۱۳۹۲/۱۱/۱۳
–
۷۰۸ بازدید
چه نوع مطالعه از یاد ادم نمیره (منظور مطالعه کتاب دلخواه که از یاد ادم نره و در زندگی از ان استفاده کنه)
خوشحالیم شما مخاطب ما هستید. پرسشگر گرامی همانطور که می دانید و حتما تجربه نموده اید موفقیت و پیشرفت در هر کارى، مرهون عوامل زیر است: 1. شناخت هدف 2. شناخت توانایى ها، علایق و استعدادهاى خود 3. برنامه ریزى درست و سنجیده 4. اراده اى محکم و عزمى راسخ 5. همت بلند و تلاش و پشتکار زیاد 6. توکل بر خداوند.نبود و یا ضعف در هر یک از این موارد می تواند فرد را سست و تنبل و بی انگیزه در مسیر زندگی و تحصیل قرار دهد.لذا در همین ابتدا بار دیگر برگردید و موارد بالا را در خود جستجو نمایید و ببینید کدامیک را دارید و در کدام موارد ضعف وجود دارد.با شناخت اجمالی از خود در مطالبی که می آید راه حل برطرف نمودن این نقاط ضعف را جستجو و سعی نمایید نکات و راهکارها را در مسیر تحصیل خود عملی سازید. همانطور که گفته شد کسی که می خواهد در راه موفقیت قدم بر دارد لازم است تا مقدمات رسیدن به آن را نیز فراهم نماید. 1.برنامه ریزى: برنامه ریزى براى موفقیت برج مراقبت پیشروى به سمت اهداف است.سعی نمایید برای هر فعالیت خود برنامه ریزی داشته باشید.در مورد تحصیل هم بدون برنامه ریزی نمی توانید به موفقیت دست پیدا نمایید.آنچه در وضعیت کنونی برای شما مهم است ادامه تحصیل است.هیچ زمان این نکته را فراموش ننماید برای ترک تحصیل فرصت دارید اما برای ادامه تحصیل ممکن است فرصت از دست برود. 2. خودباورى: اساس ایمان خودباورى است. انسان خودباور به توان خویش ایمان دارد و ایمان انتظارى مطمئن است.شما توانستید با تلاش و کوشش تا این مقطع تحصیلی موفق شوید پس شما این توانایی را دارید تا در ادامه آنهم موفق باشید 3. حرکت: خروج از سکون و عدم توقف ضامن موفقیت است؛ اما حرکتى که حساب شده و طبق برنامه باشد.در ادامه این مطالب روش برنامه ریزی جهت کنکور را خدمتتان بیان می داریم 4. جرأت: عدم هراس و این پا و آن پا کردن و حتى پذیرش شکست ها اساس موفقیت است. 5. خودتشویقى: خود تشویقى به معناى خود شیفتگى نیست. انسان گاه نیاز دارد فهرست موفقیت هاى خود را تنظیم کند و حتى به بعضى تقدیر نامه ها و سپاسنامه ها چشم بیندازد تا باور کند دوباره مى تواند موفقیتى جدید به وجود آورد. با توجه به مطالب بالا در مورد نحوه مطالعه باید به این نکات توجه نمود اما توجه داشته باشید که نمی توان هیچ زمان موفقیتی را تضمین نمود زیرا همه عوامل در دست شما نیست و بسیاری از امور خارج از دست شما بوده و دیگران هم در رسیدن به این موفقیت تاثیر گذارند. همچنین در مورد کارایی مطالعه باید بیان داریم که همانطور که می دانید برای رسیدن به یک مطالعه مطلوب و دارای بازده مناسب لازم است تا چندین عامل را در کنار هم قرار داده و آنها را ارزیابی نموده و از تاثیرآنها بر یکدیگر غافل نشویم.لذا برای شما این عوامل را در قالب نکاتی برایتان بیان نموده و امیدواریم با رعایت آنها به بازده مناسب و مطلوب در مطالعه برسید.نکته اول:برای بالا بردن کارآیى مطالعه به این موارد توجه نمایید.1. کیفیت مطالعه را بالا ببرید. به روخوانى سطحى در حالت پراکندگى فکر قناعت نکنید. با مفهوم ومعناى مطلب ارتباط برقرار سازید تا آنچه را که مورد نیاز است به خوبى درک کنید. 2. حجم مطالعه حواس شما را پرت نکند. مطالعه بیش تر و سریع تر تنها بهانه هایى براى بیش تر دانستن است. پس ابتدا آنچه را مى خواهید بدانید و بفهمید برداشت کنید و آن گاه با کلمات «سرعت» و «بیش تر» وسوسه شوید. 3.قبل از آن که از موضوع اصلى کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگرى بپردازید، قسمت هایى را که دوست دارید به خاطر بسپارید، مشخص کنید. 4. حتماً براى مطالعه خود برنامه ریزى داشته باشید. این که قصد یادداشت بردارى دارید یا خیر، در مورد چه موضوعى باید تمرکز کنید، چه سؤالاتى در ذهن دارید که در این کتاب جواب آن ها را مى جویید و… همه باید از قبل برنامه ریزى شده باشد. 5. باید کتابى که مطالعه مى کنید مختص به خود شما باشد تا به راحتى در آن علامت گذارى و نکته نویسى کنید. استفاده از مداد یا ماژیک رنگى به شما امکان مى دهد تا در مراجعه مجدد به کتاب بهره بیش تر ببرید. هر چند نباید این خطوط رنگى استفاده شما از سایر خطوط کتاب را کاهش دهد. 6. هنگام مطالعه همواره یک قلم در دست داشته باشید؛ زیرا مطالعه آنگاه کارآیى مطلوب مى یابد که همراه با مطالعه سؤالات ذهن خود را با آموزه هاى کتاب تطبیق دهید و در حاشیه آن یادداشت کنید. 7. میان مطالعه و سایر کارهاى خود تعادلى به وجودآورید که هم از خواندن خسته و دلزده نشوید و هم تجربه و عمل را به بهره ورى مطالعه خود بیفزایید. 8. مطالعه پراکنده باموضوعات متنافر و متناقض موجب کاهش بهره ورى شما مى شود. حتى الامکان در نوع کتابى که براى مطالعه انتخابى مى کنید مطالعات قبلى خود را در نظر آورید تا نظم فکرى شما به هم نخورد. 9. اگر بتوانید از هر کتابى که مى خوانید نکات مهم و کلیدى آن را خلاصه بردارى کنید، بر کارآیى مطالعه شما مى افزاید. این راهکار آنگاه ارزشمندتر مى شود که خواننده به زبان و عبارات خودش مطالب را یادداشت کند. 10. به یاد داشته باشید علاقه و انگیزه در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کرده اید به بهره ورى شما از آنچه مى خوانید بسیار مى افزاید. 11. گاه مقرر ساختن یک پاداشِ مشروط براى مطالعه حجم خاصى از کتاب به هیجان و لذت مطالعه مى افزاید و نوعى اثر تشویقى بر فرد مى گذارد. این پاداش ها مى تواند دیدن یک برنامه تلویزیونى، رفتن به مکانى خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا حتى خوردن یک خوراکى محبوب باشد؛ مشروط بر آن که میزان تعیین شده مطالعه شده باشد! 12. رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانى نیز – همان گونه که مى دانید – در کارآیى مطالعه شما کاملاً مؤثر است. نکته دوم: مکان مطالعهدکتر فیل ریس در کتاب «500 نکته درباره مطالعه» و دکتر عین الله خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» آورده اند: 1. برخى افراد ترجیح مى دهند در سکوت مطالعه کنند و برخى در سروصدا. بعضى صندلى راحتى را مى پسندند و بعضى دراز کشیدن یا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتى که راحت تر هستید مطالعه خود را آغاز کنید. 2. اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ چرا که در این صورت در حین مرتب کردن اتاق به مطالبى که مطالعه کرده اید فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد. 3. گاهى اوقات از مکان هاى استثنایى و هیجان انگیز استفاده کنید تا مطلبى که مطالعه مى کنید همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در یک شب بارانى با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخى و قدیمى به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید. 4. اگر امکان داشته باشد موضوع مورد مطالعه شما با مکانى که انتخاب مى کنید هماهنگى و سنخیت داشته باشد، به افزایش بهره ورى شما کمک بسیار مى کند. این هماهنگى همچنین شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز مى شود. 5. قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت عمده و ایده آل براى مکان مطالعه در ذهن خود لیست کنید تا راحت تر بتوانید آن را بیابید . 6. در مکان مطالعه شما راهى براى خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ چرا که توقف در مطالعه و چشم دوختن به بى نهایت در افزایش کارآیى مطالعه بسیار سودمند است. حداقل گاه گاهى به سقف اتاق خیره شوید! 7. هیچ گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصى مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه اى مى یابید که در سایر مکان ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت «مکان مطالعه جایى است که شما هستید». 8. دقت کنید میزان نور، دماى محیط، فرم صندلى و سایر شرایط در مکان مطالعه شما به گونه اى نباشد که شما را خواب آلوده کند. 9. تهویه خوب و هواى پراکسیژن در مکان مطالعه شرطى حیاتى است. نکته سوم: در روش مطالعه1. به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمى توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شک پرورش خاصى لازم است. 2. بهترین روش کتابخوانى در مجموع روشى است که خواننده در این کار بتواند زیبایى هاى چیزى را که مى خواند دریابد و به هنگام لزوم معایب آن ها را بفهمد و این البته از راه پرورش و ممارست حاصل مى گردد. 3. در معانى کلماتى که براى نخستین بار به آن ها بر مى خورید دقت کنید. بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب آن معانى را براى ما کشف مى کند. همان زمان بهترین وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است. 4. امیل فاگه، نویسنده فرانسوى، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم. استقامت لجاجت نیست بلکه نوعى بردبارى است که ذوق ما را مى پرورد و درک ما را عمیق مى کند. 5. مون تنى، دانشمند شهیر فرانسوى، در باره انتخاب کتاب و روش کتابخوانى نظرهایى بسیار بدیع و زیبا دارد. یکى از این عقاید آن است که براى وصول به عمق معناى یک کتاب خوب باید آن را دوبار بخوانیم و با آن تماس دائمى داشته باشیم. یک اثر پربها ما را مدت ها سعادتمند مى سازد. نمى توانیم با یک بار خواندن به این درجه از خوشبختى برسیم؛ هر چند در این یک بار دقت فوق العاده به کار بریم. 6. همچنین وى معتقد است، اگر بخواهیم از کتابى که خوانده ایم نظر صائبى پیدا کنیم باید راجع به آن گفت و گو کنیم. کتب خوب باب گفت وگوهاى پرثمر را به روى ما مى گشایند. این همان چیزى است که ما آن را مباحثه مى نامیم. 7. در کتاب «500 نکته درباره مطالعه» آمده است که یکى از روش هاى خوب مطالعه استفاده از یادداشت بردارى است. فقط توجه کنید که به جاى یادداشت، رونویسى نکنید! طرح هاى گوناگون بریزید. نکات مهم یادداشت را برجسته تر بنویسید. اگر مطلبى را درک نمى کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید. 8. در کتاب «روش هاى تسریع در خواندن و درک» پیشنهاد شده است هنگام مطالعه ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتداى مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید. سپس عنوان ها و فهرست اجمالى کتاب را مطالعه کنید سپس چند سطر از ابتداى هر عنوان را مطالعه کنید؛ زیرا مهم ترین مطالب معمولاً در همین خطوط اولیه هستند. در نهایت سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید. 9. از همان زمان مطالعه، براى به کار بستن آنچه مى آموزید برنامه ریزى کنید. به قول تولد: «مطالعه و عمل نکردن مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است». 10. بیکن جمله زیبایى در این باره دارد: «برخى کتب را باید چشید، بعضى دیگر را باید بلعید و قلیلى را هم باید جوید و هضم کرد!. نکته چهارم : بالا بردن تمرکز در مطالعهدکتر خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» به نکاتى چند را براى ایجاد تمرکز حواس لازم مى داند: 1. علاقه به موضوع مورد مطالعه یکى از علل مهم ایجاد تمرکز و دقت در حین مطالعه است. 2. هماهنگى اراده و تخیل نیز در این رابطه کارساز است؛ به عبارت دیگر، چشمان فرد بر صفحه کتاب و افکار ش در حال پرواز به دور دست ها نباشد! 3. برخى مسائل جسمى و روحى نیز مى تواند تمرکز فرد را بر هم زند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، سردرد یا سایر دردها، نگرانى و اضطراب. 4. برخى مسائل محیطى نیز از عوامل برهم زننده تمرکزند: سروصداى زیاد، نور زیاد یا کم، لباس نامناسب و… . آقاى حقجو در کتاب «روش هاى تسریع در خواندن و درک» چند نکته مهم دیگر را نیز بر این لیست مى افزاید: 5. یکى از مهم ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز عجله و شتاب است. این حالت سطح مطالعه را نازل مى کند و تمرکز را بر هم مى زند. 6. یکى از مسائل قابل توجه دیگر سنگینى معده و سیرى بیش از حد است. به قول حضرت رسول اکرم(ص) «پرى معده و سیرى زیاد به وجود آورنده حماقت است!» این همان خواندن و نفهمیدن و به عبارتى عدم تمرکز و ارتباط با مفهوم کتاب است. 7. انتخاب زمان مناسب از عوامل ایجاد تمرکز است؛ مثلاً پس از استراحت خصوصاً در صبحگاهان بهترین تمرکز و در ساعات خستگى و کسالت نامناسب ترین تمرکز وجود دارد. البته در صبحگاهان لازم است قدرى ورزش کرد تابدن آمادگى لازم را به دست آورد. 8. نظم و انضباط در نوع مطالعه و ساعت مطالعه و مکان مطالعه همگى از عوامل ایجاد کننده تمرکز مطلوب ترند. نکته پنجم:افزایش سرعت مطالعه1. دکتر فیل ریس پیشنهاد مى کند، اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتماً ابتدا به فهرست مندرجات کتاب نظرى دقیق بیندازید تا کلیت کتاب را به دست آورید. 2. تند خوانى همیشه مناسب نیست. در مطالبى که به تعمق و تأمل نیاز دارد اصلاً نباید به کار گرفته شود. 3. مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت مى کند. براى افزایش سرعت سعى کنید عادت بلند خوانى کتاب راترک کنید. 4. تمرین کنید، به جاى درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهى لغات عادت کنید. 5. به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک» یکى از عوامل کندخوانى برگشت است؛ یعنى آن که فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پیشین بر گرداند. این کار تمرکز فرد را از میان مى برد و وقت زیادى را تلف مى کند. هنگام مطالعه چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطور بالا و پایین دورى جوید. 6. کسانى که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مى کنند، باید این عادت را ترک گویند؛ زیرا در تند خوانى فقط چشم کار مى کند نه دست و نه زبان. 7. نویسنده کتاب «مطالعه روشمند» بر این باور است که حتى تکان دادن سر هنگام مطالعه از سرعت مطالعه مى کاهد. پس بهتر است این گونه بگوییم: در تند خوانى فقط چشم کار مى کند نه دست، نه زبان و نه سر. براى دیدن همه صفحه کتاب اصلاً به حرکت سر نیازى نیست. صفحه، خود در دامنه بینایى قرار دارد. 8. ایشان از مشکل دیگرى به نام «خالى خوانى» نام مى برد که عبارتست از سرگردانى چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه لاى خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه. این حالت را دیدن غیر مفید نیز مى گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه مى شود. 9. حتى نوع ورق زدن نیز به صرفه جویى در وقت کمک مى کند. ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایى صفحه صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه براى تورق آماده باشد. کسانى که با دست راست و از گوشه پایینى صفحه ورق مى زنند، از سرعت و تمرکز خود مى کاهند. نکته پایانی: جمعبندی مطالب و اصول کلى که باید در مطالعه رعایت شود، عبارتند از:1. همیشه با نیت یادگیرى و با دقت و تمرکز حواس، مطالعه را شروع کنید؛ زیرا بدون نیّت قبلى یا با چرت زدن و پراکندگى حواس، نمى توان مطالب مهم را آموخت.2. براى مطالعه یک کتاب، ابتدا محتواى کلى یا یک فصل آن را در نظر بگیرید و مرور کنید، سپس به مطالعه جزئیات بپردازید.3. پس از مطالعه یک فصل یا یک قسمت از آن، مطالب آن را به زبان خود تبدیل کنید و به اصطلاح درونى سازید. به این صورت مطالب در ذهنتان ثبات خواهد یافت.4. سعى کنید موانع تمرکز حواس ـ مشکلات بیرونى (سر و صدا، گرما، سرما و…) و مشکلات درونى (نگرانى هاى شخصى، اجتماعى، خانوادگى و اقتصادى، نداشتن علاقه به موضوع و…) ـ را به حداقل ممکن کاهش دهید. در این صورت، خواهید توانست ظرفیت خود را براىشناخت و یادگیرى، حداقل دو برابر کنید.5. به خود اعتماد کنید و مطمئن باشید که مى دانید و مى توانید بیش تر از آنچه مى دانید، مطالعه کنید و یاد بگیرید. بدین منظور توانایى و نیرومندى خود را به خود تلقین کنید، تا در عمل نیز قوى و سر حال باشید.6. زمانى که مى خواهید مطالعه کنید، سریع و بدون فوت وقت، مطالعه را آغاز نمایید و مواظب باشید به کار و فکر دیگرى مشغول نشوید.7. بهترین و سودمندترین زمان براى مطالعه، اوقات سحر و اول صبح است؛ به خصوص براى مطالب استدلالى، فکرى، فلسفى و ریاضى.8. زمان قبل از خواب شب نیز براى حفظ دروس بسیار مناسب است.9. مطالعه را بلافاصله بعد از غذا و با معده سنگین شروع نکنید.10. بعد از هر پنجاه دقیقه مطالعه، پنج تا ده دقیقه استراحت کنید؛ مثلاً قدم بزنید، نوشیدنى بنوشید یا کار مختصرى انجام دهید.11. در صورت امکان، براى مطالعه جاى ثابت و مشخصى داشته باشید.12. به شرایط فیزیکى و روانى مکان مطالعه (آرام بودن، نور کافى و مناسب، فاصله کتاب و چشم و…) توجه کنید، تا زود خسته نشوید و آمادگى جسمانى و روانى مطالعه را از دست ندهید.13. هنگام مطالعه، زیر نکات مهم و اساسى خط بکشید.14. از مطالب مهم و اساسى کتاب یادداشت بردارى کنید و کتاب را خلاصه گیرى نمایید.15. مطالب سخت و دشوار را با مشورت اساتید یا هم کلاسى ها، حل کنید.منابع بیشتر جهت مراجعه و مطالعههنر کتاب خواندن، آدریل جانسون. 500 نکته درباره مطالعه، فیل ریس. مطالعه روشمند، عین الله خادمى. روش هاى تسریع در خواندن و درک، محمد حسین حقجو. چگونه فرزندم را به مطالعه علاقه مند کنم؟، مانفرد وسپل. سلسله مقالات (دانش، مطالعه، کتاب)، حسین خنیفر. 4500 سخن از بزرگان، مجید اصلان پرویز. اندیشه بزرگان، حسین رحمت نژاد.على اکبر سیف: «روشهاى یادگیرى و مطالعه»، انتشارات دوران، 1379جواد محدثى، روشها، نشر معرفت، 1378