طلسمات

خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » 211 میلیارد تومان فروش کتاب در دوران فشارهای اقتصادی

211 میلیارد تومان فروش کتاب در دوران فشارهای اقتصادی

1528775 371 - 211 میلیارد تومان فروش کتاب در دوران فشارهای اقتصادی

فروش بیش از 211 میلیاردی در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین عرصه رونمایی و بزرگ‌ترین بازار کتاب سالیانه ایران، کورسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی محسوب می‌شود؛ چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین افزایش چشمگیر و اجتناب ناپذیر قیمت کتب، تصور می‌شد کتاب شانس چندانی برای بقا در سبد خانوار نداشته باشد اما ظاهراً هنوز گروه بزرگی حاضر به زمین گذاشتن کتاب نیستند.

به گزارش «تابناک»؛ «۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۹۴ تومان کتاب در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش رسید که از این مبلغ، ۱۰۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان متعلق به بخش فیزیکی و ۱۰۳ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان متعلق به بخش مجازی است.» این سخنان یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص میزان فروش این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است؛ سخنانی که نشان می‌دهد کشش برای خرید آنلاین کتاب افزایش یافته است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش مجازی و فیزیکی به طور همزمان با حضور ۲۸۰۰ ناشر داخلی و  همچنین ۱۹۰ ناشر خارجی در ۷۰ غرفه از بیست‌ویکم اردیبهشت تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار و بخش مجازی تا دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در سامانه ketab.ir میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود و بدین ترتیب کتاب‌خوان‌ها بار دیگر علاوه بر خرید آنلاین کتاب، به شکل حضوری نیز امکان خرید کتاب را یافتند. نمایشگاه این دوره کم سروصداتر از سال‌های دورتر بود و رسانه‌ها تمرکز کمتری بر آن داشتند.

همواره گروهی منتقد نمایشگاه کتاب هستند و تاکید می‌کنند تاثیر منفی روی فروش کتاب‌فروشی‌ها می‌گذارد و گروهی موافق این رویداد هستند و تاکید می‌کنند نمایشگاه کتاب تهران باعث می‌شود گروهی که عادت به کتاب‌خوانی ندارند، به قصد یک گردش در معرض کتاب‌ها قرار گیرند و مشتری کتاب فروشی‌ها شوند و بدین تریب کتاب به خانه گروه وسیع‌تر از مردم می‌رود. سوای اینها، این رویداد باعث شده سالیانه دست کم برای 10 روز نام کتاب را در رسانه‌ها بیش از پیش بشنویم.

«استقرار تمامی ناشران در فضای مسقف ۹۰ هزار متر مربع، برگزاری همزمان نمایشگاه در دو شکل مجازی و فیزیکی، هزینه کرد تمامی یارانه اعطایی برای خرید کتاب برای اولین بار در طول سی‌وسه دوره، تخصیص یارانه اعتباری خرید کتاب به شکل مجازی با هدف شفاف‌سازی و توزیع عادلانه، همکاری بیش از ۷۰ نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه و… ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.» ویژگی‌هایی که احمدوند برشمرده حاوی اتفاق ویژه‌ای نیست اما نفس برپایی این رویداد و کوشش برای برقراری عدالت فرهنگی ارزشمند است.

با این وجود، اتفاق مهم‌تر از نفس تداوم خرید کتاب، آن هم در این دوران است که قاعدتاً اولویت‌های دیگری برای مردم وجود دارد، این رقم بیش از 211 میلیارد است؛ فروشی که کوروسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی محسوب می‌شود. البته برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه همچون ادوار پیشین اعلام نکرده‌اند چند نسخه کتاب فروخته شده، چرا که برای مقایسه وضعیت بازار کتاب، این سنجه حیاتی است اما صرف اینکه هنوز گروهی از مردم در سبد خانوار، جایی برای کتاب نگه داشته‌اند، ارزشمند است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد