خانه » همه » مذهبی » بهشتیان و حسرت

بهشتیان و حسرت


بهشتیان و حسرت

۱۳۹۳/۰۶/۲۲


۹۷۴ بازدید

با توجه به اینکه گفته می شود در بهشت هیچ غم و اندوهی وجود ندارد، گفته می‌شود که برخی بهشتیان حسرت گذشته ی خود در دنیا را می خورند.آیا این دو موضوع با هم تناقض ندارند؟

1- نخست اینکه؛ در بهشت، حسرتی نیست؛ چون هر چه طلب شود فراهم است؛ بخلاف جهنّم که سراسرش حسرت است.

2- هیچ محدودیتی در بهشت وجود ندارد.
هیچ هدفی نیست مگر اینکه اهل بهشت به آن می رسند و هیچ چیزی را آرزو نمی کنند مگر اینکه برایشان فراهم می شود. بزرگترین هدف تمام انسانها در دنیا این است که مظهر اسماء الهی گشته ، فعّال ما یرید باشند ؛ یعنی می خواهند هر چه خواستند بلافاصله موجود گردد ؛ و اهل بهشت به این هدف رسیده و آرامش ابدی یافته اند. چون هر چه اراده نمایند ، به اذن خدا موجود می گردد ؛ « وَ لَکُمْ فیها ما تَشْتَهی أَنْفُسُکُمْ وَ لَکُمْ فیها ما تَدَّعُونَ ـــــ و هر چه دلتان بخواهد، در بهشت براى شما فراهم است، و هر چه در آن جا خواستار باشید خواهید داشت» (فصلت:31).
البته باید توجه داشت که عالم آخرت، یوم الدین است؛ یعنی ظرف ظهور حقیقت دین می باشد. بهشت، حقیقت قرآن کریم و حقیقت انسان کامل است؛ و جهنّم، حقیقت دنیا و حقیقت ابلیس و حقیقت کفر به دین می باشد. لذا در بهشت، باطل راه ندارد. بلی اهل بهشت، هر چه دلشان بخواهد همان می شود؛ امّا خواست اهل بهشت، خواست خدا می شود؛ و اگر کسی چیزی را می خواهد که خدا نمی خواهد، او یقیناً بهشتی نیست.

3- یکی از اسامی روز قیامت در قرآن «یوم‌الحسرت» است
این روز چه برای انسان‌های بد و چه برای انسان‌های خوب، روز حسرت است؛ حسرت انسان‌های بد که واضح است اما برای انسان‌های خوب به این دلیل است که کارهای خوب زیادی را می‌توانستند انجام دهند و یا کسانی که عمل خیری انجام می‌دادند اما آن را ترک کردند.
از این رو نیز خداوند می فرماید: «و أنذِرهم یومَ الحسره» )مریم/39(، یعنی روزی که همگان افسوس دارند؛ بدکرداران برای بدکرداری، نیک کرداران و خوبان برای این که آن گونه که باید از خوبی ها بهره نجستند؛ در حالی که می توانستند از امکانات دنیوی و مادی بهره شایان اخروی بگیرند، ولی نگرفتند. (آیه الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن) به نقل از سایت تبیان)

4- نتیجه
همچنان که از مطالب فوق پیداست منظور از «یوم الحسرت» روز قیامت می باشد که در آن روز هم برای بدکاران و هم برای نیکوکاران حسرت ایجاد می شود یعنی در روزی که همه در محشر جمع می شوند و موقع حسابرسی آنهاست همه بخاطر کم کاری یا بدکاری خود حسرت می خورند.
اما در بهشت هیچ حسرتی وجود ندارد و همه بهشتیان از نعمات بهشتی استفاده می کنند و در رضایت کامل بسر می برند بخلاف جهنمیان که همیشه حسرت می خورند.

پس، تفاوت احوال است برای بهشتیان میان زمان حسابرسی با زمان حضور در بهشت!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد