خانه » همه » مذهبی » منظور از نماز وسط؟

طلسمات

منظور از نماز وسط؟


منظور از نماز وسط؟

۱۳۹۳/۰۱/۲۵


۱۱۳۵ بازدید

بنام خدا با سلام در سوره مبارکه بقره، آیه ۲۳۸، منظور از ” الصلوه الوسطی” کدام نماز است؟ در ترجمه آیه، نماز صبح گفته شده، در حالیکه به نظر میرسد منظور نماز ظهر باشد که در وسط روز قرار دارد. لطفا توضیح دهید. با تشکر .

با سلام و تشکر از اعتماد شما به این مرکز
حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ (بقره/ 238)
  در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطى [نماز ظهر] کوشا باشید! و از روى خضوع و اطاعت، براى خدا بپاخیزید.
شان نزول:
جمعى از منافقان گرمى هوا را بهانه براى ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین قرار داده بودند و در نماز جماعت شرکت نمى کردند و به دنبال آنها بعضى از مؤمنین نیز از شرکت در جماعت خوددارى کرده بودند و جماعت مسلمین کاهش یافت، پیغمبر اکرم ص از این جهت ناراحت بود حتى آنها را تهدید به مجازات شدید کرد، لذا در حدیثى از زید بن ثابت نقل شده که پیامبر ص در گرماى فوق العاده نیمروز تابستان نماز (ظهر) را با جماعت مى گذارد و این نماز براى اصحاب و یاران سخت ترین نماز بود، به طورى که گاه پشت سر پیامبر ص یک صف یا دو صف بیشتر نبود، در اینجا فرمود: من تصمیم گرفته ام خانه کسانى را که در نماز ما شرکت نمى کنند بسوزانم، آیه فوق نازل شد و اهمیت نماز ظهر را (با جماعت) تاکید کرد .
این تشدید نشان مى دهد که مساله عدم شرکت، تنها به خاطر گرمى هوا نبود، بلکه گروهى مى خواستند با این بهانه به تضعیف اسلام و پیامبر ص و ایجاد شکاف در صفوف مسلمین بپردازند که پیامبر ص با این لحن شدید در مقابل آنها موضع گیرى فرمود.
تفسیر: اهمیت نماز، مخصوصا نماز وسطى
از آنجا که نماز مؤثرترین رابطه انسان با خدا است، و در صورتى که با شرائط صحیح انجام گیرد دل را لبریز از عشق و محبت خدا مى کند و در پرتو آن انسان بهتر مى تواند خود را از آلودگى به گناه پاک سازد، در آیات قرآن تاکید فراوانى روى آن شده، از جمله در نخستین آیه فوق مى فرماید: در انجام همه نمازها مخصوصا نماز وسطى، مداومت کنید و در حفظ آن کوشا باشید (حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى ).
و با خضوع و خشوع و توجه کامل، براى خدا بپاخیزید (وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِینَ).
مبادا گرما و سرما و گرفتاریهاى دنیا و پرداختن به مال و همسر و فرزند شما را از این امر مهم باز دارد.
در اینکه: منظور از صلوة وسطى (نماز میانه) چیست؟ مفسران، تفسیرهاى زیادى ذکر کرده اند، در تفسیر مجمع البیان شش قول، و در تفسیر فخر رازى هفت قول، و در تفسیر قرطبى ده قول، و در تفسیر روح المعانى سیزده قول نقل شده است.
بعضى آن را نماز ظهر، و بعضى نماز عصر، و بعضى نماز مغرب و بعضى نماز عشا و بعضى نماز صبح و بعضى نماز جمعه، و بعضى نماز شب یا خصوص نماز وتر دانسته اند و براى هر یک از این اقوال توجیهى ذکر شده، ولى با قرائن مختلفى که در دست است روشن است که منظور همان نماز ظهر است زیرا علاوه بر اینکه نماز ظهر در وسط روز انجام مى شود، و شان نزول آیه نیز گواهى مى دهد، و روایات متعددى که از معصومین ع نقل شده بر آن تاکید دارند .
تاکید روى این نماز به خاطر این بوده که بر اثر گرمى هواى نیمروز تابستان، یا گرفتاریهاى شدید کسب و کار، نسبت به آن کمتر اهمیت مى دادند، آیه فوق اهمیت نماز وسطى، و لزوم محافظت بر آن را مورد تاکید قرار داده است.
تفسیر نمونه، ج 2، ص: 206
 

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد