انتظار افضل الاعمال است نه افضل الحالات
۱۳۹۳/۰۴/۱۷
–
۵۴ بازدید
انتظار افضل الاعمال است نه افضل الحالات
خبرگزاری شبستان: افضل الاعمال است نه افضل الحالات پس انتظار عمل است نه حالت سکوت و سکون ما باید رفتارمان با رفتار آقا سنخیت داشته باشد. پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
انتظار افضل الاعمال است نه افضل الحالات
خبرگزاری شبستان: افضل الاعمال است نه افضل الحالات پس انتظار عمل است نه حالت سکوت و سکون ما باید رفتارمان با رفتار آقا سنخیت داشته باشد. پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره اعراف آیه 71
قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِی فِی أَسْمَاء سَمَّیْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤکُم مَّا نَزَّلَ اللّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ فَانتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ ﴿71﴾
گفت راستى که عذاب و خشمى [سخت] از پروردگارتان بر شما مقرر گردیده است آیا در باره نام هایى که خود و پدرانتان [براى بتها] نامگذارى کرده اید و خدا بر [حقانیت] آنها برهانى فرو نفرستاده با من مجادله مى کنید پس منتظر باشید که من [هم] با شما از منتظرانم (71)
نکته ها:
1- امام رضا(ع) فرمود: چقدر صبر کردن و انتظار فرج کشیدن نیکوست، آیا نشنیده اید که عبد صالح فرمود: پس منتظر باشید من هم با شما از منتظرانم.
2- هر کس در زندگی خود انتظار و امیدی دارد و البته زندگی به این امیدهاست، اگر چراغ امید خاموش بشود دیگر کسی دنبال کاری نمیرود منتهی باید دید چه انتظاری ارزش دارد. همه افراد امید دارند اما روشنفکر کسی است که در انتظار صلح جهانی باشد و برای همه مردم فکر کند.
اگر خواستید ببینید فردی چقدر ارزش دارد ببینید آرزویش چیست، آرزوی یک بچه آدامس است اما هر چه روح او بزرگتر شود امیدهای او هم بزرگتر میشود. بزرگترین افراد کسانی هستند که در انتظار حضرت مهدی باشند چون انتظار حضرت یعنی امید جهانی، خیر جهانی، عدالت جهانی و امنیت جهانی.
هر چه آرزو کوچکتر باشد نشان میدهد که شخص کوچکتر است و هرچه آرزو بزرگتر نشاندهنده بزرگی شخص است.انتظار حضرت مهدی یعنی انتظار همه خوبیها و محو همه بدیها.
3- باید دانست که انتظار یک عمل است زیرا در روایات آمده است افضل الاعمال و نمیگوید افضل الحالات پس انتظار عمل است نه حالت و سکوت و سکون، انسانی که منتظر مسافرش است یا کشاورزی که منتظر رسیدن میوههاست آسودهخاطر نمینشیند ما که منتظر آقا هستیم باید رفتارمان با رفتار آقا یک سنخیتی داشته باشد پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.
4- انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به بازشدن درهای رحمت و معرفت، انتظار یعنی من منتظرم جهان پر از عدل شود در دعای افتتاح که منسوب به امام عصر(ع) است میخوانیم خدایا ما به تو شکایت میکنیم یعنی نظامهای طاغوتی موجود در روی زمین را قبول نداریم، پس چه حکومتی را قبول داریم، پاسخ آن در ادامه دعا آمده است، ما راغبیم به سوی دولت کریمه.
5- در زمانی که استاد شهید مطهری در تهران بودند و برای تدریس به قم تشریف میآوردند مدتی در قم میزبان ایشان بودم، در همان زمان و در مسیر راه سوالات زیادی از ایشان میپرسیدن که یکی از آنها درباره ظهور بود. ایشان درباره حقیقت انتظار مثلی را از حجتالاسلام راشد نقل مینمودند و گفتند وقتی شب میشود همه ما در انتظار خورشید هستیم اما معنی انتظار خورشید این نیست که در تاریکی بنشینیم، هم متظر خورشید هستیم هم بلند میشویم و کاری انجام میدهیم و چراغی روشن میکنیم.
6- کسی که منتظر مصلح است باید صالح باشد. انسان بیتفاوت و بیغیرت و بیپول و بیقدرت که نمیتواند بگوید یا حجتالاسلام ابن الحسن تشریف بیاور، کسانی که در انقلاب و نظام اسلامی نقشی نداشته و ندارند اول از خدا بخواهند که به آنها نقشی بدهد و بعد دعای ندبه بخوانند، وقتی میگوییم مهدی بیا حضرت بیاید چه کند، لابد میگویید او خواهد آمد تا از حق مردم دفاع کند، خیلی خب وقتی هشت سال جنگ تحمیلی بود شما چقدر از حق دفاع کردید، در این حوض چقدر شنا کردهاید که حالا اقیانوس اطلس میخواهید. کسانی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند اصلا رویشان میشود که بگویند مهدی بیا.
7- علامت اخلاص انتظار فرج است از امام جواد(ع) درباره چرایی لقب منتظر برای امام زمان(ع) سوال شد ایشان فرمود زیرا ایام غیبتاش طولانی و مدتاش زیاد شود و مخلصان در انتظار قیاماش باشند و شکاکان انکارش کنند و منکران یادش را استهزا کنند.
8- ابوبصیر روایت کرده است که امام صادق فرمود آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند بدون آن هیچ عملی را از بندگان نمیپذیرد، گواهی دادن بر اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و اینکه پیامبر بنده و فرستاده اوست و اقرار به هر آنچه خداوند امر فرموده و ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما و پرهیزکاری و کوشش و خویشتنداری و انتظار حضرت مهدی(عج).
برگرفته از کتاب “پرتوی از آیه های مهدوی” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
خبرگزاری شبستان: افضل الاعمال است نه افضل الحالات پس انتظار عمل است نه حالت سکوت و سکون ما باید رفتارمان با رفتار آقا سنخیت داشته باشد. پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.
خبرگزاری شبستان: قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره اعراف آیه 71
قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَیْکُم مِّن رَّبِّکُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِی فِی أَسْمَاء سَمَّیْتُمُوهَا أَنتُمْ وَآبَآؤکُم مَّا نَزَّلَ اللّهُ بِهَا مِن سُلْطَانٍ فَانتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ ﴿71﴾
گفت راستى که عذاب و خشمى [سخت] از پروردگارتان بر شما مقرر گردیده است آیا در باره نام هایى که خود و پدرانتان [براى بتها] نامگذارى کرده اید و خدا بر [حقانیت] آنها برهانى فرو نفرستاده با من مجادله مى کنید پس منتظر باشید که من [هم] با شما از منتظرانم (71)
نکته ها:
1- امام رضا(ع) فرمود: چقدر صبر کردن و انتظار فرج کشیدن نیکوست، آیا نشنیده اید که عبد صالح فرمود: پس منتظر باشید من هم با شما از منتظرانم.
2- هر کس در زندگی خود انتظار و امیدی دارد و البته زندگی به این امیدهاست، اگر چراغ امید خاموش بشود دیگر کسی دنبال کاری نمیرود منتهی باید دید چه انتظاری ارزش دارد. همه افراد امید دارند اما روشنفکر کسی است که در انتظار صلح جهانی باشد و برای همه مردم فکر کند.
اگر خواستید ببینید فردی چقدر ارزش دارد ببینید آرزویش چیست، آرزوی یک بچه آدامس است اما هر چه روح او بزرگتر شود امیدهای او هم بزرگتر میشود. بزرگترین افراد کسانی هستند که در انتظار حضرت مهدی باشند چون انتظار حضرت یعنی امید جهانی، خیر جهانی، عدالت جهانی و امنیت جهانی.
هر چه آرزو کوچکتر باشد نشان میدهد که شخص کوچکتر است و هرچه آرزو بزرگتر نشاندهنده بزرگی شخص است.انتظار حضرت مهدی یعنی انتظار همه خوبیها و محو همه بدیها.
3- باید دانست که انتظار یک عمل است زیرا در روایات آمده است افضل الاعمال و نمیگوید افضل الحالات پس انتظار عمل است نه حالت و سکوت و سکون، انسانی که منتظر مسافرش است یا کشاورزی که منتظر رسیدن میوههاست آسودهخاطر نمینشیند ما که منتظر آقا هستیم باید رفتارمان با رفتار آقا یک سنخیتی داشته باشد پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.
4- انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به بازشدن درهای رحمت و معرفت، انتظار یعنی من منتظرم جهان پر از عدل شود در دعای افتتاح که منسوب به امام عصر(ع) است میخوانیم خدایا ما به تو شکایت میکنیم یعنی نظامهای طاغوتی موجود در روی زمین را قبول نداریم، پس چه حکومتی را قبول داریم، پاسخ آن در ادامه دعا آمده است، ما راغبیم به سوی دولت کریمه.
5- در زمانی که استاد شهید مطهری در تهران بودند و برای تدریس به قم تشریف میآوردند مدتی در قم میزبان ایشان بودم، در همان زمان و در مسیر راه سوالات زیادی از ایشان میپرسیدن که یکی از آنها درباره ظهور بود. ایشان درباره حقیقت انتظار مثلی را از حجتالاسلام راشد نقل مینمودند و گفتند وقتی شب میشود همه ما در انتظار خورشید هستیم اما معنی انتظار خورشید این نیست که در تاریکی بنشینیم، هم متظر خورشید هستیم هم بلند میشویم و کاری انجام میدهیم و چراغی روشن میکنیم.
6- کسی که منتظر مصلح است باید صالح باشد. انسان بیتفاوت و بیغیرت و بیپول و بیقدرت که نمیتواند بگوید یا حجتالاسلام ابن الحسن تشریف بیاور، کسانی که در انقلاب و نظام اسلامی نقشی نداشته و ندارند اول از خدا بخواهند که به آنها نقشی بدهد و بعد دعای ندبه بخوانند، وقتی میگوییم مهدی بیا حضرت بیاید چه کند، لابد میگویید او خواهد آمد تا از حق مردم دفاع کند، خیلی خب وقتی هشت سال جنگ تحمیلی بود شما چقدر از حق دفاع کردید، در این حوض چقدر شنا کردهاید که حالا اقیانوس اطلس میخواهید. کسانی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند اصلا رویشان میشود که بگویند مهدی بیا.
7- علامت اخلاص انتظار فرج است از امام جواد(ع) درباره چرایی لقب منتظر برای امام زمان(ع) سوال شد ایشان فرمود زیرا ایام غیبتاش طولانی و مدتاش زیاد شود و مخلصان در انتظار قیاماش باشند و شکاکان انکارش کنند و منکران یادش را استهزا کنند.
8- ابوبصیر روایت کرده است که امام صادق فرمود آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند بدون آن هیچ عملی را از بندگان نمیپذیرد، گواهی دادن بر اینکه هیچ معبودی جز خدا نیست و اینکه پیامبر بنده و فرستاده اوست و اقرار به هر آنچه خداوند امر فرموده و ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما و پرهیزکاری و کوشش و خویشتنداری و انتظار حضرت مهدی(عج).
برگرفته از کتاب “پرتوی از آیه های مهدوی” نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی