بسیاری از نشانههای ظهور واقع شده ولی ظهور مشروط به وقوع آنها نیست. نشانهای مانند «خروج سفیانی از وادی یابس»، «فرورفتن لشکر سفیانی در بیداء» را روایات بطور تفصیل بیان فرموده اند. امیدواریم خدای متعال آن بلاها و فتنهها را به فضل و کرم خود از مؤمنین دفع فرماید و شداید را آسان نماید و در ظهور آن بزرگوار تعجیل فرماید.» انقلاب و حرکت ظهور حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه بعد از فراهم شدن مقدمات و آمادگى هاى منطقه اى و جهانى از مکه آغاز مى گردد. حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه پیام خود را به زبان هاى مختلف به تمام اهل عالم ابلاغ و ملل دنیا را به یارى خویش دعوت میفرمایند. منتظر تحقق معجزه اى از جد گرامى اش حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله یعنی فرو رفتن لشکریان سفیانى به زمین است. غربیان مسیحى از این وقایع سخت نگران شده و با حضرت اعلان جنگ مى کنند. حضرت عیسى مسیح علیه السلام از آسمان به قدس شریف فرود آمده و با سخنان خویش جهان و به ویژه مسیحیان را مورد خطاب قرار مى دهد. فرود آمدن حضرت عیسى علیه السلام براى جهان علامت و نشانه اى موجب شادى مسلمانان و ملت هاى مسیحى است. خسف در بیداء: خسف ؛ یعنى، فرو رفتن و بیداء سرزمینی بین مکه و مدینه است و مراد از آن در روایات فرو رفتن لشکر سفیانى در زمین است.
حضرت على علیه السلام فرمود: در آستانه ظهور قائم ما، مهدى عجل الله تعالی فرجه؛ سفیانى خروج مى کند. سپاه وى به سوى مدینه حرکت مى کند و چون به سرزمین بیداء مى رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو مى برد.(1)؛ از مهمترین نشانه های ظهور فراگیر شدن ظلم و جور در جهان است. (2)؛ (3)؛ زیاد شدن این فسادها در میان مردم، در واقع نوعى از فراگیر شدن ظلم و جور روى زمین است. البته فساد و گناه کم و بیش در میان مردم بوده، مهم فراگیر شدن آن است به گونه اى که بدى ها بر خوبى ها، ضدارزشها بر ارزش ها غلبه مى یابد.(4)؛ گسترش ظلم و فساد و فراگیر شدن آن بدین معنا نیست که صالحى و ظلم ستیزى وجود نخواهد داشت. همچنین ملازم با این معنا نیست که بشر دیگر از ظلم و فساد بر نمى گردد. مراد همان رواج ضد ارزش بر ارزشها میتواند باشد. بهترین نشانه شناخت سفیانی، اقدامات سفاکانه اوست. سفیانی از جمله کسانی است که قبل از ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پیدا می شود ودست به جنایتها و اقدامات خرابکارانه ای می زند. مشهور است طایفه بنی امیه اصالتی غربی دارند. ابو سفیان از بزرگان آن قوم بوده و این سفیانی قبل از ظهور را منسوب به ابو سفیان دانسته اند. فردی خونریز، غارت گر، خشن و افراطی است ولی اینها برای شناخت سفیانی مهم نیست بلکه همه علائم ظاهری هستند. کتاب شریف کمال الدین به نقل از امام صادق علیه السلام به یکی از یارانش می فرماید: اسمش به چه کار تو می آید. یعنی با اسم نمی شود او را شناخت. نامش براساس بعضى از روایات عثمان بن عنبثه است. سفیانى با تظاهر به دیندارى، گروه زیادى از مسلمانان را مى فریبد و به گرد خود مى آورد و بخش گسترده اى از سرزمین هاى اسلامى را به تصرف خویش گرفته بر مناطق شام، دمشق، حمص، فلسطین سیطره و تسلط می یابد. در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان مى پردازد و براى کشتن و یافتن آنها جایزه تعیین مى کند. پسر خورنده جگرها از بیابان خشک بیرون مى آید و او مردى است میانه بالا و بزرگ سر و آبله رو. زمانى که او را مى بینى، گمانت که او اعور است. نامش عثمان و نام پدرش عتبه است او از فرزندان ابوسفیان است. هرگاه به سرزمینى مى رسد که همواره داراى آب صاف است، آنجا مستقر مى شود. (5)؛ بدون تردید در حکومت فضیلت محور امام مهدی علیهالسلام، دیو صفتانی چون سفیانی، مجالی برای تحرک و فعالیت نخواهند داشت. پس از آن که امام مهدی علیهالسلام او را به صلاح و سعادت دعوت و او دعوت امام را نخواهد پذیرفت. از این رو، طبیعی است که سرانجامی جز هلاکت در انتظار سفیانی نباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
براى مطالعه در زمینه ظهور امام زمان و نشانه های آن به کتابهاى زیر مراجعه کنید:
1- ظهور نور، على سعادت پرور، نشر تشیع
2- علائم ظهور امام زمان(عج)، محمد حسین همدانى، انتشارات صحفى
3- نشانه هاى ظهور، سادات مدنى، نشر منیر
4- از ولادت تا ظهور، کاظم قزوینى، ترجمه: فریدونى، نشر آفاق
5- از ولادت تا ظهور، کربى، انتشارات الهادى
6- کتابنامه امام زمان، محمدپور
7- یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان، رجالى تهرانى
8- ترجمه منتخب الاثر ، آیت اللّه صافى
9- مهدی موعود، ترجمه ج 52 بحارالانوار، علامه مجلسی، ترجمه علی دوانی، دارالکتب الاسلامیه
10- وابستگى جهان به امام زمان، لطف اللّه صافى
11- امام زمان در گفتار دیگران ، على دوانى
12- علائم ظهور، محمد على علمى
ـــــــــــــــــــــــــــ
پینوشتها:
(1). ینابیع الموده، قندوزى، چاپ بصیرتى، ص427.
(2). بحارالانوار، ج 51، ص 320.
(3). «سنن ابى داود»، ج 4، 107 و کنزل العمال، ج14، ص 264.
(4).قیام و انقلاب مهدى، شهید استاد مطهرى، ص 57 و 58.
(5). کمال الدین، ج 2، ص 651، ح 9 ؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 721، ج 26.
حضرت على علیه السلام فرمود: در آستانه ظهور قائم ما، مهدى عجل الله تعالی فرجه؛ سفیانى خروج مى کند. سپاه وى به سوى مدینه حرکت مى کند و چون به سرزمین بیداء مى رسند خداوند آنها را در کام زمین فرو مى برد.(1)؛ از مهمترین نشانه های ظهور فراگیر شدن ظلم و جور در جهان است. (2)؛ (3)؛ زیاد شدن این فسادها در میان مردم، در واقع نوعى از فراگیر شدن ظلم و جور روى زمین است. البته فساد و گناه کم و بیش در میان مردم بوده، مهم فراگیر شدن آن است به گونه اى که بدى ها بر خوبى ها، ضدارزشها بر ارزش ها غلبه مى یابد.(4)؛ گسترش ظلم و فساد و فراگیر شدن آن بدین معنا نیست که صالحى و ظلم ستیزى وجود نخواهد داشت. همچنین ملازم با این معنا نیست که بشر دیگر از ظلم و فساد بر نمى گردد. مراد همان رواج ضد ارزش بر ارزشها میتواند باشد. بهترین نشانه شناخت سفیانی، اقدامات سفاکانه اوست. سفیانی از جمله کسانی است که قبل از ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پیدا می شود ودست به جنایتها و اقدامات خرابکارانه ای می زند. مشهور است طایفه بنی امیه اصالتی غربی دارند. ابو سفیان از بزرگان آن قوم بوده و این سفیانی قبل از ظهور را منسوب به ابو سفیان دانسته اند. فردی خونریز، غارت گر، خشن و افراطی است ولی اینها برای شناخت سفیانی مهم نیست بلکه همه علائم ظاهری هستند. کتاب شریف کمال الدین به نقل از امام صادق علیه السلام به یکی از یارانش می فرماید: اسمش به چه کار تو می آید. یعنی با اسم نمی شود او را شناخت. نامش براساس بعضى از روایات عثمان بن عنبثه است. سفیانى با تظاهر به دیندارى، گروه زیادى از مسلمانان را مى فریبد و به گرد خود مى آورد و بخش گسترده اى از سرزمین هاى اسلامى را به تصرف خویش گرفته بر مناطق شام، دمشق، حمص، فلسطین سیطره و تسلط می یابد. در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان مى پردازد و براى کشتن و یافتن آنها جایزه تعیین مى کند. پسر خورنده جگرها از بیابان خشک بیرون مى آید و او مردى است میانه بالا و بزرگ سر و آبله رو. زمانى که او را مى بینى، گمانت که او اعور است. نامش عثمان و نام پدرش عتبه است او از فرزندان ابوسفیان است. هرگاه به سرزمینى مى رسد که همواره داراى آب صاف است، آنجا مستقر مى شود. (5)؛ بدون تردید در حکومت فضیلت محور امام مهدی علیهالسلام، دیو صفتانی چون سفیانی، مجالی برای تحرک و فعالیت نخواهند داشت. پس از آن که امام مهدی علیهالسلام او را به صلاح و سعادت دعوت و او دعوت امام را نخواهد پذیرفت. از این رو، طبیعی است که سرانجامی جز هلاکت در انتظار سفیانی نباشد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
براى مطالعه در زمینه ظهور امام زمان و نشانه های آن به کتابهاى زیر مراجعه کنید:
1- ظهور نور، على سعادت پرور، نشر تشیع
2- علائم ظهور امام زمان(عج)، محمد حسین همدانى، انتشارات صحفى
3- نشانه هاى ظهور، سادات مدنى، نشر منیر
4- از ولادت تا ظهور، کاظم قزوینى، ترجمه: فریدونى، نشر آفاق
5- از ولادت تا ظهور، کربى، انتشارات الهادى
6- کتابنامه امام زمان، محمدپور
7- یکصد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان، رجالى تهرانى
8- ترجمه منتخب الاثر ، آیت اللّه صافى
9- مهدی موعود، ترجمه ج 52 بحارالانوار، علامه مجلسی، ترجمه علی دوانی، دارالکتب الاسلامیه
10- وابستگى جهان به امام زمان، لطف اللّه صافى
11- امام زمان در گفتار دیگران ، على دوانى
12- علائم ظهور، محمد على علمى
ـــــــــــــــــــــــــــ
پینوشتها:
(1). ینابیع الموده، قندوزى، چاپ بصیرتى، ص427.
(2). بحارالانوار، ج 51، ص 320.
(3). «سنن ابى داود»، ج 4، 107 و کنزل العمال، ج14، ص 264.
(4).قیام و انقلاب مهدى، شهید استاد مطهرى، ص 57 و 58.
(5). کمال الدین، ج 2، ص 651، ح 9 ؛ اثبات الهداة، ج 3، ص 721، ج 26.