توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » چگونه به پرسش‌های کودکان درباره کرونا پاسخ دهیم؟

چگونه به پرسش‌های کودکان درباره کرونا پاسخ دهیم؟

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - چگونه به پرسش‌های کودکان درباره کرونا پاسخ دهیم؟
عصراسلام: پسر بزرگ‌تر خانواده هم که ۸ سال دارد عادت کرده هر روز دمای بدن خود را با تب‌سنج اندازه بگیرد، هر ۱۰ دقیقه دست‌هایش را بشوید، و مدام در گوگل دنبال علائم کرونا بگردد. در چنین مواقعی چه باید کرد؟ چگونه به کودکان اطمینان بدهیم و به آنان کمک کنیم تا بر اضطراب خود چیره شوند؟

اگر کرونا بگیرم چه؟ می‌میرم؟

اولین گام این است که کودک متوجه شود این حس اضطراب در او طبیعی است. مهم این است که توجه کودک از دنیاگیری منحرف شود. با او ورزش کنید یا درباره کتابی که با هم  خوانده‌اید صحبت کنید. کودکان را در کارهای خانه شرکت دهید. به آن‌ها مسؤولیت بدهید.

البته نباید موضوع کرونا را به‌طور کلی نادیده بگیرید چون نتیجه عکس می‌دهد، اما درباره چیزهای دیگر هم صحبت کنید. همچنین صحبت‌ها درباره کرونا باید بیشتر اطمینان‌بخش باشد. مثلاً این‌که نتایج واکسن در مطالعات امیدوارکننده بوده یا مواردی که کودکان مبتلا شده و سپس بهبود یافته‌اند.

اگر پدر یا مادرم کرونا بگیرند چه؟ ممکنه پدربزرگ بمیره؟

گاهی پرسش‌های کودکان مستقیم و ناراحت‌کننده است. هنگام صحبت با کودکان در زمان یک بحران، حفظ آرامش و خونسردی اهمیت دارد. اگر پاسخی ندارید، بهتر است سؤال را با یک سؤال پاسخ دهید. مثل “چه شد که این را پرسیدی؟” باید با کودکان صادق باشید و از ظاهرسازی درباره مرگ (مثل این‌که “فلانی به خواب عمیق رفته”) خودداری کنید.

همچنین والدین باید به سلامت روانی خود توجه کنند زیرا درغیراین‌صورت اضطراب در رفتار و عواطف آنان نسبت به کودکان آشکار خواهد شد. گوش دادن به موسیقی یا ورزش می‌تواند مفید باشد.

کرونا کی تموم میشه؟ کی می‌تونم دوستانم را دوباره ببینم؟

در مواقعی که پاسخ قطعی برای پرسش کودکان نداریم، بهتر است به‌جای دادن امید واهی با آنان صادق باشیم. مثل “دقیقاً نمیشه گفت اما یک روز وقتش می‌رسه. پس بیا به چیزهای خوب فکر کنیم.” می‌توان به کودک کمک کرد داستانی در این زمینه بگوید یا نقاشی کند. از اسامی یا شخصیت‌های بامزه استفاده کنید. اغلب کودکان دوست دارند داستان آن‌ها یک پایان خوش داشته باشد.

از سرزنش کودکان مثلاً به دلیل انجام ندادن تکالیف یا بازی مداوم با تبلت خودداری کنید. کودکان نیاز به احساس حمایت دارند. نباید با هدف رعایت مسائل بهداشتی آنان را بیش از حد بترسانید. مثلاً بهتر است به جای “ماسک بزن وگرنه کرونا می‌گیری!” بگوییم “ماسک بزن تا جریمه نشویم!”


ترجمه و تلخیص: دکتر بابک عزیزافشاری


منبع: ان‌پی‌آر

پزشکان‌گیل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد