خانه » همه » مذهبی » بحارالانوار و کافی

طلسمات

بحارالانوار و کافی


بحارالانوار و کافی

۱۳۹۳/۰۲/۱۱


۳۴۵ بازدید

باسلام،کتاب های بحارالانوار و کافی چند سال پیش نوشته شد؟وآیا علما حدیث های نامعتبر را از این کتاب حذف میکنند؟

با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1. تاریخ تألیف بحار الانوار
ابتداى نوشتن بحار در سال 1070 هجرى بود و تا سال 1103 هجرى ادامه یافت.
البته مجلدات بحار به ترتیب تألیف نگشت. بلکه کاملا متفرق آماده شدند مثلا در سال 1077 هجرى جلد دوم بحار تمام شد و پس از آن جلد پنجم و سپس یازدهم آماده گشت. جلد دهم در سال 1079 هجرى به اتمام رسید و پس از آن جلد نهم کامل شده و جلد سوم نیز در سال 1080 به اتمام رسید.
آخرین مجلد بحار نیز جلد چهاردهم آن بود که در سال 1103 هجرى کامل گشت. (این ارقام مجلدات بر اساس ترتیب 25 جلدى علامه است.)
دانشنامه اسلامی
2. کتاب کافی
کتاب شریف کافی، تالیف ثقةالاسلام محمدبن یعقوب کلینی (متوفی 329 قمری) در طی بیست سال و در 34 جزء (اصول، فروع و روضه) شامل بیش از 16 هزار حدیث، تدوین شده و از حیث قدمت، جامع بودن و کثرت احادیث و ترتیب خاص، اعتبار روایات و شامل بودن بر معارف الهی و اخلاق و احکام، سرآمد کتاب‌های حدیثی شیعه است و از روزگار تألیف تاکنون، همواره مورد استناد و استفاده فقها و مولفان کتاب‌های معارف دینی و اخلاق در حوزه‌های علمی شیعه بوده است. 
نجاشی رحمة‌الله (متوفی 450 قمری) نیز در کتاب رجال خود می‌نویسد: «کلینی در زمان خود در ری، شیخ اصحاب ما بوده و کتاب خود را که نامش کافی است، در مدت بیست سال تالیف کرده است.»
 

3. تشخیص روایات معتبرو صحیح این دو کتاب برای عالمان علم درایه و متخصصین فن حدیث و حدیث شناسان کار دشواری نیست و علمای علم حدیث ملاک ها و ابزار لازم برای تشخیص روایات ضعیف از بین روایات این دو کتاب را در اختیار دارند و این روایات را از روایات ضعیف و غیر معتبر جدا می کنند .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد