توصیه ای از آیت الله فشارکی بیان شده است که وقتی مردم دچار وبا شدند، ایشان سفارش به سه روز، روزه همراه با قرائت زیارت عاشورا کردند؛ شیعیان به این دستور عمل کردند و حتی یک نفر هم از دنیا نرفت؛ آیا این واقعیت دارد؟ و آیا می توان آن را برای ویروس کرونا هم تجویز کرد؟
پاسخ اجمالی
عموم شیعیان، با الهام از روایات اهلبیت (علیهمالسلام) در زمان مشکلات و بحرانها، به علمای دین مراجعه مینمودند. علما نیز بر اساس آموزههای قرآن و حدیث، راهکارهایی را برای ایشان مطرح میکردند. ازجمله سفارشهای بیانشده، قرائت زیارت عاشورا و برخی دیگر از اعمال، مانند گرفتن روزه است.
پاسخ تفصیلی
داستان سفارش مرحوم آقای سید محمد فشارکی رضوانالله علیه در سایتهای متعدد از طریق علما نقلشده است، بهعنوانمثال در سایت «مرکز تنظیم و نشر آثار مرحوم آیتالله بهجت» چنین آمده که وقتی طاعون در سامرا زیاد شد ایشان فرمودند: «من بر همه شیعه حکم میکنم که سه روز، روزهبگیرند ـ البته روزه مظنونم است و یقینی نیست ـ و در این سه روز، زیارت عاشورا را بخوانند؛ خداوند بهواسطهاین کارشان، این بلا را از شیعه رفع میکند».
اهل سامرا دیدند فوج فوج از غیر شیعه وفات میکنند، ولی یک نفر از شیعه وفات نمیکند. البته یک نفر در تمام جمعیت شیعه وفات کرد، ولی نه به طاعون. یک پارهدوزی به یک مرض دیگری وفات کرد و الا احدی به طاعون وفات نکرد و اینها تعجب کردند که این چه بلایی است که مخصوص غیر شیعه است و فوج فوج از غیر شیعه، به طاعون وفات میکنند… . (1)
1. مستند رجوع مردم به علماء
در جواب اینکه آیا میتوان این دستور را برای تمام بیماریها به کاربرد؟ با توضیح مقدمهای به این سؤال جواب داده میشود: «اسحاق بن یعقوب» نامهای برای حضرت ولیعصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) مینویسد و از مشکلاتی که برایش رخداده سؤال میکند؛ «محمد بن عثمان عمری» نماینده آن حضرت، نامه را میرساند. جواب نامه به خط مبارک صادر میشود که «أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیکمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِم» (2) یعنی در حوادث و پیشامدها به راویان حدیث ما رجوع کنید، زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدای بر آنها هستم.
بر اساس این حدیث، مردم در پیشامدهای اجتماعی و گرفتاریها به سراغ علمای دین میروند و آنها نیز بر اساس آموزههای قرآن و حدیث، در زمان مشکلات و گرفتاریهای اجتماعی، دستوراتی را سفارش میدهند.
2. مستند سفارش به قرائت زیارت عاشورا
یکی از سفارشهای علمای دین، تجویز قرائت زیارت عاشورا برای رفع بیماریها است. این توصیه نیز برخاسته از حدیث امام صادق (علیهالسلام) هست که به «صفوان» فرمودند:
زیارت عاشورا را بخوان و بر آن مواظبت کن، بهدرستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین میکنم، اول زیارتش قبول شود. دوم سعی و کوشش او مشکور باشد. سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه او برنگردد زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. (3)
بنابراین چهبسا علت اینکه برای عدم شیوع بیماری برای شیعیان و دیگر مسلمانان «قرائت زیارت عاشورا» سفارش شده، وعده استجابت دعا بعد از قرائت این دعا است. با توجه به روایت امام صادق (علیهالسلام)، درمان بیماری با قرائت زیارت عاشورا، مختص به یک بیماری خاص نیست بلکه بهصورت مطلق برای هر حاجتی میتوان قرائت کرد. البته تعدادی که علما مطرح نمودند و هدیهی آن به شخص خاص، از مجربات هست و در متون حدیثی به این مسائل اشاره نشده است؛ اما انجام آنها برای مداومت بر زیارت مطلوب است.
3. مستند سفارش به روزه گرفتن
دستوری که در مورد روزه گرفتن نیز صادر میشود، برگرفته از روایات است، مثلاً امام حسن (علیهالسلام) فرمودند:
«إِنّ لِکُلِّ صائِمٍ عِندَ فَطُورِهِ دَعوَةً مُستَجابَةً»؛ (4)
برای هر روزهداری در هنگام افطارش یک دعای مستجاب است.
همچنین از پیامبر گرامی اسلام (صلیالله علیه و آله و سلم) نقلشده است:
«دَعوَةُ الصّائِمِ تُستَجابُ عِندَ إِفطارِهِ»؛ (5)
دعای روزهدار هنگام افطارش مستجاب میشود.
بنابراین، روزه نیز مانند زیارت عاشورا در استجابت دعا بسیار مؤثر است. البته در خصوص از بین رفتن بسیاری از بلایا بهواسطه روزه ماه رجب، سفارش ویژهای در روایات وجود دارد، بهعنوانمثال، «ابوسعید خدرى» نقل کرده که رسول اکرم (صلیالله علیه و اله و سلّم) فرمودند:
«وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ أَرْبَعَةَ أَیامٍ عُوفِی مِنَ الْبَلَایا کلِّهَا مِنَ الْجُنُونِ وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَص»؛ (6)
یعنی هر کس چهار روز از ماه رجب را روزه بگیرد، از تمام بلاها از قبیل دیوانگى و خوره و پیسى در امان باشد.
با توجه به روایاتی که در فضیلت زیارت عاشورا و روزه گرفتن، وجود دارد به نظر میرسد سفارش مرحوم آقای «سید محمد فشارکی رضوانالله علیه»، نیز برگرفته از همان روایات است و این دستور، انشاءالله در شفاء تمام بیماریها تأثیرگذار است و مخصوص بیماری و یا زمان خاصی نیست.
پینوشتها:
- برگرفته از سایت: https://bahjat.ir/fa/content/1667.
- ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، کمالالدین و تمام النعمة، تهران: اسلامیه، چاپ دوم، 1395 ق، ج 2، ص 484.
- طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، بیروت: مؤسسه فقه الشیعة، چاپ اول، 1411 ق، ج 2، ص 781.
- ابن طاووس، على بن موسى، اقبال الأعمال، تهران: دار الکتب الإسلامیه، چاپ دوم، 1409 ق، ج 1، ص 244.
- طبرسى، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، قم: الشریف الرضى، چاپ چهارم، 1412 ق، ج 1، ص 69.
- ابنبابویه، محمد بن على (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال، قم: دارالشریف الرضی، چاپ دوم، 1406 ق، ص 54.
کلمات کلیدی
آثار اعمال، آثار و خواص زیارت، شفابخشی ادعیه، شفابخشی زیارت عاشورا، شفابخشی روزه