خانه » همه » مذهبی » مجلس گناه

مجلس گناه


مجلس گناه

۱۳۹۳/۰۵/۱۵


۱۰۵۰ بازدید

سلام علیکم،مجالس گناه به کدام مجالس گفته می شود ؟آیا اگر در مجلسی مانند مجالس تقدیر از بازیگران یک نفر خانم بدحجابی یا گناه دیگری بکند آن مجلس ،مجلس گناه می شود؟

بله ، مجلس گناه، مجلسی است که در آن علاوه برنافرمانی خدا ، آشکارا وبدون واهمه گناه شود وحرام الهی مباح دانسته شود ،مثل اینکه در مجلسی آشکارا شراب آورده شود ومصرف شود ویا آشکارا زنی حرامی را انجام دهد ویا… همان گونه که ارتکاب عمل حرام، جرم محسوب می شود و عقوبت اخروی دارد، حاضر شدن در مجلسی که ارتکاب عمل حرام میشود نیز جرم و گناه شمرده شده و عذاب اخروی دارد. در قرآن کریم، حاضر نشدن در مجلس گناه و اعراض از لغو، یکی از صفات پسندیده مؤمنان و بندگان صالح خدا معرفی شده است. اسلام دستور می دهد که از لغزشگاه، بپرهیزیم و در مجلس معصیت مانند مجلس غنا ،شراب و قمار و غیبت و تهمت حاضر نشویم زیرا شرکت در این مجالس سبب می شود که هوس های نامطلوب و تمایلات غیر صحیح در انسان زنده و بیدار گردد. در این جا به نقل 3 روایت اکتفا می شود.
1. از امام صادق (علیه السلام)روایت شده است که فرمود:لاینبغی للمؤمن ان یجلس مجلساً یعصی الله فیه، و لا یقدر علی تغیره؛ برای مؤمن جایز نیست در مجلسی بنشیند که در آن معصیت خدا می شود و او قدرت بر (نهی از منکر کردن و) تغییر دادن آن را ندارد.( فروع کافی، ج 2، ص 374)
2. از امیرمؤمنان علی (ع) روایت شده که فرمود: مجالسة اهل اللهو ینسی القران، و یحضر الشیطان؛همنشینی با اهل لهو و گناه، موجب فراموشی قرآن و حضور شیطان می شود.( میزان الحکمه، ج 8، ص 532، حدیث 18047.)
بدیهی است که منظور از فراموشی قرآن، فراموشی قرائت آن نیست، بلکه مراد فراموشی دستورات وعمل به احکام نورانی قرآن است که شرکت کنندگان در مجالس لهو از آن محروم می باشند و منظور از حضور شیطان نیز تسلط شیطان بر اهل مجالس لهو است هر دو اینها (نسیان قرآن و حضور شیطان) از عوامل نابودی ایمان می باشد.
3. در حدیث دیگر از آن حضرت می خوانیم: «مجالس اللهو تفسد الایمان؛ مجالس لهو، ایمان را فاسد می گرداند.» (همان، حدیث 18053.)لهو و شرکت در مجالس لهو، نه تنها ایمان را فاسد می کند، بلکه هر تصمیم جدی را سست و متزلزل می کند،

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد