۱۳۹۳/۰۶/۲۴
–
۲۰۱ بازدید
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
متن صحیح و معصوم گوینده و منبع دقیق احادیث را می خواستم:
۱ – هرکس به پدرومادرش با خشم نگاه کند، درحالی که پدرومادرش بر او ظلم کرده باشند، خداوند نماز و روزه ی او را قبول نمی کند
۲- سه کار هست که هیچ توجیهی ندارد: امانت داری+وفای به عهد+نیکی به والدین
۳- اولین چیزی که خداوند آفرید، لوح و قلم بود. و نخستین چیزی که پس از توحید، با قلم بر لوح نوشته شد این بود:رضایت خداوند در رضایت والدین است.
۴- بر یکی از هشت در بهشت نوشته شده:ورود چهارگروه ممنوع! ۱- ریاکار ۲- سخن چین ۳-بخیل ۴-آزاردهنده ی والدین
۵- راه سعادت دنیا و آخرت از نیکی به والدین می گذرد. و راه شقاوت از عدم نیکی به والدین.
متشکرم…
روایت اول در کتاب اصول کافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است :
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً.
روایت دوم نیز در کافی از هر دو امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده است :
روایت امام باقر:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 2، ص: 162
روایت امام صادق:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُصْعَبٍ الْهَمْدَانِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ فِیهَا أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 5، ص: 132.
روایت سوم در مسترک الوسائل به نقل از لب اللباب راوندی بدون سلسله اسناد نقل شده است :
وَ رُوِیَ: أَنَّ أَوَّلَ مَا کَتَبَهُ اللَّهُ فِی اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ إِنِّی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا مَنْ رَضِیَ عَنْهُ وَالِدَاهُ فَأَنَا عَنْهُ رَاض .( مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 15، ص: 176)
روایت چهارم در اراشاد القلوب دیلمی و جامع الخبار شعیری از پیامبر (ص) نقل شده است :
وَ قَالَ ع رَأَیْتُ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوبٌ أَنْتِ مُحَرَّمَةٌ عَلَى کُلِّ بَخِیلٍ وَ مُرَاءٍ وَ عَاقٍّ وَ نَمَّام . (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج 1، ص: 139جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 84).
روایت پنجم را به این تعبیر در منابع روایی نیافتیم .
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ سَیْفِ بْنِ عَمِیرَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ نَظَرَ إِلَى أَبَوَیْهِ نَظَرَ مَاقِتٍ وَ هُمَا ظَالِمَانِ لَهُ لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ لَهُ صَلَاةً.
روایت دوم نیز در کافی از هر دو امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده است :
روایت امام باقر:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: ثَلَاثٌ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِیهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 2، ص: 162
روایت امام صادق:
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ مُصْعَبٍ الْهَمْدَانِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا عُذْرَ لِأَحَدٍ فِیهَا أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَیْنِ بَرَّیْنِ کَانَا أَوْ فَاجِرَیْنِ. الکافی (ط – الإسلامیة)، ج 5، ص: 132.
روایت سوم در مسترک الوسائل به نقل از لب اللباب راوندی بدون سلسله اسناد نقل شده است :
وَ رُوِیَ: أَنَّ أَوَّلَ مَا کَتَبَهُ اللَّهُ فِی اللَّوْحِ الْمَحْفُوظِ إِنِّی لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا مَنْ رَضِیَ عَنْهُ وَالِدَاهُ فَأَنَا عَنْهُ رَاض .( مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 15، ص: 176)
روایت چهارم در اراشاد القلوب دیلمی و جامع الخبار شعیری از پیامبر (ص) نقل شده است :
وَ قَالَ ع رَأَیْتُ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ مَکْتُوبٌ أَنْتِ مُحَرَّمَةٌ عَلَى کُلِّ بَخِیلٍ وَ مُرَاءٍ وَ عَاقٍّ وَ نَمَّام . (إرشاد القلوب إلى الصواب (للدیلمی)، ج 1، ص: 139جامع الأخبار(للشعیری)، ص: 84).
روایت پنجم را به این تعبیر در منابع روایی نیافتیم .