده است و از آنجا كه انسان نسبت به جن موجود بالاتري است پيامبر اين دو گروه از ميان انسان ها انتخاب شده است.[1] هم چنين طبق آيات 1و 2 سوره جن مشخص مي شود كه برخي از جنيان به اسلام ايمان آوردند:
«قُلْ أُوحِىَ إِلىَ‏َّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجِْنّ‏ِ فَقَالُواْ إِنَّا سمَِعْنَا قُرْءَانًا عجََبًا. يهَْدِى إِلىَ الرُّشْدِ فََامَنَّا بِهِ  وَ لَن نُّشْرِكَ بِرَبِّنَا أَحَدًا»بگو: به من وحى شده است كه جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده ‏اند، سپس گفته‏ اند: «ما قرآن عجيبى شنيده ‏ايم. كه به راه راست هدايت مى‏ كند، پس ما به آن ايمان آورده‏ ايم و هرگز كسى را شريك پروردگارمان قرار نمى ‏دهيم!
بنابراين طبق اين آيات مي توان گفت حضرت محمد(ص) چنانچه براي هدايت ما انسان ها آمده است، همين وظيفه را در قبال طايفه جن نيز دارد و آنها را نيز به سوي خداوند و دين اسلام دعوت مي كند. و چون هر دو متعلق به عالم ماده و طبيعت هستند يك رسول برايشان فرستاده شده است. گرچه برخي معتقدند ممكن است پيامبر اكرم(ص) رسولان و نمايندگاني از خود آنها را مامور كرده و به سوي ايشان فرستاده تا آنها را دعوت به دين اسلام كند.[2] در اينصورت رسولان از جنس خود ايشان خواهد بود.
پي نوشت:
[1] . رساله لب اللباب به ضميمه مصاحبات، محمد حسين طباطبايي، تاليف محمد حسين حسيني تهراني، به كوشش سيد هادي خسروشاهي،بوستان كتاب، قم،1389، بخش مصاحبات(ابحاث علمي)، ص299-300
[2] . تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية،تهران،1374، ج‏5، ص: 443

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد