1. بی حجابی، کشف حجاب و حتی ضعف حجاب، غیر از اینکه نقض قانون شریعت و نظام اسلامی است، یک گناه اجتماعی است که آثار بد اجتماعی بر فرد و خانواده و اجتماع دارد، مثلا منجر به بی نظمی اجتماعی، رواج بی حیایی و بی عفتی و شهوت گرایی و به تدریج برهنگی جنسی و سوء اخلاق و سلب حقوق الهی و انسانی افراد و بر هم خوردن نظم اجتماعی و از هم پاشیده شدن خانواده ها و سستی در امر ازدواج و فروپاشی نسل و برهم خوردن همزیستی سالم و مسالمت آمیز می گردد.
2. خلود و جاودانگی و حضور ابدی در جهنم شامل همه افراد نمی شود؛ اما هر گناه ما هم به حسب رنج عذاب آن، سخت و جانگاه است. برای همین هم حتی یگ گناه هم زیاد است و بعداً برای آن عذاب سخت شده و بسیار پشیمان می شویم و حسرت خواهیم خورد.
به این نکات دقت کنید:
1-مجازات ابدی و جاویدان منحصر به کسانی است که تمام روزنه های نجات را به روی خود بسته اند و عالماً عامداً غرق در فساد و تباهی و کفر و نفاق گشته اند، به گونه ای که به ورطه عناد و دشمنی با خدا افتاده اند، و سایه شوم گناه تمام قلب و جان آنها را پوشانیده و به رنگ گناه و کفر در آمده اند؛ همان گونه که در سوره بقره می خوانیم: آری کسی که مرتکب گناهی گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند چنان کسی اهل دوزخ است و جاودانه درآن خواهد ماند( بقره (8).
2-این اشتباه است که بعضی خیال می کنند که مدت و زمان کیفر باید به اندازه مدت و زمان گناه باشد زیرا رابطه میان گناه و کیفر رابطه زمانی نیست بلکه رابطه کیفی است یعنی مقدار زمان مجازات تناسب با کیفیت گناه دارد نه مقدار زمان آن مثلاً کسی ممکن است در یک لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پارهای از قوانین محکوم به زندان ابد گردد در اینجا می بینیم زمان گناه تنها یک لحظه بوده در حالی که مجازات آن گاهی 80 سال زندان خواهد بود. بنابراین آنچه مطرح است کیفیت است نه کمیت گناه از نظر زمان.
3- رنجها و دردها و ناراحتیهائی که گناهکاران در جهان دیگر می کشند، اثر و نتیجه اعمال خود آنها است که دامانشان را قرار می گیرد در قرآن می خوانیم : ‹‹ امروز روز رستاخیز به هیچکس ستم نمی شود و جز اعمال خود شما جزائی برای شما نیست( یس 54).
طبیعتاً پاداش و عذاب از اعمال خود انسان حاصل می شود که قبول و پذیرش آن برای انسان بدون مشکلی و مانعی می باشد .هنگامی پاداش و کیفر نتیجه واثر خود عمل آدمی باشد مسئله مساوات و برابری از نظر کمی و کیفیت مطرح نخواهد بود ای بسا عمل بظاهر کوچکی که اثرش یک عمر محرومیت و شکنجه و ناراحتی است و ای بسا کار ظاهر ای کوچکی که سرچشمه خیرات و برکات برای یک عمر خواهد بود .
4. هنگامی که گناه و کفر و طغیان و سرکش سراسر وجود انسان را احاطه کرد و تمام بال و پرهای روح و جان او در آتش بیدادگری و نفاق سوخت چه جای تعجب که در سرای دیگر برای همیشه از نعمت پرواز در آسمان بهشت محروم گردد و همواره گرفتار درد و رنج این محرومیت بزرگ باشد . و گاهی کلمه خالدین همراه ابداً و قرینه دیگر بر ابدیت دلالت دارد . البته در بعضی از تعابیر و تفاسیر آمده است که منظور از ‹‹ ابدیت ›› طولانی ترین مدتی که مجرم و گناهکار در جهنم مهماندار گوئید بطور مثال : در این دنیا کسی که در زندان 30 سال محکوم می شود می گویند حبس ابد خورده است . و از طرفی که رحمانیت خدا صف خاص پروردگار متعال و شامل همه بنده گان و مخلوقات می شود در نهایت بعد از تحمل مجازات و کیفر اعمالی که مرتکب شده اند به لطف و بخشش الهی از جهنم حجیم و سوزان رهایی می یابند و این بستگی به میزان گناه و کفری که در وجد شخص می باشد دارد بطور مثال افردی همچون فرعون نمرود و صدام که سرچشمه شرارت و ظلم و کفر بوده اند بعید است به زودی از درکات جهنم خلاصی یابند تا هنگامی که به تک تک جنایات و حقوق افراد مظلوم و خونهای به ناحق ریخته پاسخ دهند و از طرفی نفاق و کفری که در دورنشان بطور ذاتی وجود دارد محو شود و به فطرت اصلی خود برگردند .
معرفی منابع:
1- معاد در قرآن ،آیت الله جوادی آملی .
2- تفسیر نمونه (جلد 9)، آیت الله مکارم شیرازی .
3- معاد،آیت الله شجاعی.
4- پاسخ به پرسشهائی پیرامون معاد ،سید جواد رضوی .
5- درمحضر علامه طباطبائی،محمد حسین رخ شاد .
6- بهشت و جهنم،احمد حبیبیان .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
2. خلود و جاودانگی و حضور ابدی در جهنم شامل همه افراد نمی شود؛ اما هر گناه ما هم به حسب رنج عذاب آن، سخت و جانگاه است. برای همین هم حتی یگ گناه هم زیاد است و بعداً برای آن عذاب سخت شده و بسیار پشیمان می شویم و حسرت خواهیم خورد.
به این نکات دقت کنید:
1-مجازات ابدی و جاویدان منحصر به کسانی است که تمام روزنه های نجات را به روی خود بسته اند و عالماً عامداً غرق در فساد و تباهی و کفر و نفاق گشته اند، به گونه ای که به ورطه عناد و دشمنی با خدا افتاده اند، و سایه شوم گناه تمام قلب و جان آنها را پوشانیده و به رنگ گناه و کفر در آمده اند؛ همان گونه که در سوره بقره می خوانیم: آری کسی که مرتکب گناهی گردد و آثار آن تمام وجود او را احاطه کند چنان کسی اهل دوزخ است و جاودانه درآن خواهد ماند( بقره (8).
2-این اشتباه است که بعضی خیال می کنند که مدت و زمان کیفر باید به اندازه مدت و زمان گناه باشد زیرا رابطه میان گناه و کیفر رابطه زمانی نیست بلکه رابطه کیفی است یعنی مقدار زمان مجازات تناسب با کیفیت گناه دارد نه مقدار زمان آن مثلاً کسی ممکن است در یک لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پارهای از قوانین محکوم به زندان ابد گردد در اینجا می بینیم زمان گناه تنها یک لحظه بوده در حالی که مجازات آن گاهی 80 سال زندان خواهد بود. بنابراین آنچه مطرح است کیفیت است نه کمیت گناه از نظر زمان.
3- رنجها و دردها و ناراحتیهائی که گناهکاران در جهان دیگر می کشند، اثر و نتیجه اعمال خود آنها است که دامانشان را قرار می گیرد در قرآن می خوانیم : ‹‹ امروز روز رستاخیز به هیچکس ستم نمی شود و جز اعمال خود شما جزائی برای شما نیست( یس 54).
طبیعتاً پاداش و عذاب از اعمال خود انسان حاصل می شود که قبول و پذیرش آن برای انسان بدون مشکلی و مانعی می باشد .هنگامی پاداش و کیفر نتیجه واثر خود عمل آدمی باشد مسئله مساوات و برابری از نظر کمی و کیفیت مطرح نخواهد بود ای بسا عمل بظاهر کوچکی که اثرش یک عمر محرومیت و شکنجه و ناراحتی است و ای بسا کار ظاهر ای کوچکی که سرچشمه خیرات و برکات برای یک عمر خواهد بود .
4. هنگامی که گناه و کفر و طغیان و سرکش سراسر وجود انسان را احاطه کرد و تمام بال و پرهای روح و جان او در آتش بیدادگری و نفاق سوخت چه جای تعجب که در سرای دیگر برای همیشه از نعمت پرواز در آسمان بهشت محروم گردد و همواره گرفتار درد و رنج این محرومیت بزرگ باشد . و گاهی کلمه خالدین همراه ابداً و قرینه دیگر بر ابدیت دلالت دارد . البته در بعضی از تعابیر و تفاسیر آمده است که منظور از ‹‹ ابدیت ›› طولانی ترین مدتی که مجرم و گناهکار در جهنم مهماندار گوئید بطور مثال : در این دنیا کسی که در زندان 30 سال محکوم می شود می گویند حبس ابد خورده است . و از طرفی که رحمانیت خدا صف خاص پروردگار متعال و شامل همه بنده گان و مخلوقات می شود در نهایت بعد از تحمل مجازات و کیفر اعمالی که مرتکب شده اند به لطف و بخشش الهی از جهنم حجیم و سوزان رهایی می یابند و این بستگی به میزان گناه و کفری که در وجد شخص می باشد دارد بطور مثال افردی همچون فرعون نمرود و صدام که سرچشمه شرارت و ظلم و کفر بوده اند بعید است به زودی از درکات جهنم خلاصی یابند تا هنگامی که به تک تک جنایات و حقوق افراد مظلوم و خونهای به ناحق ریخته پاسخ دهند و از طرفی نفاق و کفری که در دورنشان بطور ذاتی وجود دارد محو شود و به فطرت اصلی خود برگردند .
معرفی منابع:
1- معاد در قرآن ،آیت الله جوادی آملی .
2- تفسیر نمونه (جلد 9)، آیت الله مکارم شیرازی .
3- معاد،آیت الله شجاعی.
4- پاسخ به پرسشهائی پیرامون معاد ،سید جواد رضوی .
5- درمحضر علامه طباطبائی،محمد حسین رخ شاد .
6- بهشت و جهنم،احمد حبیبیان .
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی