تمدن تراز اسلامی در زمان غیبت ممکن است؟
۱۳۹۳/۰۸/۰۵
–
۸۴ بازدید
متن کامل مناظره نصیری و کچوئیان پیرامون تمدن تراز اسلامی در زمان غیبت/ایجاد تمدن تراز اسلامی در زمان غیبت ممکن است؟/ نصیری: ممکن نیست؛ شرط تحققش حضور معصوم است/ کچوئیان: به سمت این تمدن در حرکتیم؛ نظام اجرایی تراز اسلامی در عصر غیبت، ولایت فقیه است
گروه اندیشه – رجانیوز: امکان عملی تحقق تمدن اسلامی در عصر غیبت امام معصوم، باید مقوله مهمی برای اندیشیدن باشد، خصوصا برای دلبستگان به انقلابی که رسالت خود را ساختن جامعه خود با منطق و روش اسلام قرار داده است. شاید همین میزان از اهمیت موضوع بود که شنیدن گزارهای از زبان یکی از پیشکسوتان عرصه روزنامهنگاری انقلابی را که سالهاست به حوزه اندیشه هجرت کرده، آنهم در یک روزنامه اصلاحطلب کمی تعجب برانگیز و البته دشوار کرد. مهدی نصیری در مصاحبهای که با روزنامه اعتماد داشت، حاصل اندیشیدن سالهای اخیر خود را در یک جمله بیان کرد که «تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت ممکن نیست.»
همین موضوع بهانهای شد تا دکتر حسین کچوئیان، استاد برجسته جامعه شناسی با وجود کسالت در مناظرهای رو در رو با مهدی نصیری حاضر شود و این گزاره به بحث و چالش گذاشته شود.
آنچه در ادامه میخوانید، متن مناظره تفصیلی و سه ساعته مهدی نصیری و دکتر کچوئیان پیرامون امکان و یا عدم امکان تحقق تمدن تراز اسلامی در عصر غیبت است که هفته نامه پنجره بانی برگزاری آن بوده است:
بهانه دعوت ما از دکتر کچویان عطف به صحبتها و مصاحبههای اخیر آقای مهدی نصیری در یکیاز روزنامههای کثیرالانتشار بود که بازتابها و تحلیلهای فراوانی را در پی داشت. بخشی ازصحبتهای ایشان تکرار مطالب قبلی است و بحث جدیدی نیست جز مواردی که گویا اخیرا روی آنمتمرکز شدهاند؛ بحث امکان تحقق تمدن با کلیدواژه تراز اسلامی در عصر غیبت، که به گفتهخودشان در سیر مطالعات جدیدی که داشتهاند، درباره آن نتایج جدیدی کسب کردهاند و امروزنگاهی متفاوت نسبت به دیروز دارند. پیشنهاد میکنم بحث را از همین نقطه آغاز کنیم. بهعنوانفتح باب درخواستم این است که با توجه به اهمیت «تمدن» در این بحث، جناب نصیری ابتدا تعریفخود را از واژه تمدن ارائه دهند.
نصیری: بهنظر من اگر سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع جامعهای در فرم و محتوا و نیز ساختارهای معیشتیو سلوک فردی و اجتماعی براساس موازین دینی و اسلامی باشد، آنگاه میتوان گفت مدینه اسلامی و جامعهمتمدن اسلامی محقق شده است و اگر غیر از این باشد غیراسلامی میشود. آنچه نفی میکنم این است کهما نمیتوانیم در عصر غیبت، جامعهای را شکل بدهیم که مثلا بالای 50 درصد، فرض کنید 70ـ 80 درصد اسلامیباشد که من تعبیر به تراز اسلام میکنم. گرچه تحقق نسبی آن ممکن است و همین الان ما نسبیتی از تمدناسلامی و شیعی را در جامعه خودمان داریم و البته این نسبت تا اندازهای میتواند قابل افزایش یا کاهش باشد.
شما زمانی که قدرت و حکومت را در دست ندارید، این نسبت کم میشود ولی با در دست گرفتن قدرت وحکومت، این نسبت افزایش پیدا میکند. البته گاهی هم ممکن است با وجود قدرت داشتن و اعمال بد قدرت ومدیریت، اثر معکوس بگذارید که البته معتقدم انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در نسبت فوقاثر مثبت و افزایشی داشته است.
کچویان: شما تمدن و مدنیت را یکی فرض کردهاید چون وقتی میگوییم تمدن، گستره وسیعتر از جامعه مد نظراست. اما منظور شما در اینجا مدنیت است و عبارت تراز جامعه اسلامی هم از آن حکایت میکند. اول بگویید کهجامعه تراز اسلامی چه زمانی محقق شدنی است؟ و وقتی که محقق شد وضعیت آن به چه شکل خواهد بود؟
نصیری: اولین شرط تحقق جامعه و تمدن تراز اسلامی حضور و بسط ید امام معصوم (علیهالسلام) است. بدوناین مسئله که در ادامه چرایی آن را توضیح خواهم داد، امکان تحقق جامعه و دولت تراز دین وجود ندارد.
کچویان: نکته من همین است، شما شرطی را که شرط تحقق جامعه دینی است، بهعنوان اصل نگیرید. اینگزاره که چون امام نیست پس جامعه دینی محقق نمیشود محل نزاع است چون کسانی که میگویند و ادعادارند در عصر غیبت رسیدن به تمدن ممکن است، حواسشان است که امام نیست ولی در عین حال میگویندکه چیزهایی میشود، هست و ممکن است بشود؛ شما بگویید زمانی که امام معصوم باشند و مبسوطالید همباشند، چه جامعهای را محقق میکردند که در غیر آن صورت، این جامعههایی که ما محقق کنیم شبیه آننیست؟
نصیری: ائمه معصومین (علیهمالسلام) جامعهای را محقق میکردند که 70 یا 80 درصد مناسبات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی آن در فرم، محتوا و ساختارها منطبق با موازین دینی بود. چیزی که الان در عصر غیبت ـبهدلیل غیبت و ادله دیگر ـ امکان تحقق ندارد و در یک برآیندسنجی نهایی چیزی در حد 20 یا 30 درصد تمدناسلامی محقق میشود. برآیند میگویم چون ممکن است در عرصههای مختلف توان شما برای تحقق موازیناسلامی متفاوت باشد؛ جایی 70 درصد و جایی 10 درصد و جایی هم ممکن است فقط شیب فساد را کم کنیدو… .