به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ خانوادههایی که صاحب فرزند شدهاند میتوانند وام قرضالحسنه فرزندآوری دریافت کنند. بر اساس اعلام قبلی، وام فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، وام فرزند دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶ و ۸۰ میلیون تومان است. بیشترین مبلغ وام هم به خانوادههایی تعلق میگیرد که صاحب فرزند پنجم و بیشتر شده باشند.
جزئیات وام فرزندآوری چیست؟
این وام به خانوادههایی تعلق میگیرد که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شدهاند. اما این تنها شرط پرداخت این وام بانکی نیست. تنها افرادی میتوانند درخواست وام فرزندآوری را به بانک بدهند که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و کودک هر دو زیر ۲٫۵ باشد. اگر نرخ باروری بالای عدد ۲٫۵ باشد وام به خانواده تعلق نمیگیرد.
دوره بازپرداخت وام فرزندآوری چقدر است؟
مدت زمان بازپرداخت این وام، بین ۳ تا ۷ سال است. دوره باپرداخت وام ۲۰ میلیونی فرزند اول ۳ سال است و دوره بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیونی فرزند پنجم هم ۷ سال است. دوره بازپرداخت وام ۴۰ میلیونی فرزند دوم ۴۸ ماه، وام ۶۰ میلیونی فرزند سوم ۷۲ ماه و وام ۸۰ میلیونی فرزند چهارم ۷۲ ماه است.
وام فرزندآوری در قالب قرضالحسنه پرداخت میشود. بر این اساس کارمزد تسهیلات این وام بانکی، حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه است. از طرف دیگر، بازپرداخت اقساط این وام بانکی، از ماه هفتم دریافت آن آغاز میشود. یعنی بازپرداخت وام فرزندآوری دارای یک دوره تنفس شش ماهه است.
شرایط ضامن تسهیلات فرزندآوری چیست؟
بانکها موظف هستند اعتبار فرد متقاضی دریافت وام را بررسی کنند. اگر اعتبار متقاضی تایید شد، بانک باید این وام را با دریافت سفته و یا یک ضامن معتبر به فرد متقاضی پرداخت کند.
نحوه ثبتنام وام فرزندآوری چگونه است؟
متقاضیان دریافت این وام باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه کنند. در این سامانه هم امکان ثبتنام وام فرزندآوری وجود دارد و هم ثبتنام وام ازدواج. متقاضیان بعد از ورود به این سامانه، باید اطلاعات فردی خود و نوزاد را وارد و فرم مربوطه را تکمیل کنند.
اگر متقاضی مراحل ثبتنام را درست انجام دهد، کد رهگیری ۱۰ رقمی برای او ارسال میشود. در مرحله بعد، شعبه بانک عامل برای دریافت وام فرزندآوری مشخص میشود. افراد برای اطلاع از نام شعبه و وضعیت ثبتنام خود باید با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت “مشاهده وضعیت” در سامانه فرزند مراجعه کنند. در صورتیکه شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به فرد اعلام میشود.
بعد از تعیین شعبه،متقاضی تنها ۱۲ روز کاری فرصت دارد که به شعبه مراجعه کند و پرونده دریافت وام را تشکیل دهد. در صورتی که ظرف این مدت به بانک مراجعه نکند، ثبتنام فرد منقضی است و این مراحل را باید مجددا طی کند.
پس از تشکیل پرونده، مجددا به فرد متقاضی مهلت ۴۵ روزهای داده میشود تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کند. اگر متقاضی ظرف این مدت مدارک و ضامن را به بانک معرفی نکند، باید کلیه مراحل ثبتنام را مجددا طی کند.
223227