خانه » همه » مذهبی » ازدواج معصومین ع

ازدواج معصومین ع


ازدواج معصومین ع

۱۳۹۳/۰۳/۱۰


۱۰۴ بازدید

سلام خسته نباشیدایازدواجهای معصومین همگی بنابه مصلحت دین وجامعه بوده وهیچ کدام بخاطرمصالح شخصی ازدواج نکرده اندودیگرانکه گفته میشودکسیکه ازدواج نکرده وگناه نمیکنداجربیشتری داردتاکسیکه ازدواج کرده وگناه نمیکندپس درازدواج چه برتری وجودداردباتشکرخدانگهدار

پاسخ سوال اول-مصالح دینی و شخصی ائمه ع دو امر متفاوت نیست که بعضی افعال و اعمالشان طبق مصالح شخصی بوده و بعضی به خاطر خدا . انان از کسانی هستند که میگویند: ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمیننماز و عبادت و زندگی و مردنم برای خداست.(سوره انعام ایه162 )
نه اینکه علائق شخصی نداشته باشند بلکه علائق شخصی انها و مصالح شخصی انها عین مصالح دین است چون انها معیار حق و باطل هستند همانگونه که پیامبر اکرم در مورد حضررت علی ع فرمود : علی مع الحق و الحق مع علی یدور اینما دار علی با حق است و حق با علی است هرکجا علی باشد حق همان جاست. اعمال و رفتارمعصومین ع میزان حق است
پاسخ سوال دوم-اگر ازدواج فقط برای ارضاء غرایز جنسی باشد ممکن است کسی بگوید من میتواننم با تقوی و روزه جلوی این غرایز را بگیرم . پس چه لزومی دارد که ازدواج کنم ؟ هدف از ازدواج فقط ارضاء غرایز نیست . در ازدواج انسان به کمال میرسد . احساس شخصیت بیشتر میکند . انسان متاهل را بیشتر درجامعه تحویل میگیرند . احساس مسئولیتش بیشتر میشود . احساس آرامش میکند . این انگیزه خوبی برای ازدواج است . آمار خودکشی مجردها بیشتر از متاهل ها است . امام باقر(ع) به زنی که میخواست بدون ازدواج، به کمال برسد فرمود: این کار را نکن اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت، فاطمه(س) به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود ( علامه مجلسی، بحارالانوار، ج100، ص219. )
از طرف دیگر طبق آموزه‌های اسلامی برای ازدواج برکات زیادی وجود دارد که فرد ازدواج کننده از آن بهره‌مند خواهد شد؛ ازجمله رسول گرامی اسلام(ص) فرموده است: «زَوِّجُوا أَیَامَاکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُحْسِنُ لَهُمْ فِی أَخْلَاقِهِمْ وَ یُوَسِّعُ لَهُمْ فِی أَرْزَاقِهِمْ وَ یَزِیدُهُمْ فِی مُرُوَّاتِهِمْ»جوان‌هایتان را به ازدواج دراورید زیرا با این کار خداوند اخلاق آنها را نیکو می‌گرداند و روزی‌هایشان را زیاد می‌کند و بر جوانمردی‌های آنان می‌افزاید.[النوادر /راوندی، ص37]
ایشان درحدیث دیگر می‌فرماید: « اتَّخَذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُم. همسر بگیرید، همانا روزی شما را زیاد می‌کند.[من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص384]
ازدواج به موقع ثمرات دیگری دارد که ازجمله آن؛
1. انطباق بیش تر و بهتر اخلاق و رفتار و تمایلات با همسر به دلیل انعطاف شخصیتى
2. امکان یادگیرى بهتر مهارتهاى زندگى و تصحیح افکار و رفتارهاى نادرست
3. حفظ حیا
4. به فعلیت رسیدن قوه مسئولیت‌ پذیرى و اتکاء به خود در سنین پائین تر، با تمرین آن در زندگى
5. آرامش روحى و جسمى براى انجام فعالیتهاى علمى ،کار و تلاش بیشتر و بهتر
6. شادابى و زنده‌ دلى
7. پر شدن اوقات فراغت دختران و پسران در اثر ازدواج و صرفه‌ جویى در هزینه‌ هاى زیادى که الآن ارگان‌هاى مربوطه براى پر کردن اوقات فراغت آنان هزینه مى‌ کنند
8. ایجاد فراغت فکر برای تحصیل و کار و تلاش بهتر
9. به وجود آمدن انگیزه براى تلاش و فعالیت بخاطر احساس مسئولیت نسبت به همسر
10. پیشگیری از گرفتار شدن دختران و پسران به عشق های خیابانى
البته توجه به این نکته ضروری است، احکامی که خداوند برای بندگان تشریع کرده، بر دو گونه است، قسمتی از این احکام تغییر ناپذیر است، همه انسان ها موظف به انجام آن هستند و استثنا پذیر نیست؛ مانند انجام عبادات واجب و دوری از محرمات، ولی قسم دیگری از اعمالی که خداوند به آن سفارش کرده، مثل برخی از مستحبات، [1] بسته به موقعیت فردی و اجتماعی افراد قابل تغییر است. در این قسم از احکام هر فرد می تواند بر اساس مصلحت شخصی یا اجتماعی خود، با آن برخورد کند. به عنوان مثال گر چه ازدواج امری پسندیده است و در روایات به آن تأکید شده است، اما همین امر برای افراد مختلف با روحیه های متفاوت، از نظر اهمیت در یک درجه نیست، اگر کسی با ازدواج نکردن به حرام می افتد یا دچار تشویش خاطر می شود و از مزاج گرمی برخوردار است، به گونه ای که اگر ازدواج نکند، از وظایف دیگر زندگی باز می ماند، به یقین این امر برای چنین شخصی سزاوار بلکه واجب است و این احتمال بعید نیست، روایاتی که تأکید بر ازدواج دارد، ناظر به این گونه افراد باشد. اما برای کسی که ازدواج، وظایف مهم دیگر زندگی او از قبیل تحصیل، تبلیغ دین و … را دچار مشکل می کند، می توان از آن چشم پوشی کرد.
————
[2] ازدواج در حکم اولیه مستحب است، و در صورتی واجب می شود که انسان به حرام افتد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد