۱۳۹۳/۰۶/۱۲
–
۱۳۶ بازدید
سلام طریقه گرفتن ختم انعام چگونه است,اخه تو هر کتاب یه روشی نوشته,نمیدونم کدوم درسته.
پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز 1.آن چه امروزه و نیز در سابق در جلساتی به نام ختم انعام برگزار و یا تحت همین عنوان کتابچه هایی چاپ می شود، معلوم نیست از سند قوی ای برخوردار باشد و شاید بودن چنین پیرایه هایی بیشتر از آن که در جهت جلب توجه به خود سوره و معانی آیات آن باشد، موجب توجه به اطراف آن شود. در عین حال ممکن است در بعضی از کتاب های دعا مواردی وجود داشته باشد که می توان به قصد رجا آن را به جا آورد نه به این قصد که دعا یا مطلب مورد نظر حتما از طرف معصوم نقل شده است. 2.آیه الله مکارم شیرازی در این باره نوشته است: عجیب این است: بعضى، از این سوره، تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مى کنند، و جلسات عریض و طویلى براى «ختم انعام» و حل مشکلات شخصى و خصوصى خود با تشریفات ویژه اى تشکیل مى دهند که به نام جلسات «ختم انعام» نامیده مى شود. مسلّماً اگر در این جلسات به محتواى سوره دقت شود، نه تنها مشکلات شخصى، مشکلات عمومى مسلمانان نیز حل خواهد شد. اما افسوس که بسیارى از مردم به قرآن به عنوان یک سلسله «اوراد» که داراى خواص مرموز و ناشناخته است مى نگرند و جز به خواندن الفاظ آن نمى اندیشند، در حالى که قرآن سراسر درس است و مکتب، برنامه است و بیدارى، رسالت است و آگاهى.1
و باز ایشان در پاسخ به این پرسش نوشته است: در بعضى از شهرها، مجالس زنانه به عنوان «ختم أنعام» برقرار مى گردد، در این رابطه جزواتى نیز منتشر شده، و در وسط آیه هاى سوره انعام اذکارى نیز خوانده مى شود، همچنین یازده مرثیه مى خوانند. این کار چه حکمى دارد؟ جواب: درباره ختم أنعام به صورتى که معمول است روایت مستندى نیافتیم؛ هر چند در بعضى کتابها، اشاره اى به آن دیده مى شود؛ ولى جاى شک نیست که تلاوت این سوره مبارکه و عمل به آن، مى تواند باعث حلّ مشکلات گردد. و شایسته است به هنگام تلاوت سوره مطلقاً چیزى به آن نیفزایند، و هنگامى که تلاوت سوره تمام شد به سراغ دعاها و مرثیّه ها بروند.2
در هر صورت تلاوت این سوره به ویژه با تدبر در محتوی آن آثار و برکات و فضائل فراوان دارد ولی ختم انعام به صورت های مرسوم مدرک معتبری ندارد.
بعد از تلاوت سوره انعام می توان دعا کرد ولی وسط سوره یا بعد از سوره به قصد ورود و این که وظیفه او این است که این دعاها را با سوره باید خواند دلیلی ندارد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/106669)
پی نوشت ها : 1. تفسیر نمونه، ج 5، ص: 182. 2. احکام بانوان، ص: 258.
و باز ایشان در پاسخ به این پرسش نوشته است: در بعضى از شهرها، مجالس زنانه به عنوان «ختم أنعام» برقرار مى گردد، در این رابطه جزواتى نیز منتشر شده، و در وسط آیه هاى سوره انعام اذکارى نیز خوانده مى شود، همچنین یازده مرثیه مى خوانند. این کار چه حکمى دارد؟ جواب: درباره ختم أنعام به صورتى که معمول است روایت مستندى نیافتیم؛ هر چند در بعضى کتابها، اشاره اى به آن دیده مى شود؛ ولى جاى شک نیست که تلاوت این سوره مبارکه و عمل به آن، مى تواند باعث حلّ مشکلات گردد. و شایسته است به هنگام تلاوت سوره مطلقاً چیزى به آن نیفزایند، و هنگامى که تلاوت سوره تمام شد به سراغ دعاها و مرثیّه ها بروند.2
در هر صورت تلاوت این سوره به ویژه با تدبر در محتوی آن آثار و برکات و فضائل فراوان دارد ولی ختم انعام به صورت های مرسوم مدرک معتبری ندارد.
بعد از تلاوت سوره انعام می توان دعا کرد ولی وسط سوره یا بعد از سوره به قصد ورود و این که وظیفه او این است که این دعاها را با سوره باید خواند دلیلی ندارد. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/106669)
پی نوشت ها : 1. تفسیر نمونه، ج 5، ص: 182. 2. احکام بانوان، ص: 258.