طلسمات

خانه » همه » مذهبی » قرض دادن ، بداخلاقی و ..

قرض دادن ، بداخلاقی و ..


قرض دادن ، بداخلاقی و ..

۱۳۹۳/۰۴/۳۰


۴۰۵ بازدید

با سلام. چهار تا سوال داشتم
۱.قرض دادن مستحب است یا واجب؟ در روایات آمده کسی که برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد بهشت بر او حرام میشود. اگه پول داشته باشیم و کسی قرض خواست آیا واجب است بدهیم؟ اگر ندهیم بهشت بر ما حرام میشود؟

۲.اگر کسی مثل سعد بن معاذ با آن همه خدمت به اسلام به خاطر بداخلاقی عذاب قبر شدیدی داشت پس وای به حال ما؟ من خیلی میترسم به سر ما چه می آید؟

۳. در شرایط کنونی که بعضی خانه ندارند اگه خانه متوسطی داشته باشیم و آن را بفروشیم و خانه مجهزتری بسازیم اشکال ندارد؟ دو دل هستم عذاب وجدان دارم. اما دلم میخواد خانه شیک تر و با امکانات بیشتری داشته باشم

۴.اگه یکی از افراد خانواده کافر شود چطوری نجس و پاکی را رعایت کنیم؟ کنارمان غذا میخورد دست های خیسش را هر جایی ممکن است بگذارد حمام میرود بعد با پای خیس روی فرش میاید مراعات هم نمیکند همه جای خانه نجس میشود چه کار باید کرد؟
با تشکر. خدا به شما خیر دهد.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با مرکز
1. قرض دادن عملی مستحب و دارای اجر و پاداش بسیار است .
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
مَنْ أَقْرَضَ مُؤْمِناً قَرْضاً یَنْتَظِرُ بِهِ مَیْسُورَهُ کَانَ مَالُهُ فِی زَکَاةٍ وَ کَانَ هُوَ فِی صَلَاةٍ مِنَ الْمَلَائِکَةِ حَتَّى یُؤَدِّیَهُ إِلَیْه: کسی که به مؤمنی تا مدّتی که او توان ادای آن را داشته باشد، قرض بدهد، مال او به عنوان زکات است (و ثواب زکات را دارد) و قرض دهنده تا هنگام ادای قرض، مورد درود فرشتگان است.
بحارالأنوار ج 100 ص 139 باب 1
امام صادق (ع) فرمود :
بر در بهشت نوشته ده است که ثواب صدقه ده برابر و ثواب قرض الحسنه هیجده برابر است. و نیز فرمود وقتی به کسی قشرض می دهید، مال شما در هر لحظه در صدقه است تا پول شما برگردد. زیرا در هر لحظه می توانید پول خود را مطالبه کنید و چون به برادر خود فرصت می دهید، لذا مانند این است که پول شما در صدقه است.
2. تعبیر حرام شدن بهشت بر چنین فردی معنایش این نیست که او حتما به بهشت نمی رود بلکه به این معنا است که کسی که می تواند به برادر مومنش پولی قرض دهد ولی خود داری می کند در واقع مانع و سدی در برابر بهشت رفتن خود ایجاد کرده و ورود خود را به بهشت سخت و دشوار کرده است .
3. فشار قبر
از مجموع روایات استفاده می شود که فشار قبر تابع گناهان است. و میزان و مدت آن نیز تابع میزان گناهان است . به همین جهت اختصاص به کفار و مشرکین و جنایتکاران ندارد بلکه مؤمنان و نیکان نیز به اندازه گناهان که از آنها سر زده ممکن است گرفتار فشار قبر شوند. فشار قبر برای چنین مؤمنینی سبب می شود که کفاره گناهان خود را در برزخ تحمل کنند تا در قیامت پاک باشند ولی برای جنایتکاران و کفار در قیامت عذابی سخت تر در انتظار شان است با توجه به مطالب کلی فوق، در روایات برخی امور به خصوص به عنوان چیزهائی که باعث عذاب قبر می شوند، شمرده شده است:
1 – حق الناس: حقوق مالی و غیر مالی مردم را ضایع کردن از عواملی است که موجب فشار و عذاب قبر می شود. سخن چینی ، غیبت، عیب جوئی و بد گوئی از مردم، عقوق والدین، رعایت نکردن حق همسر، خوردن مال حرام، ربا خواری. (بحارالانوار ، ج 5، ص 265 و ج 6، ص 222 و 240 و 245 ؛ لئالی ، ج 5، ص 88 ؛ بحار، ج 18، ص 324 ؛ محجه البیضاء ، ج 5 ، ص 235)
2 – بد اخلاقی: بد اخلاقی با مردم یا خانواده و دوست و رفیق، از جمله چیزهائی است که موجب عذاب و فشار قبر می شود حتی اگر انسان از اولیای خدا باشد . همچنان که در داستان سعد معاذ مشهور است. (قابوس الرجال، ج 4، ص 343)
3 – اجتناب نکردن از بول و نجاست: مانند این که انسان ایستاده روی زمین سخت بول کند و به بدن و لباس ترشح کند وبعدا با همان بدن و لباس نماز بخواند. پرهیز نکردن از بول به عنوان یکی از عوامل فشار قبر در روایات ذکر شده است. (بحار ، ج 6، ص 245 و محجه البیضاء ، ج 5 ، ص 235)
4 – نداشتن ولایت ائمه معصومین(ع): اعتقاد نداشتن به ولایت امامان معصوم از جمله چیزهائی است که موجب عذاب قبر می شود. (بحارالانوار،ج 6، ص 262) همچنان که به طور کلی گناهان و به خصوص برخی اعمال موجب فشار قبر می شود به طور کلی کارهای نیک و به خصوص برخی اعمال نقش به سزایی در آرامش روح در عالم برزخ و رهایی از فشار قبر دارد. مانند خدمت به مردم، نماز خواندن و به ویژه نماز شب، حج خانه خدا، صبر بر مشکلات و …
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به:
1 – انسان از مرگ تا برزخ ، نعمت الله صالحی حاجی آبادی
2 – منازل الاخره، حاج شیخ عباس قمی
3 – عروج روح، محمد شجاعی، کانون اندیشه جوان
3. تبدیل خانه به خانه ی بهتر
به طور کلی داشتن خانه بزرگ و راحت امری مطلوب است و از سعادت انسان شمرده شده است . اگر تبدیل خانه با هدف راحتی و رفاه بیشتر باشد و انگیزه تجمل گرایی و چشم هم چشمی و تفاخر و مانند آن در کار نباشد این عمل بی اشکال و جایز است . البته اگر کسی بتواند در کنار این عمل به افراد ضعیف هم کمک کند تا آنها هم بتوانند دارای مسکن و سرپناه باشند عملی خدا پسند و مطلوب و ارزشمند است .
4. کافر بودن فردی از اعضای خانواده
1. نمی توان به سادگی حکم به کافر بودن کسی کرد و به صرف احتمال نمی توان کسی را کافر دانست .
2. کافر شرعا به کسی گفته می شود که منکر ضرروی دین مانند توحید و نبوت و معاد باشد .
3. اگر کافر بودن کسی در خانواده ثابت شود در صورتی که بدن و دست او خیس باشد و با چیزی تماس بگیرد آن چیز نجس می شود اما تا یقین به چنین چیزی پیدا نکرده ایم نمی توان چیزی را نجس دانست .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد