خانه » همه » مذهبی » فلسفه آفرینش زن در اندیشه علامه طباطبایی

فلسفه آفرینش زن در اندیشه علامه طباطبایی


فلسفه آفرینش زن در اندیشه علامه طباطبایی

۱۳۹۳/۰۲/۰۲


۲۵۸۸ بازدید

این شبهه درباره آیه ۲۰و۲۱سوره ی روم است: ضمیر «لکم» خطاب به مردان است(به قرینه آیه قبلش) «لام»ملکیتی است که بر ضمیر «کم» داخل شده است و مفید این مطلب است که أزواج برای شما خلق شده اند، نه اینکه از خود استقلال وجودی داشته باشند و نه برای خودشان ، آنگونه که شما به خاطر وجود خودتان خلق شده اید. این نوع ملکیت نظایر فراوانی دارد . از جمله: و انزل لکم من الانعام ثمانیه ازواج علامه میگوید: «خلق لکم یعنی برای شما یا به نفع شما«لتسکنوا الیها»منظور این است که «به واسطه آنها آرامش بگیرید.» پس اولین هدف خلقت زن عبارتست از «آرامش مردان».علامه طباطبایی در ذیل این دو آیه می گویدخداوند زن را آفرید و او را به چیزهایی مجهز نمود که به مردان آرامش بخشد و زنان ، مردان را به وسیله زیبایی و…جذب میکنند( تفسیر المیزان ج ۴ – صص ۲۲۲ و ۲۲۳)
والبته هدف دیگر خلقت زن از آیات دیگر مشخص استخداوند از جنس خودتان برایتان زوج هایی آفرید و از حیوانات هم جفت هایی ، تا اینکه به واسطه جعل ازواج، شما را تکثیر کند.( نحل، آیه۷۲) خداوند برای شما از جنس خودتان زوجهایی آفرید و به واسطه آن زوجها برایتان پسران و نوادگانی خلق کرد(شوری، آیه ۱۱)

1- کم خطاب به مردان نیست و خطاب عام است. آیات قبل نیز موید همین معناست. آیه قبل در مورد منشا خلقت شما از خاک است که شامل مردان و زنان می شود.2- لام برای اختصاص است ، یعنی ازواج به معنای همسرانتان (اعم از زن یا مرد) را از جنس خودتان و برای شما خلق کردیم3-اینکه مخلوقی به نفع کسی خلق شده باشد به معنای عدم استقلال وجودی او نیست. پیامبر هم برای نفع من خلق شد ولی این به معنای عدم استقلال وجودی ایشان نیست. وهمین جور همه مخلوقات نسبت به انسان همین گونه اند. خلق لکم ما فی الارض جمیعا؛ یعنی همه مخلوقات را برای شما (اعم از زن و مرد) خلق کردیم . این بدان معنا نیست که مخلوقات استقلال وجودی ندارند.
4- اختصاص ازدواج به یکدیگر از نوع اختصاص متقابل است یعنی زنان را به نفع مردان و مردان را به نفع زنان خلق کردیم که هر کدام در کنار دیگری آرامش می گیرند.  قران کریم مکملیت متقابل را مطرح می کند. زن ابزار آرامش و کمال مرد است و مرد نیز ابزار کمال و آرامش زن است. و البته این هدف خلقت زن و مرد از اهداف تبعی است نه اهداف نهایی و غایی. هدف نهایی و غایی همه انسان ها اعم از زن و مرد ، رسیدن به جایگاه خلیفه الهی  و عبودیت خداوند متعال است که در آیات پرشماری از قران به آن تصریح شده است ولی از جمله اهداف میانی و تبعی ، نیز کسب لذت و آرامش دنیوی یا تکثیر نسل و … است که زن و مرد را به عنوان وسیله مکمل یکدیگر برای این اهداف خلق کرده است.
5 – معارف قرانی مذکور از آن دسته معارف ارشادی است که خود عقل بشری نیز به صحت آن اذعان می کند و نیازی به دست و پازدن های فمینیستی برای رد یا تایید آن نیست. در یک مدل سالم خانواده همان گونه که مردان از همسرانشان لذت می برند زنان نیز از شوهرانشان لذت می برند و هرکدام نیازهای جنسی، روانی، عاطفی، مادی و معنوی طرف مقابل را مرتفع می سازد و مکمل وجود دیگری است. هن لباس لکم و انتم لباس لهن.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد