پرسش:
پرسیدند، امام جعفر صادق که بود؟
گفتند: بنیانگذار فقه شیعه و از “عالم”ترین امامان شیعه.
پرسیدند، اگر ایشان خیلی “علم” داشته، آیا کتابی که نگارش ایشان باشد و میزان “علم” وی را آشکار سازد موجود هست؟
گفتند: نه خودشان کتابی ننوشتهاند، ولی بیش از شش هزار (؟) دانشجو داشتهاند.
پرسیدند، پس چرا کتابی ننوشتهاند؟
از ارسطو که بیش از دو هزار سال پیش میزیسته کتاب ارغنون و از افلاطون کتاب ١٢جلدی جمهوریت بهجامانده که میزان علم آنها را آشکار میسازد. چطور در مورد ایشان اینگونه نیست؟
گفتند: خلفای ظالم وقت اجازۀ نگارش به ایشان نمیدادهاند.
پرسیدند، پس با این جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشتهاند؟
گفتند: نمیدانیم!
ولی از امام صادق احادیث بسیاری بهجامانده است!
گفتند در کجا آمده؟
جواب دادند، در کتاب بحارالانوار شیخالاسلام علامه محمدباقر مجلسی و چند کتاب دیگر.
پرسیدند، مجلسی در چه قرنی میزیسته؟
گفتند: حدوداً ٤ قرن پیش. پرسیدند او از کجا به “علم” امام رسیده، درحالیکه حدود ٩ قرن بینشان فاصله بوده و کتابی از امام هم در دسترس ایشان و دیگران نبوده؟
یا مثل نهجالبلاغه که گفته میشود گفتار حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است و نگارنده آن محمد بن حسین بن موسی معروف به سید رضی است درحالیکه چهارصد سال بعد از حضرت علی علیهالسلام میزیسته؟
از کجا فرمایشات ایشان را جمعآوری کردهاند؟ الآن که فلش مموری موجود است هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چهار صدسال که جای خود دارد!
گفتند: زیادی کنجکاوی مکن و همانطور که پژوهشگر بزرگ احمد کسروی سؤالات سادهتری را پرسش کرد ولی فداییان اسلام دعوت صریح آقای کسروی را برای بحث و گفتگو رد کردند و سپس ایشان را، با دفتردارشان در محل (کاخ دادگستری تهران) تکهپاره و نابود کردند متوجه باش که ریختن خون تو نیز حلال میشود…
و همین شد که سکوت کردم…
پاسخ:
مقدمه:
شناخت جایگاه و منزلت علمی یک فرد در بستر تاریخ از طرق گوناگون امکانپذیر است. مراجعه به آثار عملی برجایمانده یا گزارششده از آن شخص، بررسی شاگردان وی و آثار آنها، بررسی نظر اندیشمندان و عالمان همعصر وی و بعدازآن و بررسی تأثیر اندیشههای وی در پیشرفت علم در عصر حضور فرد و در دورههای بعد، برخی از راههایی است که میتوان با بررسی آنها به اندیشمند و عالم بودن یک فرد در دوران گذشته زندگی میکرده، یقین آورد.
متن:
نگاهی به آثار علمی امام صادق علیهالسلام و یاران ایشان و دیدگاه دیگر عالمان و اندیشمندان همعصر با آن حضرت و بعد از ایشان درباره شخصیت علمی و آثار برجایمانده از ایشان میتواند بخشی از حقیقت علمی ایشان را ثابت کند.
سید محسن امین در کتاب اعیان الشیعه 24 اثر علمی را که به امام صادق علیهالسلام نسبت دادهشده است ذکر کرده است. (1) برخی از این آثار عبارتاند از:
1-کتابی در توحید که به خاطر نام روایتگر آن توحید مفضل نام دارد.
2-رساله آن حضرت خطاب به یارانش. کلینی این رساله را در آغاز روضه کافی به سند خود از اسماعیل بن جابر از ابوعبدالله علیهالسلام نقل کرده است: امام صادق علیهالسلام این رساله را برای اصحاب خود مرقوم داشت و به آنها دستور داد که آن را به یکدیگر درس دهند و در آن نظر کنند و آن را فراموش نکنند و بدان عمل کنند. اصحاب نیز این رساله را در جایگاه عبادت خود در خانههایشان گذارده بودند و چون از کار فراغ مییافتند آن را میخواندند.
3-نامه امام صادق علیهالسلام به نجاشی والی اهواز که به نام رساله عبدالله بن نجاشی شهرت دارد.
4-رساله ای از آن حضرت که صدوق در کتاب خصال آن را ذکر کرده و سندش را به امام صادق علیهالسلام رسانیده است. این نامه حاوی احکام اسلامی است.
علاوه بر این آثار امام صادق علیهالسلام بهعنوان یک عالم، شاگردان فراوانی را تربیت کرد. شیخ طوسی در کتاب رجال خود نام حدود ۳۲۰۰ نفر را که از علم امام صادق علیهالسلام استفاده کردهاند نامبرده است. (2) شیخ مفید در کتاب الارشاد تعداد این افراد را چهار هزار نفر بیان میکند. (3) ابن عقده که خود یک زیدی مذهب بود در کتاب خود نام این 4000 نفر را ذکر کرده بود که متأسفانه کتاب وی به دست ما نرسیده است. (4)
بسیاری از نویسندگان اصول اربعمائه (اصول چهارصدگانه شیعه)، بهعنوان مهمترین منابع کتابهای حدیثی هم چون کافی کلینی و من لایحضره الفقیه شیخ صدوق از شاگردان امام صادق علیهالسلام بودند. (5) علاوه بر این امام صادق علیهالسلام سعی میکردند تا شاگردان مستعدشان در یک علم صاحب تخصص شوند؛ بهعنوان نمونه در کتاب رجال کَشّی گزارشی درباره مناظره شاگردان امام صادق علیهالسلام نقلشده است که گواهی بر این مطلب است. (6) طبق این روایت حُمران بن اَعیَن در علوم قرآنی، اَبان بن تَغلِب در ادبیات عرب، زُراره در فقه و مؤمن الطّاق و هِشام بن سالم در کلام تخصص داشتهاند. (7) برخی دیگر از شاگردان امام صادق علیهالسلام که درزمینهی کلام تخصص داشتند، عبارتاند از حُمران بن اَعیَن، قیس ماصِر و هشام بن حَکَم. (8)
علاوه بر این امام صادق علیهالسلام شاگردان فراوانی از¬ اهل سنت داشت ازجمله نام کسانی هم چون ابوحنیفه، مالک بن انس بهعنوان دو تن از ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت – یعنی حنفی و مالکی – در زمره این شاگردان ذکرشدهاند. (9) برخی از نویسندگان اهل سنت حضور مالک بن انس در مدینه و استفاده از درس کسانی چون امام صادق علیهالسلام را از عوامل رشد علمی او بیان کردهاند. (10)
علاوه بر این امام صادق علیهالسلام به اعتراف بزرگان اهل سنت نزد آنان از جایگاه بالایی برخوردار بوده است. بهعنوان نمونه: ابوحنیفه (متوفای 150 ق) از پیشوایان اهل سنت، امام صادق علیهالسلام را فقیهترین و داناترین فرد در میان مسلمانان میدانست. (11) از مالک بن انس (۱۷۹ ق) نقلشده است: از جهت فضل، علم و عبادت و ورع، هیچ چشم و گوشی برتر از جعفر بن محمد ندیده و نشنیده است. (12) ابن ابی الحدید (زنده تا ۶۵۶ ق) بهعنوان یکی از عالمان اهل سنت بیان کرده است: علماء اهل سنت ازجمله پیشوایان فقهی آنان چون ابوحنیفه، احمد بن حنبل و شافعی باواسطه یا بیواسطه شاگرد امام صادق علیهالسلام بودهاند و ازاینرو فقه اهل سنت در فقه شیعه ریشه دارد. (13) ابن حجر عسقلانی از قول ابن حبان (متوفای ۳۵۴ ق) درباره امام صادق علیهالسلام میگوید: «مارأیت أفقه من جعفربن محمّد» فقیهتر از جعفربن محمد کسی را ندیدم وی از سادات اهلبیت است که فقیه و علیم و فاضل بود و به سخنش نیازمند بودیم و در روایت دیگری آمده است که وی تنها کسی بود که همه فقها و علما و فضلا محتاج و نیازمند سخنش بودند. (14) شهرستانی (متوفای ۵۴۸ ق) یکی دیگر از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب الملل و النحل درباره شخصیت امام صادق علیهالسلام مینویسد: «جعفر بن محمدصادق، دارای علم و حکمت فراوان و دارای زهد و تقوای کامل بود مدتها در مدینه بود و شاگردان شیعه خود را آموزش میداد. دانش و آگاهی او در فرهنگ و مذهب فوقالعاده بود و اطلاعات کاملی از مسائل فلسفه داشت». (15)
در کنار آنچه به نقل از عالمان مسلمان در عظمت علمی امام صادق علیهالسلام ذکر شد؛ سخنان و مطالب متعددی از سوی مستشرقانی که زندگانی و دوره امام صادق علیهالسلام را موردمطالعه و ارزیابی قرار دادهاند نقلشده است که در این بخش دو نمونه از این موارد ذکر میگردد:
دونالد سن در خصوص علم و تدریس امام صادق علیهالسلام میگوید: «از توصیفاتی که در مورد اکرام مهمانان از سوی امام جعفر صادق علیهالسلام در باغ زیبایش در مدینه و استقبال وی از مردم با همه اختلاف مذاهب و آرایشان میخوانیم، برای ما آشکار میشود که آن حضرت یک مدرسه شبه سقراطی داشته است». (16) هاجسن یکی از تاریخ نویسان غربی درباره امام صادق علیهالسلام نوشته است: «او در مقام مرجع و عالم در حدیث و احتمالاً در فقه، آرام و خاموش در مدینه میزیست. در اسناد سنی با احترام از او یاد میشود. او با اکثریت غیر شیعی قطع رابطه آنچنانی نداشت؛ بهگونهای که حتی میتوان بعضی از پیروان شیعی او را در اسناد اهل تسنن مشاهده کرد». (17)
در کنار آنچه پیرامون سخنان اندیشمندان پیرامون عظمت علمی امام صادق علیهالسلام توجه به این نکتهای که در ادامه ذکر خواهد شد گواهی است که سیره علمی امام صادق علیهالسلام سبب تحولات شگرفی در مباحث علمی گردید. مطالعات صورت گرفته در مورد سیره علمی امام جعفر صادق علیهالسلام بازگوکننده این مطلب است که ایشان بر شناسایی دانش، اکتساب و خلق دانش، توسعه دانش، توزیع دانش، بهرهگیری از دانش مفید، حفظ و نگهداری دانش، ارزیابی و بازخورد گیری دانش تأکید داشتند؛ و از مطالعه سیره قولی و عملی ایشان به دست میآید که آن حضرت دارای الگویی خاص از مدیریت دانش بودند که از همین طریق توانستهاند به آموزش شاگردان بسیار کارآمد در علوم مختلف، تولید علم و نوآوری و تولید سرمایه انسانی توفیق یابند (18) و همین امر سبب گردید که تأثیرات علمی ایشان در میان تمام مسلمانان مشهود باشد.
نتیجه:
با توجه به آنچه در مورد شخصیت و جایگاه عملی امام صادق علیهالسلام در ابعاد مختلف بیان شد بطلان سخن کسانی که میگویند امام صادق علیهالسلام چون کتاب نداشته است، پس نمیتوان به او عالم گفت ثابت گردید؛ چراکه اولاً برخلاف گفته این افراد حضرت دارای کتاب بودند و گزارشهای متعددی این مطلب را تأیید میکند؛ ثانیاً آن حضرت شاگردان فراوانی داشتند که بسیاری از آنها دارای آثار علمی بودند که این آثار برگرفته از اندیشههای امام صادق علیهالسلام بود؛ ثالثاً دیگر عالمان همعصر با آن حضرت و بعدازآن بر عظمت شخصیت علمی امام صادق علیهالسلام اقرار کردهاند و درنهایت سیره علمی حضرت در مدیریت دانش سبب گردید که ما شاهد تحولات شگرف در پیشرفت علمی جهان اسلام و بهصورت خاص در بین شیعیان آن حضرت باشیم که ثمرات این پیشرفت علمی اکنون در کتابهای عالمان و اندیشمندان شیعی و غیر شیعی بازتاب یافته است.
کلیدواژه:
امام صادق علیهالسلام، پیشرفت علم، تمدن اسلامی.
معرفی کتاب جهت مطالعه بیشتر:
امام صادق علیهالسلام از دیدگاه اهل سنت، نویسنده: مهدی لطفی، ناشر و تهیهکننده: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما. قابلمطالعه در لینک ذیل:
http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show/id/1057
الامام الصادق علیهالسلام و المذاهب الاربعه، نوشته اسد حیدر. این کتاب با عنوان امام صادق علیهالسلام و مذاهب چهارگانه، به زبان فارسی ترجمهشده است، ناشر: دارالتعارف.
زندگانی امام صادق جعفر بن محمد، نویسنده: سید جعفر شهیدی، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پیشوای صادق، نویسنده: سید علی حسینی خامنهای، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مقاله:
امام صادق علیهالسلام از دیدگاه خاورشناسان، نویسنده: محمد احسانی،
منبع:
سیمای تاریخ – زمستان 1389 – شماره 3 (24 صفحه – از 75 تا 98) قابل دانلود از لینک ذیل:
https://ebookshia.com/books/view/8046
پی نوشت ها:
1. امین، سید محسن، اعیان الشیعه، بیروت، دارالتعارف، 1403 ق، ج 1، ص 669-668.
2. طوسی، محمد بن الحسن، رجال الطوسی، ت صحیح جواد قیومی اصفهانی، قم، دفتر نشر اسلامی، چاپ سوم، ۱۳۷۳ ش، ص ۱۵۵-۳۲۸.
3. مفید، محمد بن محمد، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، المؤتمر العالمی لألفیه الشیخ المفید، ۱۳۷۲ ش، ج ۲، ص ۲۵۴.
4. قمی، عباس، الکنی و الالقاب، طهران، مکتبه الصدر، چاپ پنجم، ۱۴۰۹ ق، ج ۱، ص ۳۵۸.
5. پاکتچی، احمد، «جعفر صادق علیهالسلام، امام»، تهران، دایره المعارف بزرگ اسلامی، ج ۱۸، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۹ ش، ص ۱۸۷.
6. همان، ص ۱۹۹.
7. کشی، رجال الکشی- اختیار معرفه الرجال، ت صحیح شیخ طوسی و حسن مصطفوی، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، ۱۴۰۹ ق، ص ۲۷۵-۲۷۷.
8. پاکتچی، همان، ص ۱۹۹.
9. ابن حجر الهیتمی، احمد بن محمد، الصواعق المحرقه علی اهل الرفض و الضلال و الزندقه، تحقیق عبدالرحمن بن عبدالله الترکی، بیروت، مؤسسه الرساله، ۱۴۱۷ ق، ج ۲، ص ۵۸۶.
10. شکعه، مصطفی، ال ائمه الاربعه، قاهره، دارالکتاب، چاپ چهارم، ۱۴۱۸ ق، ج ۲، ص ۸.
11. ذهبی، محمد بن احمد، تذکره الحفاظ، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۱۹ ق، ج ۱، ص ۱۲۶.
12. ابن شهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، قم، علامه، چاپ اول، ۱۳۷۹ ش، ج ۴، ص ۲۴۸.
13. ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهجالبلاغه، قم، مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، ۱۳۸۵ ق، ج ۱، ص ۱۸.
14. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تهذیب التهذیب، دار صادر، بیروت، ج ۲، ص 104.
15. شهرستانی، عبدالکریم، الملل و النحل، تخریج محمد بـن فـتح ﷲ بدران، قاهره، مکتبه الانجلو المصریه، بی تا ص 147.
16. دونالدسن، دوایت. م، عقیده الشیعه، ترجمه به عربی، مصر، مـکتبه لخـانجی و مطبعتها، ص 142.
17. جمعی از نویسندگان، تصویر امامان شیعه در دایره المعارف اسلام «ترجمه و نقد»، قم، مؤسسه شیعه شناسی،1385 ش، ص 287.
18. علوی، محمد، «مدیریت دانش در سیره امام صادق علیهالسلام»، معارف اسلامی و مدیریت، دوره 4، شماره 7، بهار و تابستان 1397، صفحه 35-58.