طلسمات

خانه » همه » مذهبی » با توجه به آيه 76 سوره قصص آيا اين تفسير صحيح است كه كليد گنجهاي قارون بسيار زياد بود؟

با توجه به آيه 76 سوره قصص آيا اين تفسير صحيح است كه كليد گنجهاي قارون بسيار زياد بود؟

با توجه به آيه 76 سوره قصص آيا اين تفسير صحيح است كه  كليد گنجهاي قارون بسيار زياد بود؟

(ضإِنَّ قَرُونَ كانَ مِن قَوْمِ مُوسى فَبَغَى عَلَيْهِمْ وَ ءَاتَيْنَهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصبَةِ أُولى الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لا يحِب الْفَرِحِينَ)
قرآن مى گويد: (ما آنقدر اموال و ذخائر و گنج به او داديم كه حمل خزائن او براى يك گروه زورمند، مشكل بود) (و آتيناه من الكنوز ما ان مفاتحه لتنوء بالعصبة اولى القوة ). (مفاتح ) جمع (مفتح ) (بر وزن مكتب ) به معنى محلى است كه چيزى را در آن ذخيره مى كنند، مانند صندوقهائى كه اموال را در آن نگهدارى مى نمايند.به اين ترتيب مفهوم آيه چنين مى شود كه قارون آنقدر طلا و نقره و اموال گرانبها و قيمتى داشت كه صندوق آنها را، گروهى از مردان نيرومند به زحمت جابجا مى كردند و با توجه به اينكه (عصبه ) به معنى جماعتى است كه دست به دست هم داده اند و نيرومندند و همچون اعصاب يكديگر را گرفته اند روشن مى شود كه حجم جواهرات و اموال گران قيمت قارون چقدر زياد بوده است (بعضى مى گويند عصبه به ده نفر تا چهل نفر مى گويند).جمله (تنوء) از ماده (نوء)به معنى قيام كردن با زحمت و سنگينى است و در مورد بارهاى پروزنى به كار مى رود كه وقتى انسان آن را حمل مى كند از سنگينى او را به اين طرف و آن طرف متمايل مى سازد!.آنچه در بالا در مورد تفسير (مفاتح ) گفتيم چيزى است كه گروه عظيمى از مفسران و علماى لغت پذيرفته اند، در حالى كه بعضى ديگر (مفاتح ) را جمع مفتح (بر وزن منبر به كسر ميم ) به معنى (كليد) دانسته اند، و مى گويند كليدگنجهاى قارون آنقدر زياد بود كه چندين مرد زورمند از حمل آن به زحمت مى افتادند!كسانى كه اين معنى را برگزيدند خودشان براى توجيه آن به زحمت افتاده اند كه چگونه اينهمه كليد گنج امكان پذير است و به هر حال تفسير اول روشنتر و صحيحتر است زيرا گذشته از اين كه اهل لغت براى همين كلمه (مفتح به كسر ميم ) نيز معانى متعددى گفته اند از جمله خزانه يعنى محل جمع آورى مال است ، معنى اول به واقعيت نزديكتر و دور از هر گونه مبالغه است.وبه هر حال اين لغت را با (مفاتيح ) كه جمع (مفتاح ) به معنى كليد است نبايد اشتباه كرد.

منبع:

تفسير نمونه ج16 ص153و154

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد