خانه » همه » مذهبی » ما به واسطه ایشان به ولایت متصل شویم…

ما به واسطه ایشان به ولایت متصل شویم…


ما به واسطه ایشان به ولایت متصل شویم…

۱۳۹۳/۰۱/۰۲


۷۶ بازدید

متن پیش رو، خلاصه سومین جلسه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در دفتر مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی است که روز دوشنبه ۲۴ اسفند ماه برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در این جلسه (که جلسه پایانی این محفل عزاداری نیز بود) به بیان حجاب ظلمات ائمه کفر در عوالم مختلف پرداختند و در ادامه با بیان سیر تنزل انوار مقدس معصومین در عالم دنیا، ائمه را مثَل های نور الهی دانستند که سیر مؤمنین در مراتب توحید تا لقاء الهی با این انوار ممکن است. برای مشاهده بقیه جلسات اینجا را کلیک کنید.

متن پیش رو، خلاصه سومین جلسه سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در دفتر مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله مکارم شیرازی است که روز دوشنبه 24 اسفند ماه برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در این جلسه (که جلسه پایانی این محفل عزاداری نیز بود) به بیان حجاب ظلمات ائمه کفر در عوالم مختلف پرداختند و در ادامه با بیان سیر تنزل انوار مقدس معصومین در عالم دنیا، ائمه را مثَل های نور الهی دانستند که سیر مؤمنین در مراتب توحید تا لقاء الهی با این انوار ممکن است. برای مشاهده بقیه جلسات اینجا را کلیک کنید.

آیه 28 و 29 سوره ابراهیم، حادثه ای را که بعد از پیامبر، در دنیای اسلام اتفاق افتاده با بیان شگفت انگیزی توضیح داده است. کلمه ایمان به کلمه کفر تبدیل شد و حقیقت ولایت که می باید ظهور می کرد در حجاب ثقیفه قرار گرفت و ائمه جور، پیروانشان را به جهنم و «وادی بوار» وارد کردند. در این صحنه، آن وجود مقدسی که به میدان آمد تا امت را از موت و مردگی نجات دهد و حجاب را از ولایت بردارد تا امت، به باطن توحید راه یابند؛ وجود مقدس حضرت صدیقه طاهره است.

حجاب بین ما و خدای متعال، گاهی از جنس حجاب های ظلمانی اولیای طاغوت و ظلمات ائمه جور است. این ظلمات، قبل از عالم دنیا بوده است، در عالم دنیا هم هست و بعد از آن نیز وجود خواهد داشت. چنان که نسبت به عالم قبل از دنیا، در روایات آمده است: ظلماتی در عالم ملائکه پدیدار شد که با تجلی نور حضرت زهرا رخت بربست و عالم ملائکه، با این تجلی، از آن ظلمت رها شد و همین مطلب از علل تسمیه حضرت صدیقه طاهره به «زهرا» است. در عالم بعد از این دنیا نیز وادی جهنم، وادی ظلمات اصحاب ثقیفه است و کسی بدون امام نمی تواند از این ظلمات خارج شود.

همه شرور از این ظلمات برمی خیزد. گناهان نیز اگر موجب ظلمتند، چون از وادی ولایت آنها نشأت می گیرند. همان طور که حرام و فاحشه، در بطن قرآن، به ولایت اولیای جور تفسیر شده است. اگر در اثر گناه، قلب تاریک می شود؛ تاریکی ائمه جور است که در قلب سرایت می کند. توبه نیز تلقی حقیقت ولایت است؛ همان طور که هر گناهی خروج از وادی ولایت است. فلذا انسان بعد از هر گناهی باید عهد ولایت را تجدید کند. وادی گناه، حتی اگر در حد یک صغیره باشد، وادی ظلمات ولایت اولیای کفر است. بدون ولایت امام، انسان وارد وادی توحید نمی شود و بدون اخلاص در این ولایت، انسان نمی تواند به کمال توحید و لقاء برسد.

هدایت همه عوالم با نور حضرت حق است. مثل این نور، شخص نبی اکرم هستند. این مثَل، همانند چراغدانی است که به قلب نبی اکرم و شخص حضرت زهرا تفسیر شده است. این مثل نور در بیوت خاصی تنزل پیدا کرده و تنزل آن نیز سیر خاصی داشته که در روایات ذکر شده است. این سیر در زیارت جامعه کبیره، در سه مرحله ذکر شده است. مرحله اول همان است که می فرماید«ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحده» در مرحله دوم، این ارواح، در جسم نوری خلق شدند و به ملائکه توحید را تعلیم می دادند. و مرحله سوم نیز مقام تنزل این انوار در بیت النور است. راه دست یابی ما به این بیت النور نیز صلوات بر نبی اکرم و اهل بیت ایشان است. از برخی روایات استفاده می شود فضیلت این صلوات، از سجده ملائکه بر آدم بیشتر است، چرا که حقیقت آن، اعتراف به مقامات معصومین است و همه طهارت در این اقرار است.

سیر در وادی نور از این بیوت آغاز می شود. اگر از وادی ظلمات خارج شدیم، سیر در وادی نور آغاز می شود تا به معدن عظمت برسیم. کسی نمی تواند بی حجاب، خدای متعال را درک کند. ما تنها می توانیم به مثَل ها برسیم. کمال معرفت این است که انسان حقیقت معرفت را از مثَل نور دریافت کند و این همان اوج مقام انبیا است. چنان که در ابتدای زیارتنامه حضرت صدیقه طاهره آمده است، سیر در وادی نور تا رسیدن به مقام طهارت، با عهد حضرت زهرا است. بلای ایشان، بلای شفاعت است. تصدیق حضرت در بلای وارده بر ایشان، موجب می شود تا ما به واسطه ایشان به ولایت متصل شویم. اگر فرد و یا جامعه ای ملحق به وادی ولایت شد، به طهارت و توحید می رسد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد