خانه » همه » مذهبی » آثار حفظ قرآن

آثار حفظ قرآن


آثار حفظ قرآن

۱۳۹۳/۰۱/۱۸


۴۳۴ بازدید

لطفا درباره این حدیث شریف توضیحاتی بفرمایید.قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله:مَنْ اَعطاهُ اللهُ الْقُرآنَ فَرَای اَنَّ رَجُلاً اُعْطِیَ اَفْضَل مِمّا اُعْطی فَقَدْ صَغَّرَ عَظِیماً وَ عَظَّمَ صَغیراً.
هر کسی خداوند قرآن را به او داد و چنان پندارد که به مردی بهتر از او چیزی داده‌اند، خیر بزرگی را کوچک شمرده و کوچکی را بزرگ دانسته است.
آیا یعنی کسی که به مقامات عالی باطنی دست یافته ولی حافظ قرآن نیست مثل بسیاری از عرفا باز هم حفظ قرآن در مقابل مقام عرفا بالاتر است؟
سوال ۱ چرا مقام معظم رهبری میفرمایند حاضرم تمام علومم را بدهم تا حافظ قرآن شوم(مضمون)
۲-چرا حضرت آیت الله بهجت میفرمایند اثرات حفظ قرآن به وصف نمی آید.
۳-آیا حفظ قرآن خود نیز میتواتند ریاضت و کفاره گناهان به حساب آید و یا میتواند درمان بسیاری از رذایل باطنی شود؟
۴-مقام طلبه یا عالم دینی بالاست یا مقام حافظ قرآن متخلق به اخلاق قرآنی؟ و کدام یک تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.
۵-عامل قرآن کیست با توجه به اینکه عامل کامل اهل بیت علیهم السلام هستند چرا که قرآن ناطقند.یک حافظ قرآن کی عامل قرآن خواهد بود.با سپاس
با سپاس

1. منظور از دادن قران به کسی حفظ کردن قران نیست تا اشکال شما مطرح گردد بلکه منظورانس با قران و بهره مندی از رهنمودها و هدایت ها و معارف آن است و البته می تواند شامل حفظ قران نیز باشد .2. حفظ قران اگر موجب انس با قران و برخورداری از انوار آن و مقدمه فهم قران و درک پیام و مضمون ایات گردد و نیز زمینه ساز عمل به آیات نورانی آن گردد کاری ارزشمند است و فرمایش مقام معظم رهبری – دام ظله – و مرحوم ایه الله بهجت و سایر بزرگان در مورد اهمیت و ارزش حفظ قران نیز در همین راستا است .
3. حفظ قران چون ارتباط با کلام نور و وحی الهی است موجب آمرزش گناهان می گردد و در درمان رذائل نفسانی موثر است اما درمان اصلی و اساسی با فهم قران و عمل به ان امکان پذیر است .
4.طلبه علوم دینی و حافظ قران اگر در مسیر عمل به قران قرار داشته باشند هر دو مقامی عالی دارند و درجات هر کدام بستگی به میزان معرفت و اخلاص آنها در این مسیر دارد .
5. عاملان کامل به قران اهل بیت ع هستند که قران ناطقند و غیر از انها هر کس که بیشتر در مسیر فهم قران و عمل به احکام و دستورات آن قرار داشته باشد بیشتر اهل عمل به قران است .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد