نکاتی چندپیرامون رجعت :
الف: رجعت به معنى عودت وبازگشت است. در اینجا به معناى بازگشت به سوى دنیا مى باشد و در اصطلاح معناى رجعت از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین است :
رجعت از مسلمات مذهب شیعه مى باشد به این معنا که بعضى از انسان هایى که قبل از ظهور امام عصر روحی فداه از دنیا رفته اند به زندگى دنیوى باز مى گردند، یکى از گروه هایى که رجعت مى کنند، ائمه علیهم السلام مى باشند.«رجعت» به معنای خاص آن جزء عقاید شیعه است اعتقاد به آن ضروری است وانکار آن , بر اساس بعضی از روایات انسان را از دایره تشیع خارج می سازد .
ب: پیرامون رجعت دلایل متعددى از ایات و روایات هم بر وقوع ان در بین امتهای پیشین هم بر اشاره به ان در اخر الزمان وجود دارد.
رجعت همگانى نیست؛ بلکه خاص است و فقط کسانى به دنیا باز مى گردند که مؤمن خالص یا مشرک محض باشند .رجعت امام حسین علیه السلام از امور قطعی است.
میزان الحکمه، ج 4، ص 1984، ح 6941 .
بصائر الدرجات، ص48 .
حکومت جهانی را که امام مهدی علیه السلام ایجاد فرمودند . در واقع خواست حضرت رسول الله به وقوع پیوسته است .
الایقاظ من الهجعه، ص 361، ح112)
در زیارت «آل یاسین» که ویژه امام عصر عجل الله تعالی فرجه است، بعد از نام بردن اسامی ائمه علیهم السلام شهادت می دهیم:
« ان رجعتکم حق لاشک فیها؛ رجعت شما بدون شک واقع خواهد شد.»
شیخ صدوق، الفقیه، ج3، ص458
و ما نیز آرزو می کنیم که در آن زمان باشیم، چنان که در زیارت جامعه می خوانیم: « و یکر فی رجعتکم؛ خدا یا ما را از کسانی قرار ده که در رجعت ائمه علیهم السلام باز می گردند».
بقره / 55 و 56 .
بقره / 243
آل عمران / 49.
مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه 210 سوره مبارکه بقره، (المیزان، ج 2، ص 106) به تفصیل درباره رجعت بحث کرده اند.
همچنین آقای علی سعادت پرور در کتاب ظهور نور، ترجمه: سید محمدجواد وزیری فرد، روایات باب را به تفصیل آروده اند، صص 257 – 219.)
اخرین مطلب اینکه: مباحث مربوط به کیفیات و چگونگی رجعت غیر از اصل وقوع رجعت است . و دانستن جزئیات ان امرى مسلم و ضرورى نیست.
بحارالانوار، ج 53، ص 39، حدیث 1
رجعت، علامه مجلسى، کانون پژوهش اصفهان، چاپ اول، ص 45
بحارالانوار، ج 53، ص 39، باب الرجعه احادیث 2 و 12 و 13 و 14 و 19 و 20 و 23 و 30.
1- پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان عجل الله تعالی فرجه علیرضا رجالی تهرانی، ص .257
2- حضرت مهدی علیه السلام فروغ تابان ولایت، محمد محمدی اشتهاردی ، ص 119 و .117
3- تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی، ج 2، ص 61-.160
4- همان، ص .161
5- بحارالانوار، ج 53، ص .127
6- اثباه الهدا ه ج 7، ص .157
7- الزام الناصب، شیخ علی یزدی حائری، ج 2، ص .360
8- بحارالانوار ج 53، ص .46
9- اصول کافی، کلینی، ج 1، ص .384
10- تفسیر عیاشی، ج 2، ص .281
11- رجعت از نظر شیعه، نجم الدین طبسى
12- رجعت، محمد باقر بهبودى
13- آینده جهان(دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر
14-=بازگشت به دنیا در پایان تاریخ , خدامراد سلیمیان
15-شیعه و رجعت ، ایه الله سید محمد میر شاه ولد