جواب اجمالی:
در تمام ادیان و مذاهب زنان داری پوشش کامل بودند .
در اسلام به پوشش کامل زنان ( به غیر از صورت و کفین ( دست ) سفارش شده است .
زنان و مخدرات اهل بیت ع دارای پوشش کامل بودند .
اینکه زنان اهل بیت ع دارای چادر به مدل امروزی بودند معلوم نیست .
زنان ایرانی از عصر باستان و قبل از اسلام تاکنون پوشیده بودند و چادر نماد هویت ایرانی بوده است .
البته ممکن است پوشش زنان در میان ایرانیان و اعراب بر اساس فرهنگ آنان و عرف و آداب و رسوم در گذر زمان فرق کرده باشد.
توضیح بیشتر :
آن چه مسلم است این است که حضرت فاطمه زهرا(س) پوشش کامل اسلامی را رعایت می کرد و زنان پیامبر(ص) و امام(ع) هم پوشش اسلامی را در حد معرفت خود مراعات می کردند ولی نمی توان گفت که آنان روبند داشتند و ما تاکنون در منابع و مآخذ ندیده ایم که زنان علاوه بر پوشش بدن، یک پوشش دیگری به نام روبند دارند. آن چه ما خوانده ایم و دیده ایم پوشش اسلامی است و پوشش اسلامی حد و حدودش مشخص است. بر این اساس ما نمی توانیم بگوییم لباس خاص دیگری به نام روبند هم در دین اسلام هست. در برخی مناطق برای محفوظ ماندن از گرما و سرما و گاهی برای محفوظ ماندن از دید نامحرمان از روبند استفاده می کنند و این کار خود آن فرد است نه این که دین اسلام توصیه به روبند داشته باشد.این مطلب را هم تذکر می دهیم که زنان پیامبر(ص) و امامان(علیهم السلام) در خانه محبوس نبودند بلکه به زیارت خویشان و به مسافرت می رفتند و خود پیامبر(ص) خانم هایش را به مسافرت می برد.(برای آگاهی بیشتر به حقوق زن در اسلام نوشته آیت الله مطهری مراجعه کنید.)اما از مجموع شواهد تاریخی چند نکته به روشنی قابل توجه است:
1. رفتار و پوشش آنان حساسیت برانگیز نبود و مانع از فعالیت خانوادگی و انجام وظایف دینی و اجتماعی آنان نبود.
2. حریم زن و مرد را به طور کامل رعایت می کردند به طوری که هیچ گونه عوارض منفی مشاهده نشده است.
3. کامل ترین و بهترین نوع پوشش و حجاب را انتخاب می کردند.
به نظر مى رسد حکم ایجاب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت هاى راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر و مسلمانان را جریحه دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.همچنین آیات مربوط به حجاب در دو سوره از قرآن (نور و احزاب) آمده است. سوره نور، آیه 30 و 31 کیفیت پوشش را بیان مى کند. ابتدا مى فرماید: بگو (اى پیامبر) براى مؤمنین و مؤمنات که نگاه هایشان را کوتاه کنند یعنى هنگام نگاه به یکدیگر به صورت خیره به هم نگاه نکنند. از نگاه به گونه وراندازى و استقلالى پرهیز کنند. آنگاه به زنان مومن خطاب کرده و مى فرماید: وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَ؛ می باید روسرى خود را بر روى سینه و گریبان خویش قرار دهند، (احزاب، آیه 59). هم به این مطلب اشاره دارد. در این آیه چنین آمده است: اى پیغمبر… به زنان مؤمن بگو که جلباب هاى (روسرى) خویش را به خود نزدیک سازند. روشن است که وقتى به زن بگویند روسرى ات را به خود نزدیک کن مقصود این است آن را رها نکن، آن را جمع و جور کن و خود را با آن بپوشان.براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- تفسیر المیزان، ج 15، ص 127 به بعد. 2- کشاف، ج 3، ص 227. 3- مسأله حجاب،مرتضى مطهرى. 4- حجاب در ادیان،محمدى آشنانى
منابع جهت مطالعه بیشتر :
مساله حجاب – شهید مطهری
مساله حقوق زنان – شهید مطهری
کتاب های پرسمان در باره حجاب و پوشش و حقوق زنان ج 18 – 38- 39 – 60
در تمام ادیان و مذاهب زنان داری پوشش کامل بودند .
در اسلام به پوشش کامل زنان ( به غیر از صورت و کفین ( دست ) سفارش شده است .
زنان و مخدرات اهل بیت ع دارای پوشش کامل بودند .
اینکه زنان اهل بیت ع دارای چادر به مدل امروزی بودند معلوم نیست .
زنان ایرانی از عصر باستان و قبل از اسلام تاکنون پوشیده بودند و چادر نماد هویت ایرانی بوده است .
البته ممکن است پوشش زنان در میان ایرانیان و اعراب بر اساس فرهنگ آنان و عرف و آداب و رسوم در گذر زمان فرق کرده باشد.
توضیح بیشتر :
آن چه مسلم است این است که حضرت فاطمه زهرا(س) پوشش کامل اسلامی را رعایت می کرد و زنان پیامبر(ص) و امام(ع) هم پوشش اسلامی را در حد معرفت خود مراعات می کردند ولی نمی توان گفت که آنان روبند داشتند و ما تاکنون در منابع و مآخذ ندیده ایم که زنان علاوه بر پوشش بدن، یک پوشش دیگری به نام روبند دارند. آن چه ما خوانده ایم و دیده ایم پوشش اسلامی است و پوشش اسلامی حد و حدودش مشخص است. بر این اساس ما نمی توانیم بگوییم لباس خاص دیگری به نام روبند هم در دین اسلام هست. در برخی مناطق برای محفوظ ماندن از گرما و سرما و گاهی برای محفوظ ماندن از دید نامحرمان از روبند استفاده می کنند و این کار خود آن فرد است نه این که دین اسلام توصیه به روبند داشته باشد.این مطلب را هم تذکر می دهیم که زنان پیامبر(ص) و امامان(علیهم السلام) در خانه محبوس نبودند بلکه به زیارت خویشان و به مسافرت می رفتند و خود پیامبر(ص) خانم هایش را به مسافرت می برد.(برای آگاهی بیشتر به حقوق زن در اسلام نوشته آیت الله مطهری مراجعه کنید.)اما از مجموع شواهد تاریخی چند نکته به روشنی قابل توجه است:
1. رفتار و پوشش آنان حساسیت برانگیز نبود و مانع از فعالیت خانوادگی و انجام وظایف دینی و اجتماعی آنان نبود.
2. حریم زن و مرد را به طور کامل رعایت می کردند به طوری که هیچ گونه عوارض منفی مشاهده نشده است.
3. کامل ترین و بهترین نوع پوشش و حجاب را انتخاب می کردند.
به نظر مى رسد حکم ایجاب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است که داستان معروف افک در آن آمده است. در همین زمان بود که منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر(ص) و با درست کردن مزاحمت هاى راهى براى زنان آزاده به بهانه کنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر و مسلمانان را جریحه دار بکنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود که خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.همچنین آیات مربوط به حجاب در دو سوره از قرآن (نور و احزاب) آمده است. سوره نور، آیه 30 و 31 کیفیت پوشش را بیان مى کند. ابتدا مى فرماید: بگو (اى پیامبر) براى مؤمنین و مؤمنات که نگاه هایشان را کوتاه کنند یعنى هنگام نگاه به یکدیگر به صورت خیره به هم نگاه نکنند. از نگاه به گونه وراندازى و استقلالى پرهیز کنند. آنگاه به زنان مومن خطاب کرده و مى فرماید: وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَ؛ می باید روسرى خود را بر روى سینه و گریبان خویش قرار دهند، (احزاب، آیه 59). هم به این مطلب اشاره دارد. در این آیه چنین آمده است: اى پیغمبر… به زنان مؤمن بگو که جلباب هاى (روسرى) خویش را به خود نزدیک سازند. روشن است که وقتى به زن بگویند روسرى ات را به خود نزدیک کن مقصود این است آن را رها نکن، آن را جمع و جور کن و خود را با آن بپوشان.براى آگاهى بیشتر ر.ک: 1- تفسیر المیزان، ج 15، ص 127 به بعد. 2- کشاف، ج 3، ص 227. 3- مسأله حجاب،مرتضى مطهرى. 4- حجاب در ادیان،محمدى آشنانى
منابع جهت مطالعه بیشتر :
مساله حجاب – شهید مطهری
مساله حقوق زنان – شهید مطهری
کتاب های پرسمان در باره حجاب و پوشش و حقوق زنان ج 18 – 38- 39 – 60