خانه » همه » مذهبی » راه های به دست آوردن نشاط جوانی

راه های به دست آوردن نشاط جوانی


راه های به دست آوردن نشاط جوانی

۱۳۹۳/۰۴/۱۸


۱۲۴۲ بازدید

رسیدن به نشاط و شادى دائمى بستگى به عوامل جسمانى دارد و هم عوامل روانى و شناخت. مادر اینجا به برخى از این عوامل شادى و نشاط جوانى اشاره مى کنیم:

۱. انگیزه: انگیزه نقش بسزایى در ایجاد نشاط و انرژى دارد. باید سعى کنیم انگیزه هاى ما درونى باشد نه عوامل بیرونى مثل تشویق و پاداش، زیرا عوامل بیرونى متغیر است و کسى که انگیزه هایش را به این عوامل وابسته کند، نمى تواند شادى و نشاط خود را طولانى کند. مراد از انگیزه درونى، رسیدن به کمال انسانى و شکوفا شدن تمام استعدادهاى آدمى است.

رسیدن به نشاط و شادى دائمى بستگى به عوامل جسمانى دارد و هم عوامل روانى و شناخت. مادر اینجا به برخى از این عوامل شادى و نشاط جوانى اشاره مى کنیم:

1. انگیزه: انگیزه نقش بسزایى در ایجاد نشاط و انرژى دارد. باید سعى کنیم انگیزه هاى ما درونى باشد نه عوامل بیرونى مثل تشویق و پاداش، زیرا عوامل بیرونى متغیر است و کسى که انگیزه هایش را به این عوامل وابسته کند، نمى تواند شادى و نشاط خود را طولانى کند. مراد از انگیزه درونى، رسیدن به کمال انسانى و شکوفا شدن تمام استعدادهاى آدمى است.

2. داشتن اعتماد به نفس: با انسجام بخشیدن به افکار و شناخت ها و باور کردن توان و استعدادهاى خدادادى، مى توان به اعتماد نفس رسید اعتماد به نفس در یک تعریف ساده یعنى به این باور برسیم که کار نشدنى وجود ندارد. یا به عبارت دیگر : مشکلى نیست که آسان نشود / مرد خواهد که هراسان نشود

3. خوشبینى و امید: افراد خوشبین به دنیا و محیط زندگى به عنوان قلمرو دشمن نگاه نمى کنند. براى آنها همه چیز میدان رقابتى بزرگ است که در آن مى توانند توانایى و کاردانى خود را نشان دهند. آنان در بحران هاى زندگى هم از موقعیت هاى مطلوب غافل نیستند و بیشترین استفاده را از کمترین امکانات مى کنند.

4. تغذیه مناسب: تداوم نشاط و شادى بستگى دارد به تغذیه کافى و مناسب به دور از پرخورى یا خوردن موادى که ارزش غذایى کمى دارند. در این زمینه به توصیه هاى زیر توجه کنید :

هفته یک بار دم کرده گیاهى که تأثیر نشاط آور دارد مانند: گزنه، برگ درخت غان، بارهنگ خاربن، گل گاوزبان و مانند آن را بنوشید.

خوردن روزانه یک سیب شما را از مراجعه به پزشک بى نیاز مى کند.

خوردن انگور، سلامتى بخش، آرام بخش، ضد التهاب، از بین برنده ترس و بسیار مقوى و مغذى است.

مصرف عناصرى چون: روى، که در لبنیات، ماهى، ماکارونى، نان فراوان است و نیز ید، که با مصرف نمک ید دار تأمین مى شود به نشاط افراد خسته کمک مى کند.

5. تحرک: تحرک کلید موفقیت در هر چیز است و از لوازم ضرورى زندگى آدمى است. تحرک نه تنها بسیارى از بیمارها را بهبود مى بخشد و از اضافه وزن و کمر درد جلوگیرى مى کند، بلکه افسردگى را از بین مى برد و نشاط کافى به آدمى اعطا مى کند. انسان مى تواند تحرک را با ورزشهایى چون پیاده روى، دوچرخ سوارى، دوش آب سرد بلافاصله پس از دوش با آب داغ، کوهنوردى، شنا، استفاده از پله به جاى آسانسور، دو ماراتن و مانند آن به دست آورد. فعالیتهاى ورزشى سبب افزایش ظرفیت قلب و ریه مى شود، خون بهتر به عضلات و مغز مى رسد، استخوان ها و مفاصل قوى تر مى شوند، سوخت و ساز بدن سریعتر مى گردد، اندام زیباتر مى شود، احساس نگرانى و اضطراب از بین مى رود، مصونیت بدن در مقابل بیمارى ها بیشتر مى شود، خواب عمیقتر مى شود، نیروى اراده پرورش یافته و قوى تر مى شود سلامتى بدن و نشاط و شادى زندگى افزون مى گردد.

6. رفتن به دامن طبیعت: رفتن به کنار سبزه و آب و تنفس در هواى مطبوع و تمیز آن، رفتن به کنار دریا، به دمانه کوهها، به تماشاى درختان و گل ها اگر به صورت دائمى و هر چند وقت یکبار باشد، و انسان سعى کند استراحت خود را در این مکان ها قرار دهد، تأثیر معجزه آسایى بر نشاط و شادى انسان مى گذارد. اگر هم امکان رفتن به طبیعت را پیدا نکردیم، حداقل کارى کنیم که طبیعت به نزد ما بیاید. با استفاده از پرورش گل و گیاه داخل منزل و نیز استفاده از مواد خشبو کننده طبیعى چون عطر گل یاس، بهار نارنج، گل سرخ، لیمو ترش و استفاده از عصاره هاى آرام بخش چون بابونه، بنفش، نعناع، دارچین، گیاه موزنگوش و مانند آن به تاثیر فراوان آنها بر سلامت و نشاط روانى خود دست پیدا کنید.

7. بهداشت: در کنار همه موارد فوق، رعایت بهداشت اهمیت ویژه اى دارد، زیرا متخصصین سلامت تاکید مى کنند پیشگیرى مقدم بر درمان است و راهى آسانتر و مطمئن تر مى باشد. اگر بخواهیم از نشاط و شور و شوق بادوامى برخوردار باشیم لازم است یک چکاب کامل از خود داشته باشیم و به میزان قند و چربى خون و نیز کارکرد غدد و دستگاههاى بدن توجه کافى داشته باشیم تا در صورت به هم خوردن تنظیم آن، بتوانیم به آسانى از بروز بیمارى هاى خطرناک جلوگیرى کنیم.

8. معاشرت و مصاحبت با دوستان پرنشاط و امیدوار و با استعداد.

9. رابطه با خداوند توسط نماز، دعا و قرائت قرآن.

10. اشتغال به کارهاى هنرى مانند نقاشى، خطاطى، سفالگری، معرق کاری، خیاطى، گلدوزى و…

11. مطالعه و کسب علم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد