خانه » همه » مذهبی » امداد الهی

امداد الهی


امداد الهی

۱۳۹۳/۰۶/۱۶


۱۶۴۵ بازدید

بنام خدا سلام
یاری خدا چگونه است؟

امدادها و کمک های خداوند شامل دو بخش می شود.
1. بخشی که شامل تمام موجودات می شود؛ زیرا خداوند به هر موجودی آنچه لازمه آفرینش او بود داده، و سپس او را در مراحل هستی رهبری و هدایت فرموده است.
2. کمک هایی که مخصوص انسان ها است که خود به دو بخش تقسیم می شود.
یک. مربوط به کمک های عام خداوند است که شامل تمام انسان ها می شود: رحمانیبت خداوند اقتضا می کند که یاری و کمکش شامل تمام انسان ها شود، به این معنا که خداوند برای رسیدن به هدف آفرینش با رساندن نعمت هایش همانند فرستادن پیامبران و رساندن باران و … حجت را بر بندگانش تمام نموده و راه هرگونه بهانه ای را بر آنها بسته است.
دو. کمک های ویژه و مخصوص: این بخش که بیشتر شامل امور معنوی و روحانی است تنها شامل کسانی است که در مرحله قبل از کمک های معنوی و هدایت الاهی به درستی استفاده نموده و خواستار مراحل بعدی و رسیدن به کمال بالاتر باشند، بنابر این بهترین شرطی که در این بخش وجود دارد این که شخص با نیت پاک خواستار کمک، هدایت و کمال باشد و خودش نیز مقداری از راه را طی نموده باشد و در این طی طریق احیاناً به موانعی برخورد خواهد نمود و یا در تشخیص حقّ به تردید خواهد افتاد که خداوند وعده فرموده که با اعطای بصیرت و فهم او را از این تردید نجات داده و یاری خواهد نماید.
پاسخ تفصیلی
انسان های خدا پرست آفریدگارشان را با اوصافی می شناسند، از جمله این که او اهل کرم و بخشش است، از این رو بر این باوریم که خداوند چیزی را بندگانش به آن نیازمندند برای آنان کم نگذاشته است.
امدادها و کمک ها خداوند شامل دو بخش است.
1. بخشی که شامل تمام موجودات می شود؛ زیرا خداوند به هر موجودی آنچه لازمه آفرینش او بوده، داده، و سپس او را در مراحل هستی رهبری و هدایت فرموده است. خداوند در قرآن می فرماید: “گفت: پروردگار ما همان کس است که به هر موجودی آنچه لازمه آفرینش او بوده است داده، و سپس او را در مراحل هستی رهبری و هدایت فرموده است”.[1]در این سخن کوتاه، موسی (ع) از جانب خداوند اشاره به دو اصل اساسی از آفرینش و هستی می کند که هر یک دلیل مستقل و روشنی برای شناسایی پروردگار است:
نخست این که خداوند به هر موجودی آنچه نیاز داشته، بخشیده است.
اگر ما اندکی در باره گیاهان و جاندارانی که در هر منطقه ای زندگی می کنند، اعمّ از پرندگان، حیوانات دریایی، حشرات، خزندگان دقت کنیم، خواهیم دید که هر کدام هماهنگی کامل با محیط خود دارند و آنچه که برای زندگی مادیشان به آن نیاز دارند در اختیارشان قرار داده است.
ساختمان پرندگان آن چنان است که از نظر شکل، وزن و حواسّ مختلف آنها را برای پرواز آماده می کند، و ساختمان جانوران اعماق دریاها نیز همین گونه است.
مرحله پس از آن مسئله هدایت و رهبری موجودات است که قرآن آن را با کلمه “ثم” در درجه بعد از تأمین نیازمندی ها قرار داده است.
ممکن است کسی یا چیزی وسائل حیاتی را در اختیار داشته باشد، امّا طرز استفاده از آن را نداند، مهمّ آن است که به طرز کاربرد آنها آشنا باشد، و این همان چیزی است که ما در موجودات مختلف به خوبی می بینیم که چگونه هر کدام از آنها نیروهایشان را دقیقاً در مسیر ادامه حیاتشان به کار می گیرند، چگونه لانه می سازند، تولید مثل می کنند، فرزندان خود را پرورش می دهند، و از دسترس دشمنان مخفی می شوند، و یا به مبارزه با دشمن برمی خیزند.
2. کمک هایی که مخصوص انسان ها است که خود به دو بخش تقسیم می شود.
یک. مربوط به امور مادی است: در این بخش رحمانیت خداوند اقتضا می کند که یاریش تمام انسان ها را شامل شود؛ به این معنا که خداوند برای دست یابی به هدف آفرینش با ارسال پیامبران[2] تا رساندن باران و … راه رسیدن به کمال را به همه آموخته است، حجّت را بر بندگانش تمام نموده و راه هرگونه بهانه ای را بر آنها بسته است و این مکلّف است که باید در این مجال، فرصت را غنیمت شمرده و از موقعیت به دست آمده استفاده نماید و به راه درست رهنمون شود. خداوند در قرآن می فرماید: “إِنَّا هَدَیناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً”.[3]” کلمه “هدایت” به معنای ارائه طریق است، نه رساندن به مطلوب، و مراد از “سبیل”، آن مسیری است که آدمی را به غایت مطلوب برساند، و غایت مطلوب همان حق است.[4]دو. کمک های ویژه و مخصوص: این بخش که بیشتر شامل امور معنوی و روحانی است که به نحوی تتمه و تکمله مرحله پیشین است، تنها شامل کسانی است که در مرحله قبل از کمک های معنوی و هدایت الاهی به درستی استفاده نموده و خواستار مراحل بعدی و رسیدن به کمال بالاتر باشند، بنابر این بهترین شرطی که در این بخش وجود دارد این که شخص با نیت پاک خواستار کمک، هدایت و کمال باشد و خودش نیز مقداری از راه را طی نموده باشد و در این طی طریق احیاناً به موانعی برخورد خواهد نمود و یا در تشخیص حقّ به تردید خواهد افتاد که خداوند وعده فرموده که با اعطای بصیرت و فهم او را از این تردید نجات داده و یاری خواهد نماید.
در این رابطه به چند آیه اشاره می نماییم که در صورت نیاز به شرح و تفصیل به تفاسیر مراجعه نمایید.
الف. “یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً”.[5]ب. “یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکُمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ”.[6]ج. “وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً”.[7]د. “وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یسْراً”.[8]نتیجه این که کمک های خداوند در بخش مادی و معنوی تقسیم می شود که در بخش مادی همه انسان ها از کمک الاهی برخوردارند چه بسا انسان های غیر مؤمن (به دلیل عدم محدودیت در به دست آوردن) از سرمایه بیشتری برخودار باشند، امّا در بخش معنوی، در راستای وعده الاهی کسی که تقوای خدا داشته و دین خدا را یاری نماید از عنایات و کمک های خاص او بهره مند خواهد بود.
و انسان مؤمن بدون امداد الاهی زندگی برای او جهنّم خواهد بود. از این رو می بینیم پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) به خداوند عرض می کردند: “ربّ لا تکلنی الی نفسی طرفة عین أبداً”.[9]
[1]طه، 50.
[2] انسان، 3.
[3] همان.
[4]طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، موسوی همدانی سید محمد باقر، ترجمه المیزان، ج 20، ص 195، دفتر انتشارات اسلامی جامعه، قم ، 1374
[5]انفال، 29.
[6]محمد، 7.
[7]طلاق، 2
[8] طلاق، 4.
[9] کلینی، کافی ج 2، ص 581، دار الکتب الاسلامیة، 1365هـ ش، پروردگارا ما را در یک چشم به هم زدن به خودمان وامگذار.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد