خانه » همه » مذهبی » قطع درخت

قطع درخت


قطع درخت

۱۳۹۳/۰۲/۱۱


۸۶ بازدید

یک درخت سدردر منزل داریم که ریشه اش درحال تخریب منزل ماست ایامیشودانرا قطع کردبعضی میگوینداثروضعی برزندگی کسی داردکه انراقطع میکند

با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در اهمیت درخت و درختکاری، می فرماید: «إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَ فِی یَدِ أَحَدِکُمُ الْفَسِیلَةُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى یَغْرِسَهَا فَلْیَغْرِسْهَا؛ (8) اگر قیامت بر پا شد و در دست یکى از شما نهالى بود، اگر کمى پیش از قیامت توانست آن را بکارد، باید بکارد.  ( مستدرک الوسائل، میرزا حسین نورى، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، اول، ج 13، ص460 )
در منابع روایی اسلام، از قطع درختان به شدت منع شده است. اهمیت این مسئله به حدی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره به رزمندگان اسلام سفارش می‌نمود، تا در صورت پیروزی بر دشمن، نکاتی را مد نظر قرار دهند که یکی از آنها پرهیز از قطع درختان بود. امام علی علیه السلام نقل می فرماید: «هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله گروهی را به جهاد می‌فرستاد، به آنان چنین رهنمود می‌داد: «اّنْطَلِقُوا بِسْمِ اللهِ …لاَ تَقتُلُوا وَلِیداً طِفْلاً وَلاَ اِمْرَأَةً وَلاَ شَیْخاً کَبِیراً، … وَلاَ تَعقَرنَ شَجَراً إِلاَ شَجَرٌ یَمْنَعُکُمْ قِتَالاً أَوْ یَحْجِزُ بَیْنَکُم وَ بَیْنَ الْمُشْرِکِینَ؛ (کنز العمال، ج4، ص 478، ش11425.) با نام خدا حرکت کنید … مبادا به کشتن زنان، پیران و کودکان مبادرت نمایید … و از قطع درختان بپرهیزید؛ مگر درختی که مانع جنگ یا مانع بین شما و مشرکین باشد.»
اینکه آن بزرگوار، پس از سفارش بر رعایت کودکان، زنان، و پیران، بر حفظ درختان و عدم قطع آنها در حین جنگ تأکید می‌فرماید، حکایت از اهمیت وجود درخت از دیدگاه اسلام دارد.
امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا تَقْطَعُوا الثِّمَارَ فَیَبْعَثَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ الْعَذَابَ صَبّاً؛ (الکافی، ج5، ص264) درختان مثمر[که قابلیت میوه دادن دارند] را قطع نکنید؛ چرا که خداوند عذاب را بر شما فرو خواهد فرستاد.»
2. ممنوعیت  قطع درخت و اثار منفی و ناگوار آن مربوط به موردی است که قطع درخت بدون عذر موجه و بی دلیل صورت گیرد اما در حال اضطرار و ناچاری مانند موردی که مثلا برای ایجاده جاده و و یا خیابان چاره ای از قطع درخت نباشد و یا درموردی که در پرسش بیان شده قطع درخت اشکالی ندارد .
3. به تعبیر دیگر منوعیت قطع درخت  مربوط به حکم اولی و در حالت عادی است اما در حال اضطرار بنا بر حکم ثانوی قطع درخت بی اشکال است و چون از روی عمد نبوده اثر منفی وضعی به دنبال ندارد .

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد