اولویت های قیام مهدی موعود(ع)، نظامی یا فرهنگی؟
۱۳۹۲/۱۱/۰۵
–
۸۳ بازدید
اولویت های قیام مهدی موعود(ع)، نظامی یا فرهنگی؟
نخستین اقدام حضرت نه قیام با شمشیر، بلکه قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است، به گونه ای که با ادیان گذشته با همان کتاب آسمانی واقعی شان اتمام حجت می کند و . . .
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه ظهور حضرت مهدی(عج) پاسخی است به نیازهای واقعی جامعه بشری، گفت: ظلمی که در عرصه فرهنگی به انسانها وارد شده است. در هیچ عرصه دیگری وارد نشده؛ بنابراین نخستین اقدام حضرت قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است.
نخستین اقدام حضرت نه قیام با شمشیر، بلکه قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است، به گونه ای که با ادیان گذشته با همان کتاب آسمانی واقعی شان اتمام حجت می کند و . . .
حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه ظهور حضرت مهدی(عج) پاسخی است به نیازهای واقعی جامعه بشری، گفت: ظلمی که در عرصه فرهنگی به انسانها وارد شده است. در هیچ عرصه دیگری وارد نشده؛ بنابراین نخستین اقدام حضرت قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است.
وی با بیان این که ظهور حضرت مهدی(عج) پاسخی است به نیازهای واقعی جامعه بشری از ابتدا تا زمان ظهور، اظهارداشت: طبق دیدگاه بعضی از ساده اندیشان حضرت، برای رفع گرفتاری های اقتصادی و سختی ها ظهور می کند که در جامعه به صورت یک فرهنگ نیز درآمده است، درحالی که حقیقت قیام و ظهور آن حضرت یک حقیقت والای جهانی است.
استاد مرکز تخصصی مهدویت با تبیین مسأله ظهور، گفت: حقیقت ظهور چیزی جز آگاهی جهانیان از بروز و ظهور موعود و منجی برای برپایی عدل و قسط در زمین نیست.
وی با بیان اینکه بعد از ظهور حضرت، مرحله اعلام برنامه ها و اهداف حضرت است، بیان داشت: پیامبران گذشته با توجه به شرایطی که داشتند نتوانستند به آرمان واقعی خود دست پیدا کنند و حضرت می آید تا راه نیمه تمام همه پیامبران را به پایان رساند.
حجت الاسلام سلیمیان خاطرنشان کرد: نخستین اقدام حضرت نه قیام با شمشیر، بلکه قیام فرهنگی برای روشنگری حقایق دینی است، به گونه ای که با ادیان گذشته با همان کتاب آسمانی واقعی شان اتمام حجت می کند و این در حالی است که حضرت خودش را در ابتدای ظهور با جامعه جهانی در نمی اندازد، بلکه ابتدا اتمام حجت می کند.
وی با بیان این که ظلمی که در عرصه فرهنگی به انسانها وارد شده است در هیچ عرصه دیگری وارد نشده؛ بنابراین نخستین اقدام حضرت قیام فرهنگی است، ادامه داد: آنهایی که افراط کردند و گفتند حضرت ابتدا قیام به شمشیر می کنند، خون های فراوانی می ریزد و هم آنانی که راه تفریط را رفته اند و می گویند با قیام حضرت هیچ کسی آسیب نمی بیند، بزرگ ترین ظلم را به فرهنگ مهدوی کرده اند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه اظهار داشت: سلاح و قیام حضرت مهدی (ع) مثل تیغ جراح مهربانی است که بشریت را در واپسین لحظات حیات، با قطع کردن غده های سرطانی، که همانا استکبار و ستمگران است، نجات می دهد.
وی افزود: جامعه بشری، با تیغ امام زمان(عج) به حیات خود بر می گردد و انسانیت را که هر روز بیشتر در مادیات و مرگ غوطه ور می شود، نجات خواهد داد و این قیام بزرگ پاسخی است به نیاز و عطش جامعه جهانی برای قرب الهی و رفع تشنگی بشریت که در معرض انواع ناعدالتی ها قرار گرفته است.
این استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در باره اینکه امام چگونه عدالت را در جهان جاری می کنند، افزود: عدالت حضرت به صورت دستوری وارد زندگی بشریت نمیشود، بلکه با از بین بردن موانعی که سر راه عدالت قرار گرفته مانند جهل مردم، عدالت که مسأله ای فطری است انسان ها خود به خود فراگیر می شود. و البته گسترش خرد و عقل بشری نیز نقش بزرگی دارد.
حجت الاسلام سلیمیان درباره ویژگی ها و شاخصه های حکومت، حضرت گفت: نخستین ویژگی آن حکومت جهانی عبادت و بندگی خداوند است که در آن عصر انسانها با اختیار خودشان جز خداوند را نمی پرستند و دیگری رفاه اقتصادی است، البته نه رفاه بی دردانه و ویژگی مهم دیگر امنیت است که در عصر ظهور در تمام ابعاد آن تحقق می یابد.
وی با بیان اینکه نسبت به بعضی از اولویت های مباحث مهدویت کوتاهی شده است، گفت: مهدویت ظرفیت های ناشناخته فراوانی دارد که می تواند در جذب انسان ها و محبت و علاقه به مهدویت نقش مهمی داشته باشد.
منبع: اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی