۱۳۹۳/۰۳/۱۶
–
۸۸۴ بازدید
اندیشه «ثنویت»، چگونه پدید آمده است؟
بشر و مخصوصاً نژاد آریا، از دیر باز پدیده های جهان را به دو قطب («خوب»ها – «بدها»ها) تقسیم می کرده است. نور، باران، خورشید، زمین و بسیاری از چیزهای دیگر را در قطب خیرها و خوبها بشمار می آورده است؛ و تاریکی، خشکسالی، سیل، زلزله، بیماری، درندگی و گزندگی را در صف بدها و شرور جای می داده است. البته در این دسته بندی، بشر، خودش را مقیاس و محور تشخیص قرار می داده است؛ یعنی هر چه را که برای خویش سودمند می یافته، «خوب» می دانسته و هر چه را که برای خویش زیانمند می دیده، «بد» می نامیده است. برای انسانهای پیشین این اندیشه پیدا شده است که آیا بدها و شرها را همان کسی می آفریند که خوبها و خیرها را پدید آورده است؟ یا آنکه خوبها را یک مبدأ ایجاد می کند و شرها را مبدأی دیگر؟ آیا خالق نیک و بد یکی است، یا جهان دو مبدأ و دو آفریننده دارد؟ گروهی چنین حساب کردند که آفریننده، خودش یا خوب است و نیکخواه، و یا بد است و بدخواه. اگر خوب باشد بدها را نمی آفریند، و اگر بد باشد خوبها و خیرها را ایجاد نمی کند. از این استدلال، چنین نتیجه گرفتند که جهان دو مبدأ و دو آفریدگار دارد (ثنویّت).
مجموعه آثار شهید مطهری ج1 – عدل الهی، شهید مطهری
مجموعه آثار شهید مطهری ج1 – عدل الهی، شهید مطهری