۱۳۹۳/۰۴/۲۲
–
۳۳۱۰ بازدید
سلام میخواستم صحت این مطلب رو بدونم ممنون
برای نفرین بر مرگ یک نفر :
یونس بن عمار می گوید : به خدمت امام صادق علیه السلام آمدم و گفتم شخصی من را خیلی اذیت می کند
حضرت فرمود بر او نفرین کن . گفتم نفرین کرده ام . حضرت فرمود آن طور نه . اینگونه نفرین کن ابتدا چند روزی
از گناه دوری کن سپس روزه گرفته و نماز بخوان و صدقه داده آنگاه در آخر شب وضوی کاملی بگیر و بعد ازآن
دو رکعت نماز خوانده سپس در سجده بگو :
اللَّهُمَّ إِنَّ فُلَانَ بْنَ فُلَانٍ (اسم دشمن و پدر دشمن ) قَدْ آذَانِی اللَّهُمَ أَسْقِمْ بَدَنَهُ وَ اقْطَعْ أَثَرَهُ وَ انْقُصْ أَجَلَهُ وَ
عَجِّلْ لَهُ ذَلِکَ فِی عَامِهِ هَذَا
یونس بن عمار می گوید من نیز چنین کردم مدتی نگذشت که خبر مرگ او را آوردند
منبع : کتاب من لا یحضره الفقیه ج ۱ ص ۵۵۹
الظاهر أن الرجل کان من العامة أو أراد قتله و لهذا جوز له الدعاء بالهلاک، إلا أن یقصد بقطع الأثر أثر الظلم، و یحتمل جواز الدعاء على الظالم مطلقا بالهلاک لعدم الاستفصال، و الأولى الدعاء، برفع ظلمه و هدایته و هو أسرع إجابة فیما جربناه، و المظلمة ما تظلمه الرجل و ما تطلب عند الظالم و هو اسم ما أخذ منک.
ظاهر این است که فرد مورد نفرین در روایت از مخالفان بوده است و قصد قتل وی را داشته به همین جهت امام تجویز نفرین به هلاکت برای وی می کند و ممکن است مقصود از قطع اثر قطع اثر ظلم وی باشد و این احتمال نیز وجود دارد که نفرین ظالم مطلقا جایز باشد چون در روایت سوال نشده که ظالم آیا از مخالفان است یا نه؟ و بهتر این است که نفرین برای رفع ظلم و هدایتش باشد که این گونه بنا به آنچه ما تجربه کرده ایم سریع الاجابه تر است .
بنا بر این روایت مورد سوال نمی تواند در مورد نفرین مومن باشد و اگر هم شامل مومن بشود مومنی است که ظالم است وقابل هدایت نیست و جز با مرگ دست از ظلم نمی کشد .