خانه » همه » مذهبی » هدف زندگی ـ رضای خداـ عبودیت

هدف زندگی ـ رضای خداـ عبودیت


هدف زندگی ـ رضای خداـ عبودیت

۱۳۹۳/۰۵/۲۸


۱۳۸ بازدید

با سلام و خسته نباشید
بنده جوانی لیسانس هستم که از آزمون ارشد هم قبول شده ام و امسال انشاالله وارد این دوره خواهم شد . اما هنوز هدف واقعی خود را پیدا نکرده ام میدانم هدف واقعی رضای خداست اما من در این دنیا چه کاری بهتر است انجام دهم تا در مسیر رضای خدا قرار بگیرم همیشه درگیر این وسواس بود ه ام که همیشه مرا از تلاش دلسرد می کند و موج بی انگیزگی و بدنبال آن تنبلی را به جانم می اندازد . لطفا مرا راهنمایی کنید

با اهدای سلام.
هدف زندگی چیزی نیست که در یک کلمه یا جمله خلاصه شود و بشود به فردی انتقال داد بلکه هر فرد باید آن را در درون خود و نه بیرون و باید توسط معانی عمیق درونی و نه با الفاظ در یابد. اما برای اینکه مورد رضای خداوند قرار بگیرید ببینید خداوند برای چه شما را خلق کرده و به این دنیا آورده است. قرآن کریم می فرماید خداوند انسان و جن را خلق نکرد مگر برای عبودیت و بندگی. بندگی و برستش خداوند عمیق ترین و اصلی ترین نیاز فطرت و روح انسان است. اگر انسان در مسیر عبودیت قرار بگیرد تمام این وسواس ها و دلسردی ها کاهش یافته و بعد از مدتی تمام می شود.
اما انسان باید هدف داشته باشد و مرحله به مرحله به هدف نهایی خود نزدیک شود و الا دلسرد می شود و متحیر. از کجا باید شروع کرد و مرحله اول چیست؟‍ انسان باید ایمان و عمل و علم و اخلاق خود را اصلاح کند تا سراسر وجود او لبریز از عبودیت خداوند شود. اما مرحله اول اصلاح عمل است. خب کدام عمل؟همه اعمال؟ خیر. ابتدا تنها اوامر و نواهی خداوند را مراعات کنید. اگر خدا به کاری امر کرده و آن را واجب کرده است انجام دهید و اگر از کاری نهی کرده یا آن را حرام شمرده است قطعا و جدا آن را ترک کنید. این اولین مرحله و اصلی ترین مرتبه تقوا و عبودیت خداوند است.
برای انجام این مرحله باید احکام الهی را خوب بدانید که اکثر آن ها در رساله عملیه مراجع تقلید آمده است. برخی دیگر نیز مانند گناهان اخلاقی در کتب اخلاقی مانند اخلاق علمی آیت الله مهدوی کنی آمده است. مثلا اینکه غیبت و دروغ چیست و حد آن کدام است. کجا مجاز هستیم دروغ بگوییم یا غیبت کنیم و … .
با ورود و جدیت در این مرحله خواهید دید که خداوند چگونه دست انسان را می گیرد و هر قدمی که به سمت او می روید او ده قدم به سمت شما می آید و ده ها برابر شما مشتاق شما است. فقط بدانید راه خدا صدق می خواهد. یعنی باید با خود و خدای خود صادق باشید. اگر می گویید میخواهم اصلاح شوم واقعا جدیت بورزید و همه سعی خود را بکنید. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد