۱۳۹۳/۰۶/۰۲
–
۷۸۶۹ بازدید
سلام.هر جز قرآن چند صفحه دارد؟ کدام جز طولانی تر است؟
با سلام و ادب و تشکر از ارتباط و اعتماد شما 1. قرآن به سی جزء تقسیم شده و هر جزئی تقریبا 20 صفحه است.2. با توجه به اندازه گیری جزئ های قران بر اساس صفحه آنها با یکدیگر هم اندازه هستند . 3. هر کدام از این سی قسمت به 4 بخش تقسیم شده که به هریک ازاین بخش ها یک حزب می گویند.4. تقسیم قرآن به سى جزء و هر جزء به چهار حزب، پس از دوران «حجاج» و به منظور تسهیل در امر تدریس و فراگیرى قرآن انجام گرفت. «1»
زرکشى در این باره مى گوید: «اشتهار تقسیم قرآن به سى جزء، مانند اشتهار تقسیم هر حزب به ربع ها از طریق مدارس علمى و بعضى جاهاى دیگر بوده است.» «2»
البته در برخى از متون آمده که تقسیم قرآن به جزء در زمان پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله نیز سابقه داشته و بنا به نقلى مصحف على علیه السّلام داراى هفت جزء بوده است. «3» از مالک نقل کرده اند: مصحفى از جدش ارائه نمود که هم زمان با مصحف عثمان نوشته شده بود و در آن نشانه هایى وجود داشت. از امام صادق علیه السّلام نیز نقل شده که مصحفى داشته اند که به چهارده جزء تقسیم شده بود؛ ولى آن نوع تقسیم بندى با آن چه امروز داریم تفاوت دارد. «4» عده اى نیز معتقدند: قرآن به دستور مأمون عباسى به اعشار، اخماس، جزء و حزب تقسیم شد. «5»
______________________________
(1). صبحى صالح، پژوهشى درباره قرآن کریم و وحى، ترجمه محمد مجتهد شبسترى، ص 149- 154.
(2). زرکشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 249.
(3). محسن اسماعیلى، کلیات علوم قرآن، ص 60.
(4). محسن اسماعیلى، کلیات علوم قرآن، ص 60.
(5). محمد هادى معرفت، التمهید فى علوم القرآن، ج 1، ص 364.
زرکشى در این باره مى گوید: «اشتهار تقسیم قرآن به سى جزء، مانند اشتهار تقسیم هر حزب به ربع ها از طریق مدارس علمى و بعضى جاهاى دیگر بوده است.» «2»
البته در برخى از متون آمده که تقسیم قرآن به جزء در زمان پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله نیز سابقه داشته و بنا به نقلى مصحف على علیه السّلام داراى هفت جزء بوده است. «3» از مالک نقل کرده اند: مصحفى از جدش ارائه نمود که هم زمان با مصحف عثمان نوشته شده بود و در آن نشانه هایى وجود داشت. از امام صادق علیه السّلام نیز نقل شده که مصحفى داشته اند که به چهارده جزء تقسیم شده بود؛ ولى آن نوع تقسیم بندى با آن چه امروز داریم تفاوت دارد. «4» عده اى نیز معتقدند: قرآن به دستور مأمون عباسى به اعشار، اخماس، جزء و حزب تقسیم شد. «5»
______________________________
(1). صبحى صالح، پژوهشى درباره قرآن کریم و وحى، ترجمه محمد مجتهد شبسترى، ص 149- 154.
(2). زرکشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 249.
(3). محسن اسماعیلى، کلیات علوم قرآن، ص 60.
(4). محسن اسماعیلى، کلیات علوم قرآن، ص 60.
(5). محمد هادى معرفت، التمهید فى علوم القرآن، ج 1، ص 364.