به گزارش «تابناک»، از جمله ابهاماتی که در شروع عملیات امداد و نجات در آبادان جلب توجه میکرد، تعداد افرادی بود که در زمان ریزش آوار در ساختمان حضور داشتند. افرادی که اعداد ضد و نقیضی درباره تعدادشان مطرح بود و امدادگران را بر آن داشت تا تعیین دقیق تعداد افراد مفقود شده را در دستور کار قرار داده و با فراخوان عمومی، از مردم بخواهند که فقدان عزیزانشان را اطلاع دهند.
در پی این اقدام بود که چند روز بعد عدد ۳۸ مفقودی اعلام شد؛ افرادی که شماری از آنها در زمان اعلام خبر به رسانهها تعیین تکلیف شده بودند و متاسفانه در زمره جان باختگان قرار داشتند. فهرستی که هرچه عملیات جست و جو پیش رفت، پیکر شمار بیشتری از افراد درج شده در آن تفحص و از محل حادثه خارج شد تا ابن گونه به نظر برسد که با اتمام آن، عملیات به پایان خواهد رسید.
«اگر آوار برداری از یک ساختمان ده طبقه این قدر طول کشید اگر در کلان شهرها زلزله رخ دهد چه میشود؟» این یکی از سوالاتی است که شب گذشته در برنامه گفتوگوی خبری از احمد وحیدی، وزیر کشور پرسیده شد که تازه از آبادان بازگشته و همه این روزها از نزدیک شاهد ماجرا و روند عملیات امداد و نجات و آواربرداری بوده است. سوالی که وزیر کشور در پاسخ به آن گفت: هر چیزی را باید از منظر خودش نگاه کرد؛ ساختمان متروپل ساختمانی بود با آوار و بتنهای بسیار سنگین و یکپارچه که فرو ریخته است و محیط کم برای مانور وجود دارد یعنی کوچه ۶ متری از یک طرف و خیابان ۱۲ متری از طرف دیگر و جرثقیلهای ۱۶۰ تا ۱۸۰ تنی و بیلهای بوم بلند و انواع وسایل به کار گرفته شد، اما فضا محدود بود.
وی افزود: یکی از اشکالات وارد بر ساختمان متروپل این است که نباید مجوز ساخت این ساختمان با این ارتفاع بلند داده میشد که خلاف بود. اشکالات دیگری در طراحی و اجرا هم مطرح است. استانداردهای مصالح هم باید رسیدگی شود؛ گزارشهایی وجود دارد که مصالح دچار مشکل بوده اصل مجوز و نظارتها هم محل بحث و سوال است و در هر کدام اشکالاتی وجود دارد که باید به دقت رسیدگی شود.
وحیدی درباره مشارکت شهرداری آبادان در ساختمان متروپل گفت: زمینی برای شهرداری بود که برای سرمایه گذاری در آن فراخوان داد؛ چندین مرحله طی شد و افراد مختلفی آمادگی خود را برای مشارکت اعلام کردند و در نهایت به عبدالباقی رسید و شراکتی بین او و شهرداری شکل گرفت. از حدود سه هزار متر زمین حدود ۱۸۰۰ متر متعلق به شهرداری بود و مشارکت انجام شد؛ شهرداری سهم بیشتری داشت و بخش دیگری از سهم خود را در جای دیگری از عبدالباقی میگیرد و حدود چهار درصد شهرداری در این ساختمان شرکت داشت.
او با اشاره به اینکه شهرداران وقت باید پاسخگو باشند، افزود: در سال ۱۳۹۴ فراخوان داده و در سال ۱۳۹۵ ساخت متروپل آغاز شد و در سال ۱۳۹۶ پروانه گرفت. فراخوان برای ۶ طبقه بود، اما زمان آغاز طرح در سال ۱۳۹۶، برای ۸ سقف پروانه صادر شد و سپس اضافه میشود و به یازده طبقه میرسد و همه این موارد زیر سوال است و کارشناسان با دقت در حال بررسی این موارد هستند تا نقش هر کدام در این ماجرا مشخص شود.
تنها دو مصدوم حادثه متروپل در بیمارستانهای این شهرستان بستریاند که ایشان هم در مسیر بهبودی هستند.
دکتر سید محمد محمدی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با اقدامات اولیه و اعمال جراحی ۳۷ مصدوم متروپل، ۳۵ بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان ترخیص شدند و در حال حاضر تنها دو مصدوم حادثه متروپل در بیمارستان بستری هستند که این دو نفر نیز در مسیر بهبودی قرار دارند.