خانه » همه » مذهبی » اختلافات زناشویی، بی توجهی و کم محلی شوهر

اختلافات زناشویی، بی توجهی و کم محلی شوهر


اختلافات زناشویی، بی توجهی و کم محلی شوهر

۱۳۹۳/۰۲/۱۱


۷۲۱۹ بازدید

سلام من ۱ سال است که نامزدم البته قبل از ازدواج در دانشگاه همسرم را می شناختم که خانواده هایمان در جریان بودند،ولی خانواده شوهرم با این ازدواج مخالف بودند چون تجربه بدی از اینگونه ازدواجها داشتند.ولی همسرم به من قول داد که با آنها کنار می آید فقط به شرطی که من صبر داشته باشم.خانواده من هم رضایت کامل به این ازدواج نداشتند اما شوهرم آنها را راضی کرد که بعد ازدواج بهترین شرایط را برای من محیا می کند تا همه غبطه مارا بخورند.بعد از گرفتن لیسانس ازدواج کردیم.البته از نظر مالی و سطح فرهنگ هیچ تفاوتی با هم نداریم.که خود شوهرم اعتراف کرد فکر نمیکرده من را به او بدهند.من نیز بعد از ازدواج تمامی بدخلقی هاو شرایط خانواده اش را پذیرفتم.حتی اقوام دورشان که از سطح فرهنگ ووضعیت مالی بسیار پائین تر از ما بودند به من بی محلی میکردندکه همان موقع هم شوهرم از من طرفداری نمیکرد.اوایل آنها با من بد بودند اما حالا که خوب شده اند شوهرم با من بد شده است انگار که پشیمان شده است.حرفهای دلسرد کننده میزند ولی بعد ازمن بسیار عذرخواهی می کند یکبار صراحتا به من گفت به خاطر اینکه آبرویش جلوی اقوامش می رود از من جدا نمیشود.
روز خواستگاری ازاو قول گرفتم به سرکار بروم از وقتی سرکار میروم سر هر مسئله ای که بحث میکنیم مراتهدید می کند، که دیگر نمیگذارم بروی.تابه حال هم بسیار به من توهین کرده و شخصیتم را کوچک می کند و ولی سکوت کردم.او اما دیگر نمی توانم تحمل کنم خسته شدم و به فکر جدایی هستم.لطفا کمکم کنید.

با سلام و عرض ارادت خدمت شما پرسشگر گرامی از اینکه با ما سخن می گوئید خرسندیم.پرسشگر گرامی مشاور مانند چراغی است که راه را برای فرد روشن می کند و مشکلاتی که در راه وجود دارد را برای فرد متذکر می شود و این خود فرد است که با توجه به راهنمایی های مشاور راهی را که باید برود را انتخاب می کند. بدون شک شما بهتر از بنده می توانید درباره زندگی خود قضاوت کنید؛ بنابراین نکاتی را که در پاسخ به آن اشاره می شود را در نظر بگیرید و با توجه شرایط خود تصمیم گیری کنید.
موضوع مورد نظر شما یکی از مسائل بسیار پیچیده ای است که از طریق مکاتبه نمی توان تمام ابعاد آن را بررسی کرد، به همین دلیل  از شما می خواهم تا زمانی که با یک مشاور خانواده ماهر در زمینه جدایی خود مشاوره نکرده اید؛ درباره طلاق و جدایی از همسرتان تصمیم گیری نکنید.
پرسشگر گرامی متن سوال شما را با دقت و تامل خواندم، بدون شک لحظات سختی را گذرانده اید و تحمل رفتار های ناپسند شریک زندگی ، کسی انسان به او اعتماد دارد و او را در تمام سختی پشتیبان خود می داند، حال اگر این تکیه گاه و مامن خود موجب سلب آرامش انسان شود، انسان شکایت نزد چه کسی برد. آزار و اذیت از طرف هر کسی باشد غیر قابل تحمل است اما اگر این رفتارها از طرف شریک انسان باشد، احساس نارضایتی را در انسان دو چندان می کند. حتما تحت فشار زیادی بوده اید که تصمیم گرفته اید که از خانه شوهر خود شوید و در کنار والدین خود زندگی کنید. یک زن زمانی تصمیم به چنین کاری می گیرد که احساس کند در زندگی همسرش هیچ نقشی ندارد و تمام درها را در مقابل خود بسته ببیند. البته شاید چون به تنهایی به بررسی اوضاع پرداخته اید تمام درها را در مقابل خود بسته دیده اید، اکنون از شما می خواهم به همراه مشاوری آگاه به بررسی شرایط زندگی خود بپردازید، مطمئن هستم که حتما دری را در مقابل خود خواهید یافت.
خواهر گرامی تصور کنید برای رسیدن به مقدار زیادی پول لازم است در صندوقچه ای را باز کنید اما قفل بزرگی مانع رسیدن شما به آن پول می شود. شما چه راهی را در پیش می گیرید؟ آیا بعد از مقداری تلاش از باز کردن در صندوقچه منصرف می شوید؟ و یا اینکه برای رسیدن به هدف خود با تمام وجود تلاش می کنید، حتی اگر این تلاش ها ماه ها و سال ها طول بکشد؟ گرچه برای رسیدن به پول باید زحمت و رنج بسیاری را تحمل کنید اما لذت به دست آوردن پول تمام این سختی ها را شیرسن می کند. شما هم برای رسیدن به گنج زندگی خود لازم است با تمام وجود تلاش کنید و هیچ گاه ناامید نشوید. به یاد داشته باشید طلاق پاک کردن صورت مسئله است نه حل آن و به عنوان آخرین راه پیش روی زوجین مطرح می شود و انسان تا زمانی که راه های دیگر را امتحان نکرده است نباید به سراغ این راه برود. در زیر به بررسی راهکارهایی که می تواند باعث اصلاح رفتار همسرتان شود می پردازیم اما قبل از آن ذکر چند نکته لازم است:
1.از آنجا که مرد از لحاظ عاطفی تحت تاثیر همسر خود می باشد، رفتار های زن در بهبود روابط بین همسران بسیار حیاتی است. پس رفتارهای شما در تداوم زندگی شما نقش زیادی دارد. با دقت راهکارهای زیر را به کار گیرید.
2.آیا تا به حال به تفاوت های بین انسان وحیوان توجه کرده اید؟ چه تفاوتی بین انسان وحیوان وجود دارد، قبل از خواندن جواب لحظه ای با خود تامل کنید!چه جوابی به این سوال می دهید؟درست حدس زدید، یکی از تفاوت های انسان و حیوان امید به آینده است. امید به انسان شور و روشنی می بخشد و در سخترین شرایط به فریاد انسان می رسد. مرگ واقعی انسان زمانی فرا می رسد که امید خود را از دست بدهد. شما هم برای موفقیت در این میدان باید امید خود را از دست ندهید.
انسان با داشتن امید به آینده خود می تواند بر تمام مشکلات بر سر راه خود فایق آید.شما نیز می توایند بر مشکلی که ذکر کرده اید غلبه کنید به شرط اینکه واقعا و از صمیم قلب خواستار غلبه بر مشکل خود باشید و هیچگاه امید خود را از دست ندهید.
3. انتظار نداشته باشید یک شبه شوهر شما تغییر کند، بلکه همانطور که خود شما هم می دانید تغیییر رفتار به صورت تدریجی صورت می پذیرد، پس در این راه بیش از هر چیز صبر می تواند به شما کمک کند.
در زیر به راهکارهایی اشاره می شود که می تواند در حل مشکلتان به شما کمک کند:
1.در گام اول لازم است، به سمت شوهر خود برگردید اما از آنجا که رفتارهای شوهرتان در شما تاثیر مستقیم داشته است، این کار به گونه ای باید صورت پذیرد که او به اشتباه خود پی ببرد و نسبت به جبران گذشته تلاش کند.  
2. در گام بعدی لازم است که علت رفتار همسر خود را شناسایی کنید و زمینه های بوجود آمدن چنین رفتارهایی را از بین ببرید. برای این کار با دقت رفتار های او را زیر نظر بگیرید و ببینید چنین رفتارهایی ریشه در چه چیزی دارد، پس از آن سعی کنید این عوامل را از بین ببرید.
3. خاطرات خوش گذشته را یاد آوری کنید، این امر می تواند این نکته را به شما یاد آور شود که همانطور که در گذشته لحظات خوشی را با همسرتان داشته اید، می توانید الان نیز آن خوشی ها را تکرار کنید.
4. نقاط ضعف خود را یاد داشت کنید وسعی کنید آنان را بر طرف کنید.
5. یکی از عوامل بسیار مهم برای استحکام خانواده و رضایت زن و شوهر از زندگی زناشویی، داشتن نگرش مثبت نسبت به همسر و مثبت‌اندیشی دربارة اوست. مثبت‌اندیشی به مفهوم پذیرفتن توانمندی‌ها، صداقت، قابلیت اعتماد و صمیمیت یک شخص دیگر است. مثبت اندیشی نسبت به همسر به معنای خوب دیدن همسر، علاقه داشتن به او، و داشتن احساس مثبت نسبت به اوست. تا زمانی که زن و شوهر چنین احساسی نسبت به هم پیدا نکنند همواره در معرض اختلاف و تعارض با یکدیگر قرار دارند. پایة خانواده بر محبت بین زن و شوهر بنا نهاده شده است و این تنها در سایة نگرش مثبت زن و شوهر نسبت به هم امکان پذیر است. حسن ظن و نگرش مثبت یکی از همسران به دیگری، محبت او را به سوی خود جلب می‌کند. علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: «من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه؛ کسی که نسبت به دیگران گمان نیکو برد محبت آنان را به دست آورد.» از اینرو لازم است برای مدتی هم که شده تمرکز بر ویژگی‌های مثبت همسر خود پیدا کنید و از افکار منفی که در مورد او به ذهنتان می آید خود داری کنید.
6. غم و نگرانی را از چهرة خود بزدایید و با رویی باز و چهره‌ای خندان با او روبه‌رو شوید. هنگام ورود شوهرتان به خانه به استقبال او بروید، به او سلام و خسته نباشید بگویید، از حالش جویا شوید، به او بگویید که از آمدن او خوشحالید و دلتان برای او تنگ شده بود.
7. زمانی که او را بی حال و بی انگیزه می بینید، شما سر صحبت را باز کنید، و با او حرف بزنید؛ با شوهرتان شوخی کنید و او را بخندانید؛ کنارش بنشینید و با او درد دل کنید؛ از اتفاقاتی که در روز برایش رخ داده بپرسید، به سخنانش با توجه و علاقه گوش دهید؛ کنار شوهرتان بنشینید و با هم فیلم مورد علاقه‌اش را تماشا کنید.
8. پیش از ورود شوهر، خود را بیارایید، لباس‌های زیبا و اغوا کننده بپوشید، عطر یا ادکلن خوش بو استعمال کنید، و به او نشان دهید که همة این کارها را برای او انجام داده‌اید. سعی کنید در روابط جنسی که با شوهر خود دارید جذاب و متنوع ظاهر شوید. با مهربانی از او بخواهیدتوقعات خود را در زمینه مسائل جنسی برای شما بگوید و شما هم سعی کنید به توقعات او جامه عمل بپوشانید.
9. به این نکتة مهم توجه داشته باشید که، برای مردان نشان دادن عشق خود از طریق معاشقه و آمیزش بسیار راحت‌تر از بیان لفظی آن است، بنابراین تمایل شوهرتان را به معاشقه و آمیزش، نوعی ابراز عشق و علاقه به حساب آورید. البته، مرد نیاز دارد احساس کند دوستش دارند نه آن‌که تحملش می‌کنند؛ و این زمانی حاصل می‌شود که زن با رغبت به این خواستة شوهرش پاسخ دهد. به طور خلاصه، از هر راه و روشی برای باز کردن دریچه‌های قلب شوهرتان به سمت خودتان استفاده کنید. با انجام این کار، حتی اگر لفظ «دوستت دارم» را از او نشنوید رفتار و گفتارش نشان دهندة نهایت عشق و علاقة او به شما خواهد بود.
10. در حق اودعا کنید و از خداوند بخواهید که مهر و محبت شما و همسرتان را افزایش دهد.
11. در موقعیت های مناسب به او ابراز علاقه و عشق کنید و در مناسبتها براى او هدیه (هر چند ارزان قیمت) تهیه کنید
12. باید به این باور رسید که نحوه رفتار با همسر و مراعات حقوقی که بر گردن دیگری دارد، ‌هم او را محبوب می ‌سازد و هم ضامن توفیق او در امر همسرداری است و در نتیجه فضای زندگی آمیخته به لطف و خوش رفتاری و جاذبه بین یکدیگر می شود.
13. با مطالعه کتابهای مربوط به انتخاب همسر،آیین همسرداری،چگونگی ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه های آموزش خانواده ،دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.
14. رفتارهای ناپسند همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید و اشتباهات او را نادیده بگیرید و با کرامت نفس از این رفتارها تغافل کنید.
15. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم ،به جای سرزنش کردن یکدیگر یا تفسیر نادرست،به شناسایی مسأله و یافتن راه حل آن بپردازید. همیشه در رویارویی با مسائل و مشکلات خانوادگی، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسؤولیت خود و شناخت انتظارات متقابل، به حل و فصل اختلافات رو آورید.
16. هرگز همسرتان رابا زن یا مرد دیگر مقایسه نکنید.
17. اشتباهات خود را قبول کنید و به بگوئید با تمام وجود برای جبران گذشته تلاش می کنید.
18. عشق و علاقه خود نسبت به او را بیان کنید و نشانه های ان را در زندگی برای او یاد اور شوید. به او بگوئید تنها مشکل شما عدم توانایی در ابراز علاقه به او بوده است.
19.به یاد داشته باشید تمام تلاش‌هایی که شما برای حفظ زندگی خود انجام می دهید، نزد خدا ماجور می باشد و در برابر سختی‌هایی که در این راه می کشید، ثواب زیادی را می برید. به یاد داشته باشید تصمیم به جدایی تنها زندگی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه زندگی دختر فهت ساله شما هم تحت تاثیر منفی قرار می گیرد و او از این جدایی آسیب شدید می بیند، پس به خاطر او هم که شده برای ترمیم زندگی خود دوباره تلاش کنید.
20. همانطور که در بالا اشاره شد، گاهی مواقع تلاش زن و شوهر برای حل مشکل خود ره به جایی نمی برد، از اینرو لازم است از همفکری دیگران کمک بگیرند. برای حل مشکل خود از اقوام و نزدیکان خود که راز نگهدار و مورد اعتماد شوهرتان هستند، بخواهید در حل مشکلتان شما یاری دهند. در ضمن استفاده از تجربه مشاوران خانواده می تواند به شما کمک شایانی داشته باشد.
***سخن پایانی
خواهر گرامی؛ اگر احساس می¬کنید ماندن در رابطه زناشویی با شوهرتان هر روز مشکلات و مسائل حادی برای¬تان به همراه دارد باید گفت گزینه طلاق فقط یکی از اولین چیزهایی است که به ذهن¬تان خطور کرده؛ لذا یادتان باشد که تصمیم¬های احساسی معمولاً نتایج خوبی در پی ندارند و اگر خدای ناکرده فقط بخواهید با احساساتتان تصمیم بگیرید شاید خیلی زود پشیمان شوید. توقع نداشته باشید که ما به شما بگوییم زندگی¬تان را ادامه دهید و یا از شوهرتان جدا شوید؛ زیرا ما فقط می¬توانیم شما را راهنمایی کنیم تا تصمیم درست را بگیرید. شما فقط زندگی خودتان را می¬بینید؛ اما مطمئن باشید مشاوران این مرکز با بررسی چندین مورد مشابه شما می¬توانند نتایج تصمیمی که می¬گیرید را هشدار بدهند و آنها را در اختیارتان قرار دهند. ماندن یا ترک زندگی زناشویی با شوهرتان، خواندن سرگذشت زندگی دیگران نیست، بلکه خود زندگی است؛ لذا به این باور برسید که شما درون یک رابطه قرار دارید، رابطه¬ای که در آن نسبت به یکدیگر متعهد شده¬اید؛ لذا آنچه از سر گذرانده¬اید و آنچه در پیش رو دارید همگی واقعی هستند و فقط خود شما هستید که با عمیق¬تر و دقیق¬تر نگاه کردن به آن می¬توانید درباره آن تصمیم بگیرید.
تصمیم به جدایی از شوهرتان همانقدر مهم و جدی است که برای ازدواج با وی تصمیم گرفته بودید؛ زیرا تمام آینده شما را تحت تأثیر قرار می¬دهد؛ بنابراین همانطور که اندکی پیش¬تر نیز اشاره نمودیم سعی نمایید گزینه¬های بهتری را که برای انتخاب وجود دارند، بیابید تا نگرانی از شما و زندگی¬تان رخت بربندد. البتّه ناگفته نماند که با همه این اوصاف به شما حق می¬دهیم با وضعیت موجود حاکم بر روابط زناشویی در شرایط امروزی جامعه، با مشاهده ابتلای همسرتان به شکاکی و …  تا این حد از خود نگرانی نشان دهید، اما شایسته است قبل از هر گونه تصمیم¬گیری در این مرحله که به نظر می¬رسد بی تأثیر از هیجانات زودگذر و به دور از خطاء و اشتباه نخواهد بود، مقداری واقع¬بینانه¬تر به مسائل بنگرید و بعد تصمیم بگیرید تا خدای ناکرده بعدها پیامدهایی نظیر احساس گناه و خطاء به سراغتان نیاید؛ زیرا« تشکیل خانواده بدون گرفتاری هم نیست» و مطمئناً شما نیز با آگاهی نسبت به این مسأله اقدام به ازدواج کرده¬اید. به هر حال شما یکبار تصمیم بزرگی در زندگی خود گرفته و با شوهر خود ازدواج کرده¬اید، لذا در زمینه تصمیم¬گیری-های کلان صاحب تجربه (خوش یا ناخوش) هستید.
 اگر قرار باشد از تجربه خودتان در زندگی استفاده نکنید و از آن عبرت نگیرید، به نظر می¬رسد کلام مشاور و … نیز کارساز نخواهد بود. مهمترین درسی که شایسته بود بدان رسیده باشید این است که هر زندگی زناشویی مسایل خاص خود را دارد و این یک چیز عمومی است. اگر به درستی به اطراف خود بنگرید بعید به نظر می¬رسد بتوانید به تعداد انگشتان دست خود خانواده¬هایی را بیابید که مشکل و مسئله¬ای هر چند کوچک در زندگی نداشته باشند. از سویی طلاق آخرین دواست نه اولین گام. هنر در حفظ و اداره کردن زندگی مشترک است نه بهم ریختن حیات زندگی. خواهشمندیم بنیان خانواده و زندگی مشترک را با صبر و حوصله محکم نمایید و در مقابل دشواری¬های زندگی زانو خم نکنید تا از اجر معنوی آن بهره ببرید. همانطور که می دانید نهاد خانواده گرچه نهاد کوچکی است ولی به مراتب از سایر نهادها اهمیت بیشتری دارد و از پیچیدگی خاصی برخوردار است زیرا در روابط خانوادگی مهمترین عناصر این روابط را انسانها تشکیل می دهند و انسان موجود بسیار پیچیده ای است و از ویژگی های شخصیتی فراوانی مانند تفکر، احساس و هیجان و عواطف و… برخوردار است علاوه بر این تفاوت های فردی نیز بر این پیچیدگی می افزاید بنابراین زن و مردی که با هم ازدواج می کنند و نهاد خانواده را تشکیل می دهند برای استحکام این نهاد باید هم قبل از ازدواج و هم حین ازدواج و هم بعد از ازدواج شرایط و مسائلی را مراعات کنند تا کمترین اصطکاک و بیشترین همخوانی و هم گرایی را نسبت به یکدیگر داشته باشند. در رابطه با سوالی که مطرح کرده‌اید قبل از هر چیز توجه به این نکته لازم است که مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به زندگی خانوادگی استحکام بخشد و زن و شوهر را در کنار هم برای سال‌های طولانی نگه دارد، گذشت و بخشش اشتباهات یکدیگر است. بدون این صفت، هر رفتار اشتباه یک طرف باعث رنجش خاطر و آزردگی دیگری می‌شود و او را به سوی افکار و رفتارهای ناخوشایند سوق می‌دهد. با افزایش تحمل و گذشت، انسان می‌تواند راهی برای رفع مشکل پیش آمده بیابد و در فرصت مناسب با همسر خود درباره وضعیت موجود صحبت کند و آن دو با هم راهی برای خلاصی از مشکل پیش آمده بیابند.
از آنجا که موضوع مورد نظر شما نیاز به مشاوره مداوم دارد، بهتر است برای مدتی راهکارهای بالا را بکارگیرید و پس از آن تاثیرات این راهکارها را برای ما ارسال کنید تا ما بتوانبم بهتر شما را راهنمایی کنیم. در صورتی که احساس می کنید به صورت تلفنی بهتر می توانید نتیجه بگیرید با شماره 09640مرکز ملی پاسخ گویی ارتباط بر قرار کنید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد