خانه » همه » مذهبی » نشانه‌ها و درمان دهیدراته شدن پوست

نشانه‌ها و درمان دهیدراته شدن پوست

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - نشانه‌ها و درمان دهیدراته شدن پوست
این موضوع در واقع تفاوت پوست خشک و پوست دهیدراته  را روشن می‌کند:

پوست دهیدراته : ترشح مقدار زیاد چربی برای نگه‌داشتن آب کم
پوست خشک : ترشح کم چربی و کمبود رطوبت

ترشح بیش ار اندازه چربی از جمله مواردی که تحمل پوست دهیدراته را آزاردهنده‌تر از پوست خشک می‌کند. پوست خشک به دلیل کمبود ترشح چربی مستعد آکنه نیست اما پوست چرب دهیدراته مستعد آکنه نیز هست.

پوست دهیدراته در واقع نوع خاصی از پوست نیست بلکه یک وضعیت یا مشکل پوستی است. هنگامی که افراد با پوست چرب دهیدراته کمبود آب پوست را برطرف می‌کنند ترشح چربی پوست کم‌تر شده و به حالت نرمال نزدیک می‌شود.

پوست دهیدراته و لایه چربی آسیب دیده همانند یک مرز ضعیف و متخلخل اجازه می‌دهد رطوبتی که نباید از پوست خارج شود به راحتی از این مرز عبور کرده و شما در پایان روز پوستی کم‌آب و ضعیف داشته باشید.

شایع‌ترین علائم خشکی پوست عبارت‌اند از:

احساس کشیدگی در پوست به‌خصوص بعد از شستشو 
پوست خشک زبر و خشن به نظر می‌رسد 
قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و لایه‌برداری از دیگر نشانه‌های پوست خشک است
خشکی پوست می‌تواند با سایر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت همراه شود.

با یک آزمایش ساده می‌توان کم آبی بدن را تشخیص داد. کافی است ناحیه کوچکی از گونه، گردن یا دست خود را نیشگون بگیرید، برای چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. اگر پوستتان چین خورد یا وقتی آن را رها کرده‌اید بلافاصله به حالت اول برنگشت، احتمالاً بدنتان با کم آبی مواجه است.

راهکارهای درمان کم آبی پوست

۱- نوشیدن آب

چه راهی بهتر از نوشیدن آب برای رفع دهیدراته شدن پوست! تحقیقات نشان داده است که مردان به ۱۰ تا ۱۲ لیوان و زنان به ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز نیاز دارند. نوشیدن آب سبب حفظ انعطاف‌پذیری پوست شده و به سلامت و جوان‌تر ماندن پوست کمک می‌کند.

۲- مصرف غذاهای هیدراته 

کم آبی بدن فقط با آب برطرف نمی‌شود بلکه تحقیقات نشان داده است که می‌توانیم ۲۰ تا ۲۵ درصد آب مصرفی روزانه خود را از طریق غذا دریافت کنیم. میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای آبکی مثل سوپ می‌توانند آب موردنیاز بدن را تأمین کنند.

۳- استفاده از محصولات پوستی

یک روتین مراقبت از پوست با محصولات مناسب، به پوست کمک می‌کند تا بهترین حالت خود را داشته باشد. مرطوب ­کننده‌ها می‌توانند به آبرسانی لایه اپیدرم و حفظ رطوبت پوست کمک کنند. به دنبال مرطوب­ کننده‌هایی باشید که حاوی اسید هیالورونیک یا اسید لینولنیک باشند. یک گزینه ارزان برای حفظ رطوبت پوست، استفاده از وازلین است! اگر به دنبال محصولات ضد جوش هستید محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید هستند را انتخاب کنید. اما در انتخاب این محصولات مراقب باشید زیرا این مواد گاهی­اوقات ممکن است باعث تحریک پوست شوند و وضعیت را بدتر کنند. از مصرف هرگونه محصولات پوستی که حاوی الکل، رایحه، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید هستند جداً خودداری کنید.

۴- بخور پوست

با توجه به اینکه رطوبت هوا در برخی از فصول سال کم است بنابراین ممکن است با مشکلاتی مثل خشکی یا خارش پوست روبرو شوید. سطح رطوبت ایده­آل برای پوست بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است. برای ایجاد رطوبت موردنیاز در فصول سرد، کافی است روی یک دستگاه بخور سرمایه‌گذاری کنید! تمام کاری که باید انجام دهید افزودن کمی آب مقطر به دستگاه است- بخارآب سطح رطوبت هوا را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که رطوبت بالای اتاق باعث افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری، کاهش چین‌وچروک و رفع کم آبی پوست می‌شود.

۵- تغییر سبک زندگی

کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید می‌تواند روی پوست و دهیدراته شدن آن تأثیر داشته باشد. درواقع با تغییر سبک زندگی می‌توانید ظاهر بهتری به پوستتان ببخشید. کارهایی مثل کاهش مصرف الکل و قهوه، فعالیت بدنی منظم، ترک مصرف سیگار و استراحت کافی می‌تواند سلامت پوستتان را تضمین کند.

۶- مشورت با متخصص 

اگر روتینی برای مراقبت از پوست را دنبال می‌کنید اما تغییری در پوستتان مشاهده نمی‌کنید بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید. شاید فکر کنید که فقط با کم آبی پوست روبرو هستید اما با مراجعه به پزشک بفهمید که تمام این مدت پوستتان خشک بوده است!

منابع: کیوت اسکین، آپاایرون

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد